انواع ویرانى و آبادانی مساجد


انواع ویرانى و آبادانی مساجددوره مجازی آموزش سبک زندگی و تفسیر قرآن کریم، به همت حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالامیر سلطانی به بیان نکات تفسیری و سبک زندگی آیات قرآن به ترتیب صفحات قرآن می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید نکات سبک زندگی و تفسیری صفحه هجدهم قرآن کریم است:

تفسیر

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَ سَعى‏ فِی خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفِینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ عَذابٌ عَظِیمٌ (۱۱۴) بقره

در کتاب «اسباب النزول» از ابن عباس چنین آمده که این آیه در مورد «فطلوس» رومى و یاران مسیحى او نازل شده است، آنها با بنى اسرائیل جنگیدند و تورات را آتش زدند و فرزندان آنها را به اسارت گرفتند، بیت المقدس را ویران ساختند و مردارها در آن ریختند.

در روایتى از امام صادق(ع) نیز مى‌‏خوانیم که این آیه در مورد قریش نازل شد، در آن هنگام که از ورود پیامبر(ص) به شهر مکه و مسجد الحرام جلوگیرى مى‌‏کردند.

انواع ویرانى مساجد

بدون شک مفهوم آیه فوق، مفهومى وسیع و گسترده است و به زمان و مکان معینى محدود نمى‏‌شود، همانند سایر آیاتى که در شرایط خاصى نازل شده، اما حکم آن در همه قرون و اعصار ثابت است، بنابراین هر کس و هر گروه به نوعى در تخریب مساجد الهى بکوشد و یا مانع از آن شود که نام خدا و عبادت او در آنجا انجام گیرد، مشمول همان رسوایى و همان عذاب عظیم است که در آیه اشاره شده است.

توجه به این نکته نیز لازم است که جلوگیرى از ورود به مسجد و ذکر نام پروردگار و کوشش در تخریب آن، تنها به این نیست که مثلا با بیل و کلنگ ساختمان آن را ویران سازند، بلکه هر عملى که نتیجه آن تخریب مساجد و از رونق افتادن آن باشد نیز مشمول همین حکم است، چرا که در تفسیر آیه‏ «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» (سوره توبه آیه ۱۸) طبق صریح بعضى از روایات، منظور از عمران و آبادى مسجد تنها ساختمان آن نیست، بلکه حضور در آنها و توجه به محافل و مجالس مذهبى که در آنها تشکیل مى‌‏شود و موجب یاد خدا است نیز یک نوع عمران، بلکه مهمترین عمران شمرده شده است.

بنابراین در نقطه مقابل، آنچه باعث شود که مردم از یاد خدا غافل شوند و از مساجد باز مانند، ظلمى است بسیار بزرگ!.

عجب اینکه در عصر و زمان ما گروهى از متعصبان نادان و خشک و دور از منطق از وهابیان به بهانه احیاى توحید، سعى در تخریب پاره‏‌اى از مساجد و ساختمان‌هایى دارند که بر قبور بزرگان اسلام و صلحا بنا شده و همیشه مرکز یاد خدا است و عجیب‌تر اینکه این ستمگران بى منطق، اعمال خود را تحت عنوان مبارزه با شرک انجام مى‌‏دهند و در این راه مرتکب انواع گناهان و کبائر مى‏‌شوند، در حالى که اگر فرضا کار خلافى در یکى از این مراکز مقدس انجام شود باید جلو آن را گرفت نه اینکه این خانه‌‏هاى توحید را به تخریب کشاند، که این کار همانند کار مشرکان جاهلیت است.

بزرگترین ستم‏

نکته دیگرى که در این آیه باید مورد توجه قرار گیرد این است که خداوند این چنین اشخاص را ظالم‌ترین افراد شمرده، و در واقع هم، چنین است، زیرا تعطیل و تخریب مساجد و جلوگیرى از مراکز توحید، نتیجه‏‌اى جز سوق مردم به بى دینى نخواهد داشت، و مى‏‌دانیم زیان این کار از هر عملى بیشتر و عواقب شوم آن دردناکتر است.

البته در موارد دیگرى از قرآن کلمه «اظلم» (ستمکارترین مردم) در مورد بعضى از گناهان دیگر نیز به کار برده شده است که تمام آنها در واقع به مساله «شرک» و نفى توحید باز مى‌‏گردد.(۱)

 

منابع:

۱. مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۴۰۷.

انتهای پیام

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/
رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر