درس تاریخی از بیعت نکردن امام حسین (علیه السلام) با طاغوت


درس تاریخی از بیعت نکردن امام حسین (علیه السلام) با طاغوت

به گزارش ایکنا ؛ نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) و جایگاه آن امام معصوم از انحراف و تسلیم نشدن در برابر فشارها به قیمت شهادت همواره درس مهمی برای پیروان شیعیان واقعی و مردم بوده است. . اهل بیت علیهم السلام. امام حسین (علیه السلام) همواره تأکید داشته است که هرگز ذلت بیعت با یزید را نمی پذیرد و نهان و آشکار از فساد و ظلم دست بر نمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ سید بلال وهبی، کارشناس اسلامی و قرآن پژوه لبنانی در یادداشتی با عنوان «ارزش ها و مواضع نهضت حسینی» درس ابدی از این جریان را برای مقابله با باطل و ظلم مطرح کرد. ادامه ترجمه این مقاله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا أبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الأَرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِنائِکَ، عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ الله أَبَداً ما بَقیتُ وَبَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ، وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ، وَعَلى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى أَوْلادِ الْحُسَیْنِ، وَعَلى أَصْحابِ الْحُسَیْنِ.

دو جمله از امام حسین (علیه السلام) نقل شد که بسیار مهم است. و چون ولید بن عتبه، امیر مدینه، از امام (علیه السلام) خواست که با یزید بیعت کند، فرمود: «زیرا من مثل او نیستم». جمله دوم این است که فرمود: «اما بیعتی که از من خواستی، مانند من، پنهانی نیست».

این دو جمله نه تنها بیانگر موضع تاریخی امام حسین (علیه السلام) در مورد وفاداری به یزید است، بلکه حاکی از سیری مستمر در تاریخ چه قبل و چه بعد از امام است و تا زمانی که کسانی بوده اند. به حسین ایمان بیاور در آن و راه حسین (علیه السلام) را ادامه دهید، همیشه خواهد بود.

از سوی دیگر، این دو جمله را می توان معیاری برای سنجش نگرش ها نسبت به سیره و روش امام حسین (علیه السلام) و مبانی آن حضرت دانست.

حقیقت این است که مواضع امام حسین علیه السلام در نهضت و نیز مقام پدر و برادر و جدش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مناصب فرزندانش. ، راه و روشی را ایجاد کرد که هنوز هم راهنما و معیار کار برای هر فردی که پیرو مکتب است، تعلق دارد و راه او را دنبال می کند.

تا امروز هیچ پیشوای شیعه ای نیست که ذلت و خواری را بپذیرد و اگر پایش بلغزد، افرادی که در مکتب امام حسین (علیه السلام) تربیت شده اند و با شعار «هی هی از من» تربیت شده اند. من یک لغزش است.” او را برگردانند و تحت رهبری او تسلیم نخواهند شد.

سخنان امام حسین (علیه السلام) معیار مبارزه با ظالمان است

این کلمه «زیرا حسین علیه السلام با یزیدیان بیعت نمی کند» تعبیر شگفت انگیز حسینی است که معانی عمیق و ارزشمند فراوانی دارد. امام حسین (علیه السلام) نفرمود: «لَمَا لَا بیعتُ یزید» این کلمه معنایی جز این ندارد که او نمی‌خواهد با یزید بیعت کند و معنای دیگری ندارد. وقتی می فرماید: «چون من با امثال او بیعت نمی کنم.» این کلمه حکایت از مقام غیرشخصی دارد، انگیزه بادیه نشینی و قبیله ای و امثال آن ندارد، بلکه سخنی است فراتر از این چیزها.

امام حسین علیه السلام فردی مومن و امامی معصوم است و مأموریتش حفظ دین، امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل حکومت عادلانه و مبارزه با ظالمان و ستمگران است. یزید ظالم و متجاوز است و برای امام حسین علیه السلام جایز نیست با او بیعت کند.

نقش امام حسین (علیه السلام) و جایگاه ایشان در دین و جایگاه ایشان در میان امت اسلامی، ایشان را به تنها کسی که قادر به مشروعیت بخشیدن به حاکم یا سلب این مشروعیت و هرگونه پذیرش، سکوت و استرس علیه او بود، تبدیل کرد. سلطه جویانه یعنی دادن فرصت های بیشتر برای انفجار. نمی شود شخصیت الهی مثل امام حسین (علیه السلام) با یزیدی بیعت کرد.

این تعبیر معیاری برای نگرش همه افرادی که بعد از امام حسین (علیه السلام) می آیند و راه آن حضرت را می روند، ایجاد می کند تا مانند یزید در مقابل انقلاب های مردمی در عرصه فکر، عقیده و عقیده ساکت ننشینند. رفتار – اخلاق. . امام حسین (علیه السلام) فقط یک شخص نیست، بلکه سیره او روشی است الهام گرفته از اولین پیامبر روی زمین تا آخرین ولی خدا و یزید را نیز می توان مظهر روشی دانست که از شقی اول مستمر بوده است. تا آخرین شقی روی زمین. واقعیت ها نشان می دهد که جایگاه امام حسین (علیه السلام) در این زمینه می تواند معیاری برای مواضع همه علما و پیشوایان شیعه در طول تاریخ باشد.

درس امام حسین در پرهیز از نفاق

جمله دوم آن حضرت به این معناست که: «لَمْ أَنْ تَعْلَمُ الْغَیْرِ» به درستی که امام حسین (علیه السلام) در آشکار و پنهانی و به گونه ای دیگر عمل نمی کند. فرقی بین ظاهر و باطن امام حسین علیه السلام نیست. زیرا او راهنمای خدا و برگزیده در خلقت آنها و فساد آنها و نمونه ای است که باید از آن تقلید کرد و چنین شخصی باید همان ظاهر و باطن را داشته باشد و در غیر این صورت مردم را رهبری می کند. به دروغ و نفاق و امام حسین علیه السلام و هر کس خود را نسبت به امام حسین می داند نمی تواند چنین باشد.

لذا در زمان ما این را در بین افرادی که خود را حسینی می دانند به وضوح می بینیم. بنابراین، مانند شفافیت، صداقت و وفای به عهدی که در پیروان امام حسین (علیه السلام) می‌یابیم، آن را در هیچکس نمی‌یابیم، حتی در جریان‌های اسلامی که خود را از نظر فکری و سیاسی متعهد به اسلام می‌دانند.

ترجمه: سعید عدالت جو

انتهای پیام