توجه به حفظ قرآن. تغییرات اساسی در آموزش کتب درسی قرآن در مدارس


ردا نبتی، کارشناس برنامه های درسی قرآنی دفتر تالیف کتاب های درسیردا نباتی، کارشناس برنامه های درسی قرآن دفتر تالیف کتب آموزشی و از مؤلفان کتب قرآنی در گفت وگو با ایکنا درباره تجمیع الگوی محتوایی در آموزش قرآن گفت: امسال کتاب های آموزشی قرآن در سراسر کشور اجرا می شود. مخصوصاً برای مرحله ابتدایی که تجربی است مناسب است معلمان و خانواده ها مقدمه کتب قرآن را مطالعه کنند تا از تغییرات مطلع شوند.

النباتی گفت: یکی از نکات جدید در این کتاب ها علاقه به حفظ قرآن کریم است. رویکرد ما به چهره خوانی و ذهن خوانی عادت دارد و اسناد آموزش تحول آفرین مانند این رویکرد از ما انتظار داشته است، اما ذهن خوانی یک طیف است. وقتی دانش‌آموزان در کلاس سوم موفق به شمارش می‌شوند، به سمت خواندن روی می‌آورند، اما خواندن باید قوی‌تر و جامع‌تر از قبل باشد.

وی گفت: کدهای QR در کتاب‌های درسی چسبانده می‌شوند و دانش‌آموزان می‌توانند با اسکن کدها از طریق تلفن همراه به محتوای صوتی و تصویری و سایر منابع دسترسی پیدا کنند. در بحث روان خوانی در گذشته فقط گوش دادن به تلاوت مورد توجه بود، اما در حفظ عمومی قرآن آن را نظام مندتر کرده ایم.

النباتی با اشاره به حضور ۱۵ میلیون دانش آموز افزود: حفظ عمومی به این معناست که دانش آموز بتواند با گوش دادن و نگاه کردن به متن و توجه به سخنان استاد، آیات را حفظ کند و بخواند، اما زیرساختی که حفظ عمومی است. قرآن به نفع دانش آموز است.

وی با تاکید بر اینکه قصد داریم از این طریق حفظ را از نظر کمی و کیفی ساده کنیم، تصریح کرد: در این راستا حفظ پیام های قرآنی، احادیث کوتاه و نیمه مکتوب و غیره در کتاب های مدرسه ذکر شد. همچنین در پایان کتاب های تجربی پایه اول تا ششم در فصل تابستان قرآن پیام ها و احادیث جالب، کاربردی و بسیار آموزنده وجود دارد و اگر دانش آموزان آنها را حفظ کنند به تدریج به حفظ علاقه مند می شوند. . قرآن. بنابراین ابتدا باید علاقه ایجاد شود. معمولا معلمان ابتدا مشکل دارند و می گویند دانش آموزان نمی توانند سوره را حفظ کنند اما بعد از مدتی با استعداد دانش آموزان متوجه رفقای خود می شوند.

النباتی درباره افزودن روش های بحث به تلاوت ها گفت: قبلا در این قسمت هر جمله دو یا سه بار تکرار می شد اما در حال حاضر روش های بحث و گفتگو نیز اضافه شده است و تلاوت ها دانش آموزان را به خواندن ترغیب می کند تا بچه ها تعامل داشته باشند. و این به دانش آموزان کمک می کند تا در مورد قرائت و حفظ سوره ها بیشتر بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه قسمت تدبر در کتب آموزش قرآن پررنگ شده است، افزود: رویکرد ما برای شروع دروس از متن محوری به زمینه ای یا موضوعی تغییر کرده است. دانش آموزان با مضمون و پیام و داستان قرآنی به دلیل و فلسفه آیات می پردازند و به این ترتیب متوجه می شوند که آیات چیست و چرا و این باعث معنادار شدن دروس می شود. این تغییرات در کلاس اول ابتدایی ایجاد شد و در سایر پایه ها نیز ایجاد شد.

النباتی ادامه داد: حتی به اساتید دروس آموزش داده شد که چه دروسی را برای تدریس سوره ها انتخاب می کنند. ضمن آموزش سوره های قرآن و عترت شبکه معارف سیما در زمان شیوع ویروس کرونا و همچنین آموزش مجازی برای دانش آموزان، تدریس به صورت عینی و زمینه محور انجام شده است. خانواده ها و معلمان می توانند از طریق شبکه شاد و رشد و یا با مراجعه و کسب اطلاعات از آرشیو قرآن و کانال معارف سیما به این فیلم ها دسترسی داشته باشند.

نویسنده کتاب های قرآنی وزارت آموزش و پرورش درباره میزان استفاده از داستان های قرآنی اظهار کرد: البته داستان های قرآنی در کتاب های قرآنی، دینی، تاریخی و فارسی وجود دارد، اما رویکرد هر یک از این کتاب ها متفاوت است. هدف از آموزش مهارت ها و از جهات مختلف.. داستان های قرآن را در کتاب های مدرسه مورد بحث قرار دادیم.

نباتی با اشاره به اینکه گروه نویسندگان کتاب های آموزشی با یکدیگر پیوند دارند، افزود: این ارتباط برای جلوگیری از تکرار مطالب در کتاب های دیگر است اما در برخی مطالب امکان تکرار وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که رویکرد متفاوت است، اما سعی کرده ایم تنوع ایجاد کنیم تا مطالب و داستان های بیشتری به دانش آموزان منتقل شود.

وی درباره طرح تحول و روند اجرای سند تحول بنیادین گفت: در آذرماه سال ۹۰ سند تحول اساسی تصویب و ابلاغ شد اما هنوز اجرایی نشده است. پس از صدور سند تغییر اساسی، سند برنامه درسی ملی که زیرنظام آن سند بود، اعلام شد. در دو سال گذشته با همکاری دفتر دوستان تالیف، راهنمای آموزشی برای ۱۱ مقطع تحصیلی و همچنین پیش دبستانی تولید و تدوین و سپس به SEC ارسال شده و امید است به زودی اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه پس از اجرای سند تحول بنیادین، تدوین کتب و کتاب های درسی بر اساس آن ضروری است، افزود: اگر معتقد به تحول بنیادین هستیم، مابقی اسناد را در اسرع وقت ابلاغ و اجرا کنیم. ” همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دو دوره (زنگ) برای آموزش قرآن در پایه اول و برای سایر پایه ها (از دوم تا ششم ابتدایی) سه دوره برای آموزش قرآن خواهیم داشت. آموزش قرآن اگر ۳۰ هفته آموزشی (با احتساب تعطیلات) در مدارس داشتیم، حدود ۹۰ زنگ قرآنی داشتیم. اگر معلمان درست و بر اساس چارچوب ها تدریس کنند قطعا محتوای آموزشی کتاب ها پایین خواهد بود.

مولف کتب قرآن وزارت آموزش و پرورش گفت: در تمامی کتاب های آموزش قرآن (از پایه سوم ابتدایی تا پایان دوره دوم متوسطه که آیات به صورت صفحه طراحی شده است) صفحات محتوی قرآن تغییر یافته است که شامل نوشتن آیات با فاصله و جداگانه می باشد. این به چشم دانش آموزان کمک می کند که خسته نشوند، زیرا مهم ترین دلیل خواندن نادرست قرآن، خواندن طولانی مدت است. همچنین دانش آموزان با کلمات آیات بیشتر آشنا می شوند و به درک معنای آیات کمک می کند. روش حفظ، حفظ جملات و جملات با تلاوت و تلاوت قرآن است. به عبارت دیگر، بحث حفظ است، اما نام آن «حفظ مسئله محور» است، زیرا ما با استفاده از آیات و روایات به دنبال حل مشکل هستیم. دیدگاه ما مهارت حل مسئله و کاربرد آیات نورانی در طول زندگی است.

نمونه ای از تغییرات با عکس را در زیر ببینید.

۱- آیات به صورت جمله نوشته شده است. بین جملات فاصله کمی وجود دارد. این اثر به درست خواندن، درک بهتر معنی و همچنین حفظ کردن کمک می کند. در تولید تصویر و صدا، هر صفحه به دو قسمت تقسیم می شود. هر نیم صفحه از کتاب درسی حاوی یک کد تصویری و صوتی است.

۲- زیر کلمات و ترکیبات آشنا (معنای رایج در فارسی) خط کشیده شده است. هر دانش آموز باید هنگام مطالعه آن را ترجمه کند.

۳- کنار صفحه شماره گذاری می شود تا دانش آموزان بتوانند خط را به راحتی پیدا کنند و معلم معمولاً از هر دانش آموز می خواهد که یک خط بخواند.

توجه به حفظ قرآن.  تغییرات اساسی در کتب آموزش قرآن در مدارس

انتهای پیام