اختلافات ریشه اصلی مشکلات جهان اسلام است


مولوی محمد اسحاق مدنی

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی جهان، سمپوزیوم تقریب مذاهب اسلامی، مولوی محمد اسحاق مدنیوی شامگاه سه شنبه ۱۹ مهرماه در نهمین سمپوزیوم الکترونیکی سی و ششمین همایش وحدت اسلامی گفت: همه ساله جمع کثیری از علما، علما و شخصیت های برجسته جهان اسلام در این همایش شرکت می کنند که اکثر آنها تازه کار هستند. و برخی نیستند. برخی از مطالب ممکن است تکراری باشد، اما هر سال با ایده ها و برنامه های جدید در این کنفرانس ظاهر می شود. این یک موفقیت بسیار بزرگ برای اجتماع الاقرام است که مسلمانان داخل و خارج از کشور، شیعه و سنی را در این کنفرانس گرد هم می آورد.

وی تصریح کرد: آیات و روایات زیادی داریم که به ما گوشزد می کند که وحدت یک امر الهی و یک تکلیف دینی است نه یک پیشنهاد یا یک طرح ساده. هر گاه مسلمانان به ریسمان وحدت پی بردند و به موفقیت های فراوانی دست یافتند و توانستند اسلام را به غیر مسلمانان بشناسانند، غیر مسلمانان نیز از این وحدت مسلمانان متأثر می شوند.

مولوی اسحاق مدنی تاکید کرد: اگر وحدت حاصل نشود اسلام در همان بذر خفه می شود و چیزی از آن باقی نمی ماند. پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و اختلاف بر سر جانشینی او، امام علی علیه السلام حفظ وحدت را ترجیح داد تا این اختلاف موجب درگیری نشود و دشمنان از آن سوء استفاده نکنند. ، و این مطلب ظاهر شده است. اگر ادامه پیدا کند به درگیری و نزاع می انجامد.

وی افزود: جانشینی رسول گرامی اسلام یک موضوع عادی نبود که مردم بتوانند به راحتی از کنار آن بگذرند، بلکه ترجیح می دادند اختلافی نداشته باشند و برای پیشرفت و پیشرفت با جان و دل در برنامه ها همکاری، مشورت و مشارکت داشتند. گسترش اسلام در جهاد در کارهای اساسی که مصلحت اسلام و مصلحت امت اسلامی بود کوچکترین کاری نکردند. همانطور که در سیره رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در پیشرفت اسلام و جهاد و کارهای اساسی که بعد از ایشان برایشان مهم بود چیزی از خود باقی نگذاشتند و بعد از آن نیز استفاده کردند. حداکثر قدرت آنها در گسترش اسلام است.

مولوی مدنی ادامه داد: صحابه و صاحبان مناصب هرگز او را رها نکردند، از حضور او راضی بودند و از نصایح او بهره مند شدند. این وحدت و یکپارچگی باعث شد اسلام با همه مشکلاتش در سراسر جهان گسترش یابد و ندای آن به گوش جهانیان برسد.

وی گفت: در تاریخ اسلام می بینیم که هر وقت اختلافی پیش می آید مسلمانان ضرر می کنند. مسلمانان در ادوار مختلف با فجایع بسیاری دست و پنجه نرم کرده اند و اختلافات و درگیری های جدی داشته اند که نه تنها به خود بلکه به اسلام نیز آسیب زده است.

وی افزود: زمانی بین خلافت عثمانی و حکومت صفوی درگیری هایی وجود داشت، اما زمانی که خلافت عثمانی از بین رفت، خود علمای ایرانی که از این درگیری ها راضی نبودند، برای نابودی امپراتوری عثمانی عزادار شدند. جانشینی. آیت الله بروجردی رحمه الله فرمودند وقتی این خلافت از بین رفت، این خلافت پناهگاه و سپر امت اسلامی بود، هر چند نقص و کاستی داشت.

مولوی اسحاق مدنی گفت: تا زمانی که آخرین خلیفه عثمانی به قدرت رسید، صهیونیست ها تلاش زیادی کردند تا سرزمین فلسطین را به آنها بسپارند، اما خود خلیفه که او را خلیفه بیمار نیز می نامیدند، تن به این ذلت نداد و نکرد. به صهیونیست ها اجازه دهید سرزمین فلسطین را بگیرند و این سرزمین را به زور غصب و اشغال کنند و مسلمانان را از آن بیرون کنند.

وی ادامه داد: بین عرب، عجم و ترک اختلاف ایجاد کردند. پس از زوال این خلافت با همه کاستی هایش، آثار این بود که این کشور بزرگ و پهناور که جلوی استبداد و استکبار و استعمار را گرفت به دست استعمارگران افتاد و شوراهای اسلامی را بین خود و چند کشور تقسیم کردند. آنها باعث شدند که این اختلاف و دوگانگی و جنگ و درگیری بین امت اسلامی برای همیشه باقی بماند.

مولوی اسحاق مدنی افزود: مغول ها نیز همین گونه بودند، با کاستی هایی که در زمان خلیفه عباسی وجود داشت، شاهد کشتار مغول ها و چگونگی سوزاندن کتاب های مسلمانان هستیم.

وی بیان کرد: ریشه اصلی حوادث و مشکلاتی که در جهان اسلام به وجود آمده را باید در اختلافات جستجو کرد. هر پیشرفتی که در اسلام می بینید ناشی از وحدت امت اسلامی است و امروز هم مسلمانان نیاز به حمایت حکومتی وفادار به اسلام و دفاع از مسلمانان دارند و حکومت صهیونیستی مشروع تلقی نمی شود.

تا گزارش فریبا اسفنجیکی از اعضای هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده در این وبینار، تساهل اسلامی را یکی از ارکان اصلی گفت و گوی سالم و مدبرانه دانست و گفت: نکته مهمی در بحث وحدت است و می تواند کمک کند. ما در مسیر وحدت، کمک واقعی در این زمینه، مهمتر از همه، درک خودپنداره اسلامی و تساهل است. اختلافات میان مسلمانان از آغاز تاریخ در میان کشورهای اسلامی وجود داشته و همچنان ادامه دارد و در روند تاریخی به اشکال گوناگونی به خود گرفته است. دین شریف اسلام، مسلمانان را نه تنها در میان خود، بلکه با اهل کتاب نیز به مدارا دعوت می کند و از این طریق تصویری صحیح و منسجم از تساهل بین اهل اسلام و اهل لا اله الا الله ارائه می دهد. ارکان این وضعیت باید به درستی تبیین و راهکار ارائه شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تساهل اسلامی یکی از ارکان لازم گفت و گوی سالم و عمیق است، به معنای آن اشاره کرد و افزود: هرگز در تاریخ اسلام اعم از دوران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین (ع) نبوده است. آیا مسلمانان راه حلی داشتند، برای راه حل از گفت و گو دست برنداشتند، اختلاف نظر، پس گفت و گوی دینی در فضای دیالکتیکی بدون هیچ گونه سوگیری لازم است. برای رسیدن به تساهل عقلانی در نگاه اسلام، این گفت و گو می تواند صورت گیرد. با ابتکارات نهادهای رسمی اسلامی در کشورها و همچنین نهادهای غیررسمی می‌تواند پس از مردمی و انبوه و قابل مشاهده توسط نهادهای مردمی و علمی به طور کامل، کشورهای اسلامی می‌توانند فضایی برای گفت‌وگو را به شکلی نوآورانه و خلاقانه سامان دهند. .

علاسوند در ادامه یادآور شد: تاکنون ۵۷ کشور مسلمان به این نتیجه رسیده اند که به سازمان همکاری اسلامی نیاز دارند. این کشورهای اسلامی قطعاً به ضرورت گفت‌وگو پی برده‌اند، اما ابتکار عمل برای توسعه این گفت‌وگوها ایجاد نشده است که باید در این زمینه انجام شود. اگر کشورها یا نهادهای مسئول برنامه خاصی برای این کار داشته باشند، مثلاً بخواهند در طول پنج سال این موضوعات را مورد بحث قرار دهند و بحث های خود را بر روی موضوعات معتبر و جا افتاده بسازند، این کار می تواند بدون جانبداری انجام شود. خیلی کمک می کند و صرف نظر از نتایج، باید از آنها دفاع کرد. کشورهای مختلف و دانشمندان باید فضایی را برای نسل جوان فراهم کنند تا این گفت وگوها را بدون تعصب دنبال کنند و به نتایج خود برسند. نکته دیگر در بحث تساهل اسلامی که به خودی خود می تواند یک رکن باشد، تأکید بر موارد مشترک همه مکاتب اسلامی است. اولین مسئله ایمان به خداست. باید دید تا چه حد توانسته ایم به نسل جدید خود ایمان به خدا را بیاموزیم.

وی با تاکید بر اینکه در دین مبین اسلام نباید حول محور خدا تفرقه ایجاد شود، افزود: تنها از این طریق می توان به وحدت واقعی دست یافت. البته قرآن می تواند مفهوم مشترک و معیار وحدت بین همه مسلمانان باشد. وجود حضرت نازنین نیز می تواند عامل مهمی در تقویت سنت توحیدی اسلام باشد. همچنین همه فرقه های اسلامی موظف به تأیید این ضرورت هستند که مسلمانان اهل بیت و پیامبر را دوست دارند. این می تواند یک رسالت وحدت بخش را مشخص کند و این عشق را در بین نسل های جدید مسلمانان گسترش دهد. این فداکاری مانع از تفرقه جوامع اسلامی می شود و دشمنان را از رسیدن به اهدافشان باز می دارد. در این راستا، یکسری مسائل راهبردی وجود دارد که معمولاً نادیده گرفته می‌شود و حتی به گفت‌وگوهای ادیان نیز توجهی نمی‌شود، هرچند این مسائل عامل وحدت‌بخش راهبردی است که به حفظ امت واحده اسلامی کمک می‌کند. امت اسلامی به ویژه با توجه به شرایط کنونی که با مسائل و مشکلات عدیده ای از جمله ایجاد بحران در خانواده ها روبه رو است، نیازمند توجه اساسی به مفاهیم سطح اول دین در مورد خانواده مشروع و قانونی که همان ولی امر است، می باشد. . امت اسلامی. در این راستا می توان با برگزاری نشست ها، اجلاس ها و برنامه های مختلف، همگان را به حفظ خانواده مشروع به عنوان نشانه ای از جامعه دینی اسلامی مبتنی بر یک ملت دعوت کرد. حجاب و توجه به مساجد می تواند از جمله موضوعاتی باشد که به حفظ وحدت امت کمک کرده و در واقع به بازتولید اندیشه های دینی و عناصر دینی در نسل های جدید منجر شود.

این استاد دانشگاه نکته دیگری در حوزه وحدت را بحث اخلاق، مدارا و تساهل دانست و افزود: در این زمینه باید یک سری گفت وگوهای دینی، رهبری، تمرکز کار و جمع آوری نسل جدید در اطراف انجام شود. آی تی. علم رایج اسلام. اما این خود مستلزم پایبندی به یک سری اصول اخلاقی است، یعنی این اعمال بدون توجه به اصول اخلاقی مانند مدارا انجام نمی شود. یکی از محورهای مهم در اخلاق مدارا و محبت به بندگان خداست. و آیات و روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به این امر اختصاص یافته است، یعنی تأکید شده است که مردم باید یکدیگر را دوست داشته باشند. حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود: «خدایا من تو را دوست دارم، حبیب من تو را دوست دارد و کار خدا تو را به من محبت می کند». این حدیث می تواند نقشه راه باشد، یعنی مسلمان به دنیا و هستی نگاه کند و بخواهد محبت و قرب الهی را به او جلب کند. قلب مؤمن توانایی داشتن عواطف بی حد و حصر را دارد، در حالی که تربیت فرزندان بر اساس کینه و دشمنی و عقیده نمی تواند به این نتیجه برسد.

اسفند همچنین تصریح کرد: ما آموزه های دینی بسیار مهمی داریم که آن دوست داشتن دوستان خدا و بیزاری از دشمنان خداست، این موضوع با آنچه گفته شد منافاتی ندارد. یعنی در بحث تولی و طبری، مسلمان باید طوری بیاموزد که خط شرک و نفاق و ایمان را بشناسد. نکته دیگر حس همکاری است. در عرصه بین المللی باید نظمی بین المللی در میان مسلمانان برقرار شود تا هر مسلمان و هر گروهی از مسلمانان هر جا که هر مسلمان و گروه مسلمانی نیاز دارد از این نهاد کمک بگیرند. حتی این کمک می تواند به اندازه یک کمک رسانه ای و یک رسانه ساز باشد. این امر می تواند در ایجاد همدلی، همکاری و همدلی اسلامی بسیار کمک کننده باشد. صفحه ای در اینستاگرام هست که عده ای جوان و میانسال و پیر و جوان دور پرچم امام حسین (ع) جمع شده و با الهام از آن حضور زیبا، حرکتی بین المللی ایجاد می کنند و به سراغ هم آمده اند. کمک در این راه، خیرخواهی، عنایت و همکاری مسلمانان می تواند الگوی مناسبی برای رسیدن به هدف اصلی اسلام که همان وحدت است باشد.

شیخ یوسف جمالیهمانطور که امام جمعه اهل سنت بندرعباس در این وبینار بیان کرد: وضعیت امروز جهان اسلام به این دلیل است که ما مسائل قرآنی را درک نکرده ایم.

وی افزود: همه ما به عنوان مسلمان باید بدانیم که اختلاف نظرها طبیعی است و چون این موضوع را به درستی درک نکردیم امروز با مشکلاتی مواجه شده ایم که خداوند متعال در سوره هود به آن اشاره کرده است.

شیخ جمالی در این باره ادامه داد: در آیه «اللهم أنّا خلقت من أذکّ و اناث و من جعلى قوم و قبایل»، در حقیقت، در این آیه تقوا و اولویت را نزد خداوند متعال مقدم می داند و آن را تقوا دانسته است.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس با بیان اینکه مسلمانان نباید وحدت خود را بر اساس وجود دشمن مشترک قرار دهند، تصریح کرد: ممکن است دشمن مشترک وجود داشته باشد یا نباشد، اما وحدت و انسجام یک ارزش ضروری و مستقل است و نباید ترک کنیم.

شیخ جمالی تصریح کرد: اخوت زاییده ایمان است و باید به آن اهمیت داد. کسانی که می خواهند در جامعه اختلاف و اختلاف ایجاد کنند، نمی دانند که با ایمان می جنگند و باید بدانند که این موضوع ممکن است آنها را به کفر نزدیک کند. بنابراین، ما باید آن را بر اساس همکاری بنا کنیم.

شیخ جمالی اذعان داشت: ما مسلمانان نباید حقوق و حدود دیگران را زیر پا بگذاریم و باید فرهنگ زندگی مسالمت آمیز را در جهان تعمیق کنیم و این موضوع را یک فضیلت اخلاقی و یک ضرورت اجتماعی بدانیم و به آن احترام بگذاریم.

وی بر برخورد با کسانی که به هر نحو قصد آسیب رساندن به تنوع فکری، فرهنگی و اجتماعی را دارند تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم مولفه های اساسی وحدت بین مسلمانان افزایش یابد.

شیخ جمالی گفت: ما مسلمانان باید برای ادغام و شناخت تنوع فکری و فرهنگی تلاش کنیم. امروز باید نظم اجتماعی را در اولویت قرار دهیم و از حمایت و تعصب کورکورانه پرهیز کنیم.

با اشاره به اینکه ما مسلمانان وظیفه داریم فرهنگ هم افزایی و همکاری را در بین خود افزایش دهیم، تاکید کرد: می توانیم با استفاده از نمایشگاه ها، جشنواره ها، همایش ها و … این فرهنگ را در کشور بیشتر گسترش دهیم.

شیخ جمالی تصریح کرد: به نظر من فرهنگ احترام به همنوعان در کشور ما می تواند یک اصل رسمی و قانونی تلقی شود و هرکس آن را نقض کند در جامعه مجرم محسوب می شود.

انتهای پیام