اولویت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اعزام مبلغان، آموزش قرآن و فقه و اخلاق اسلامی بود.


محمد جواد یفریسیره پیامبر اعظم و سیره آن حضرت در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و برخورد با اقشار مختلف مردم و حتی پیروان سایر ادیان همواره برای ما الگو است. البته برخی شواهد تاریخی از جمله برخورد او با کودکان، زنان و دختران و همچنین دشمنان در گزارش ها و گزارش های تاریخی فراوانی بیشتری دارد که می تواند برای جامعه امروز مفید باشد.

خبرنگار ایکنا در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین ایکنا محمد جواد یفرییکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم باگیرال (ع) به بررسی ابعادی از سیره و سنن ایشان پرداخته است که در ادامه می خوانید.

ایکنا – ابعاد مختلفی در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم قابل تحلیل است، از جمله برخورد ایشان با مخالفان اسلام و حکومت اسلامی. نحوه برخورد پیامبر اسلام با این موارد را توضیح دهید.

چند نکته مهم مربوط به زندگی سیاسی و حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است. و خداوند پیامبر صلی الله علیه و آله را مأمور اجرای احکام و احکام الهی و کسب امنیت کرد. بنابراین، طبق آیات آسمانی، رسول باید احکام دینی را منتقل کند و آنها را سرمشق قرار دهد، بنابراین باید با متخلفان، مثلاً مشروبات الکلی و برهم زدن امنیت مردم، برخورد کند. آنها مرتکب اعمال ممنوع شدند و رفتار غیرعادی از خود نشان دادند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم باید جلوی فساد و تباهی ارزش های الهی و اسلامی را بگیرد و گزارش های تاریخی نیز به این موضوع اشاره دارد.

البته پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باید در اجرای حدود الهی قاطع باشد و این منافاتی با رحمت و لطف او ندارد. به همین دلیل در آیات بسیاری تأیید می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیامبر است و رحمت جهانیان است و این برای پیامبر صلی الله علیه و آله غیرقابل تحمل بود. درود و با هم درگیر شدند.

مثلاً عده ای از پسران قبیله بنی قینگا به زن مسلمانی در بازار دشنام دادند و دامن او را درآوردند و لباس او را از پشت بستند تا مردم به حجاب او بخندند و وقتی کسی اعتراض کرد او را می کشتند. در چنین حالتی، رسول خدا صلی الله علیه و آله به بنو قینگا حمله کرد و لشکریان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ۱۸ روز آنها را محاصره کردند و از کشتن آنها با عشق و محبت خودداری کردند. رحمت، اما در نهایت همه آنها کشته شدند. مدینه را بیرون کردند و تبعید کردند.

مثال دیگر اینکه عده ای به مسلمانان حمله می کردند و پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر این گونه حملات قاطعانه عمل می کرد و این عمل برای دفع شر مشرکان بود. البته اولین قدم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مقابله با دشمنان، جلوگیری از جنگ بود، مثلاً در جنگ خندق، خندق درست کردند تا آسیب جدی وارد نشود. بر مسلمانان و حتی مسلمانان. دشمنان پیامبر در فتح مکه به رحمت و مهربانی پرداخت و بسیاری از دشمنان، حتی ابوسفیان و کسانی را که به خانه او پناه بردند، بخشید. البته شش تن از سران فتنه علیه اسلام را مجازات کردند و صدمات زیادی به مسلمانان وارد کردند. برخلاف تصور برخی، این نوع برخوردها به نفع جامعه و راهی برای تامین امنیت جامعه است، زیرا تا زمانی که آشوبگران در جامعه هستند، جامعه امنیت و آرامش را نمی بیند. مصادیق قضاوت که از وظایف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود نیز بسیار دیدیم.

ایکنا – سیره رسول الله صلی الله علیه وسلم مبتنی بر رحمت و رأفت اسلامی است، اما قطعاً استثنائاتی وجود داشته که برای تأمین امنیت و دفاع از دین ضروری بوده است.

آری قرآن کریم فرموده است ای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اگر تندخو و خشن بودی اطرافیانت متفرق می شدند. و در آیه شریفه دیگر فرمود که رحمت بر جهانیان است. زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در تمام دوران زندگی خود گواهی بر رفتار سخاوتمندانه و مهربانانه آن حضرت با همه اقشار کودکان و نوجوانان و جوانان و مردان و زنان بود و این رحمت حتی مشرکان مکه را نیز شامل می شد. و مدینه و تابعین. از ادیان دیگر این تعاملات برای جلب رضایت خداوند بود، نه این که برخی از ما تظاهر به مهربانی و مهربانی کنیم تا مردم را به سوی خود بکشانند. آیات شریفه قرآن نیز مؤید این است که رحمت و مهربانی او به لطف خداوند متعال و عنایت او بوده است.

ایکنا – تبلیغ وظیفه رسول خدا صلی الله علیه و آله بود، اما به دلیل وسعت سرزمین هایی که باید تبلیغ می شد، نمایندگان خود را فرستادند. اولویت در ارسال آن چیست؟

اولویت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در اعزام مبلغان به مناطق مختلف، آموزش قرآن، فقه و آداب و رسوم اسلامی است و در هر حرکت تبلیغی آن حضرت متذکر می شود که اهل مطالعه را می فرستاد. و علما به اسلام گرایان مختلف. مناطق فقه در تنظیم رفتار مردم نقش بسزایی داشته و آموزش قرآن عاملی برای آشنا ساختن مردم با آموزه های وحیانی و ارتباط انسان با خدا و نیز سنت ها و رفتارهای اسلامی است که نظم اجتماعی را تقویت می کند. روایات منحصر به فقه نیست. از این رو رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در همه اقدامات خود سعی در ایجاد جامعه ای واحد بر اساس قرآن، سنت پیامبر، آداب و رسوم و فقه اسلامی داشت و سپس به تدریج موانع و ناهنجاری ها برطرف شد. کنترل می شود.

ایکنا – نهادهای مدنی در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شکل ساده ای داشتند و مانند امروز نهادهای مختلفی وجود نداشت. نظر شما چیست؟

نهادهای مدنی به شکل فعلی نبودند، اما مشکلات مشابهی پیش آمد و نحوه مواجهه رسول الله صلی الله علیه وسلم گزارش شد. مثلاً می گویند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خالد را برای جمع آوری زکات به منطقه ای فرستاد، اما به دلیل حماقت او جنگی در گرفت و تعدادی از افراد آن قبیله کشته شدند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امام علی علیه السلام را به آن منطقه فرستاد و چون دیدند حق با قبیله است از آنان دلجویی کردند و باج بیشتری دادند و خسارات آنان را جبران کردند. تسلط بر جامعه مدینه آسان بود، اما این گونه نبود که اشتباهی رخ ندهد یا پیامبر صلی الله علیه و آله خطا نکند. رسول خدا صلی الله علیه و آله اشتباهات کارگزاران را در نظر گرفت و آنها را عزل کرد و امروز اگر کارگزار در امری اشتباه کرد باید پاسخگو باشد.

ایکنا – یکی از اصولی که در احادیث و سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وجود داشت، برخورد محبت آمیز با همه اقشار به ویژه کودکان بود. آیا سندی در این مورد وجود دارد؟

رسول خدا صلی الله علیه و آله هر گاه کودکانی را می دید، فارغ از سن و سال، به آنها سلام می کرد، اما ممکن است فکر کنیم بچه ها چیز زیادی نمی فهمند یا غرور ما اجازه نمی دهد اول به بچه ها سلام کنیم، اما او با آنها رهبری می کرد. با جوانان بازی می کرد، نشست و برخاست می کرد و با آنها مشورت می کرد و تعدادی از آنها را مأمور آموزش قرآن به بچه های محله شان می کرد. از حسنین (علیه السلام) معروف است که آنها را بر زانو می نشاندند و می بوسیدند و بر پشتشان سوار می کردند. آنها حتی بازی با کودکان یا اجازه دادن به آنها را در خاک بازی برای رشد شخصیت آنها توصیه می کنند.

ایکنا – یکی از معضلات امروز جامعه ما نحوه برخورد با پدیده حجاب است و عده ای بر سر حجاب دعوا می کنند. شما چی فکر میکنید؟

آیات حجاب بین سالهای ششم و هشتم هجری نازل شده است. اعراب نیز حجاب می پوشیدند. مثلاً سر خود را با مقنعه می پوشاندند ولی گوش و گوشواره و گردن و بالای سینه آنها نمایان بود که به آن تبرج می گویند. قرآن کریم فرمود به جاهلیت برنگرد. قرآن از جلباب و حجابی که گردن و گوش را می پوشاند نیز یاد کرده است. روایات تاریخی حاکی از آن است که برخی لباس ها و لباس های بلندی را که باید به حجاب خود بیافزایند، بریدند و از عایشه و ام سلمه نقل شده است که گفتند پس از نزول این آیات، دختران و زنان بیرون آمدند. آنها یکسان بودند. کلاغ های سیاه چون چادر کامل بر سر داشت و سیاه پوشیده بود. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بسیاری را که به سن بلوغ رسیده اند به پوشیدن ۴ لباس از جمله روسری، مقنعه یا جلباب، سپر یا پیراهن و مقنعه توصیه کرد. و چون قبیله بنی قنقا به زن مسلمانی آزار دادند از مدینه تبعید شدند و نه بی تفاوت بودند و نه بی تفاوت.

انتهای پیام