جراحات فریاد از ضعف ایمنی تا درد مزمن!


اگرچه خشم یک احساس ضروری برای بقای ماست، اما اغلب وقتی سطح استرس ما افزایش می یابد، کنترل خشم و عصبانیت از دست ما خارج می شود. خشم علائم جسمی زیادی دارد که اغلب تا زمانی که شدید نشود متوجه آنها نمی شویم.

ضربان قلب و فشار خون شما افزایش می یابد: ممکن است متوجه شده باشید که هرچه صدای خود را در میانه مشاجره بیشتر کنید، ضربان قلب شما بیشتر می شود.

این به این معنی است که فشار خون شما نیز بالا است، به همین دلیل است که با رگ‌هایتان بیرون زده به نظر می‌رسید. همچنین وقتی عصبانی هستید و فریاد می زنید، تنفس شما سنگین تر و سریع تر می شود. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که دست ها و پاهایتان سرد هستند.

ضعف ایمنی بدن: محققان دریافته‌اند که حتی یادآوری یک مشاجره در گذشته می‌تواند سیستم دفاعی بدن شما را تا ۶ ساعت ضعیف کند، که به ویژه در مورد افرادی که معمولا آرام و آرام هستند و به ندرت عصبانی هستند، صدق می‌کند. معمولاً کسانی که عصبانی می شوند خیلی زود مریض می شوند و دلیل آن هم عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدنشان است.

ترکیب خشم و نقص ایمنی که اغلب با افزایش اضطراب همراه است، بدون اینکه متوجه شوند سلامت این افراد را به شدت در معرض خطر قرار می دهد. مطالعات نشان می دهد که فریاد زدن بر سر کودک مشکلات رفتاری او را تشدید می کند، به این معنی که در آینده باید بیشتر و بیشتر فریاد بزنید تا کودک را اصلاح کنید.

خشم باعث چندین مشکل سلامتی می شود: هنگامی که ما احساس عصبانیت می کنیم، هورمون های استرس در مغز و بدن ما فوران می کنند و باعث ایجاد تغییراتی در متابولیسم ما در طول مسیر می شوند.

به همین دلیل افرادی که با عصبانیت کنترل نشده و کنترل نشده مشکل دارند معمولاً دچار سردرد، اضطراب، بی خوابی و حتی مشکلات گوارشی می شوند. مشکلات پوستی مانند اگزما نیز می تواند در زمان تحریک شدید ظاهر شود. در نتیجه این افراد بیشتر در معرض سکته مغزی یا حمله قلبی هستند.

بر حافظه شما تأثیر می گذارد: این فقط ضربه فیزیکی نیست که بر حافظه افراد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ضربه به سر در بازی فوتبال منجر به اختلال در حافظه می شود، اما موقعیت های استرس زا نیز بر حافظه تأثیر می گذارد.

یکی از این موقعیت های استرس زا، مشاجره لفظی و درگیری لفظی بین شما و شخصی است که در آن کلمات کثیف و ناخوشایند رد و بدل می کنید و عصبانی و عصبانی هستید. پس از پایان دادخواهی، ممکن است چیزها را به شکل دیگری به یاد بیاورید یا چیزهایی را به طور کامل فراموش کنید.

آسیبی که کودکان از فریادهای والدین می بینند: فریاد زدن نه تنها به کسانی که این کار را انجام می دهند، بلکه به کسانی که سرشان فریاد می زنند نیز آسیب می رساند و این آسیب می تواند از سنین پایین شروع شود. فریاد زدن سر بچه ها از چند جهت به آنها آسیب می رساند:

مشکلات رفتاری آنها بدتر می شود: برخی از مطالعات نشان داده اند که والدینی که به طور مکرر بر سر فرزندان ۱۳ ساله خود فریاد می زدند، متوجه شدند که رفتار کودکان در عرض یک سال از زندگی آنها بدتر شده است.

رشد مغز آنها تغییر می کند: مغز کسانی که در دوران کودکی اغلب گریه می کردند، ساختار متفاوتی در پردازش صدا و زبان داشت.

آنها درد مزمن خواهند داشت: یکی از مشکلاتی که گریه و زاری گریه های والدین آنها را درگیر می کند این است که در سال های بعد دچار کمردرد، گردن درد، سردردهای مزمن و حتی آرتروز می شوند.

صدمات دیگر

اگر در محیطی زندگی می کنید که دائماً از شما فریاد می زنند، به این معنی است که از نظر عاطفی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید و در نتیجه احتمال ابتلا به افسردگی در شما بیشتر است. تصور کنید در محیطی که در آن هستید دائما تحقیر، سرزنش و فریاد زده می شوید، طبیعی است که اعتماد به نفس خود را از دست بدهید و احساس غفلت و غمگینی کنید.

فریاد زدن مداوم مغز، ذهن و بدن را به طرق مختلف تغییر می دهد، از جمله افزایش فعالیت آمیگدال (مغز عاطفی)، افزایش هورمون های استرس در خون، افزایش تنش عضلانی و … کودک دائماً سر او فریاد می زند. او در مورد خودش فکر می کند و احساس می کند، حتی وقتی بزرگ شد خانواده را ترک می کند.

این به این دلیل است که مغز ما خودش را با توجه به تجربیاتمان تنظیم می کند و مدام صدای جیغ والدینمان را در سرمان می شنویم، حتی زمانی که آنها نیستند!

وقتی بچه‌ها کاری را انجام می‌دهند که ما فکر می‌کنیم «اشتباه» است، از دست آنها عصبانی می‌شویم، زیرا می‌خواهیم بفهمند چرا کار اشتباهی انجام داده‌اند و از تکرار آن جلوگیری کنند. اما نشان دادن این خشم و عصبانیت با جیغ زدن، چه در بلندمدت و چه در کوتاه مدت، پیامدهای منفی برای رشد شخصیت کودک دارد.

مطالعات نشان می دهد که فریاد زدن بر سر کودک مشکلات رفتاری او را تشدید می کند، به این معنی که در آینده باید بیشتر و بیشتر فریاد بزنید تا کودک را اصلاح کنید. در عین حال، فریاد زدن و سایر روش های خشونت آمیز تربیت کودکان بر رشد مغز کودکان تأثیر می گذارد، زیرا مغز انسان اطلاعات و رویدادهای منفی را سریعتر و جامع تر از اطلاعات و رویدادهای مثبت پردازش می کند.

فریاد زدن شما را در دعوا برنده نمی کند

تحقیقات نشان می‌دهد که ما در حین مشاجره فریاد می‌زنیم و داد می‌زنیم، زیرا کاملاً مطمئن هستیم که حق با ماست، اما مطمئن نیستیم که صدایمان شنیده شود. حقیقت این است که به ندرت پیش می آید که کسی با فریاد زدن، توهین، توهین و بی احترامی به طرف مقابل، در بحث پیروز شود.

در بحث، هم افراد نیاز به بیان نظرات خود دارند، هم به شنیده شدن و درک شدن نیاز دارند و هم نباید از تفاوت های آنها چشم پوشی کرد. حفظ آرامش و تفکر منطقی تنها راهی است که طرف مقابل دیدگاه شما را می شنود و درک می کند و در نهایت او را متقاعد می کند.

جلوگیری از جیغ زدن

راهبردهایی وجود دارد که به شما کمک می کند خشم خود را کنترل کنید و بدون فریاد زدن در یک مکالمه سالم شرکت کنید: قبل از صحبت کردن فکر کنید. ساده ترین کار این است که بدون فکر کردن به توهین به طرف مقابل و پشیمانی آن چیزی بگوییم. اما شما ضربه می زنید و ممکن است طرف مقابل هرگز آن را فراموش نکند.

بعد از اینکه آرام شدید، ناراحتی خود را بیان کنید. وقتی عصبانی هستید هرگز احساسات خود را بیان نکنید. صبر کنید تا آرام شوید و سپس در مورد هر چیزی که شما را آزار می دهد به روشی مناسب و منطقی صحبت کنید. به این ترتیب، احتمال اینکه طرف مقابل به احساسات شما احترام بگذارد و به شما گوش دهد بسیار بیشتر می شود، بنابراین برای یافتن راه حل های ممکن فاصله زمانی ایجاد کنید.

اگر احساس ناراحتی و سردرگمی می کنید، اجازه ندهید این حالت ذهنی شما را تحت الشعاع قرار دهد، در عوض کمی استراحت کنید و سعی کنید در این مدت منطقی تر فکر کنید و راه حلی برای مشکل خود بیابید. در هر صورت هر مشکلی راه حلی دارد که با صبر و فکر به آن می رسی.. عصبانیت و کینه را در دل خود نگه ندارید. بخشیدن دیگران می تواند خشم و استرس درونی شما را کاهش دهد و احساس بهتری در شما ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که مردم همیشه آنچه را که در یک لحظه می گویند یا انجام می دهند منظور نمی کنند، و تحمل برای این موقعیت ها نیز مناسب است. سعی کنید با کمی شوخ طبعی به مسائل نگاه کنید. شوخی به معنای مسخره کردن یا مسخره کردن نیست و همچنین باید مرز بین آنها را بدانید و مراقب باشید.

رویارویی با موقعیت های استرس زا با کمی شوخ طبعی به شما کمک می کند خشم خود را آرام کنید و رویکردی انعطاف پذیرتر و موثرتر برای مشکلات زندگی داشته باشید. تکنیک های تمدد اعصاب را یاد بگیرید. تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی آرام بخش و تکرار کلمات مثبت و آرام بخش می تواند به آرام کردن خشم شما کمک کند.

شما می توانید این تمرینات را زمانی که در خانه استراحت می کنید یا در شرایط استرس زا هستید انجام دهید. از درخواست کمک نترسید. اگر متوجه شدید که هیچ راهی برای کمک به شما وجود ندارد و نمی توانید خشم خود را به تنهایی کنترل کنید، به یک متخصص مراجعه کنید.

اگرچه همه چیز به هدف و تلاش شما بستگی دارد، اما یک درمانگر نیز می تواند شما را راهنمایی کند تا بهترین مسیر ممکن را برای رسیدن به هدف خود طی کنید.

منبع: سلامت نیوز