رابطه تغذیه و خلق و خو


ارتباط تغذیه و احساسات چگونه است؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم تغذیه است که هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. رابطه بین الگوهای تغذیه و تغذیه با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه قرار گرفته است. اما بیشتر یافته های این منطقه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات به دست آمده است. و اطلاعات انسانی بسیار کمی در این مدت کوتاه وجود دارد.

ما بر اساس عادت های خود روحیه خود را افزایش داده ایم. و این حالت را برای افراد ایجاد می کند. که همانطور که در مورد برخی از روانشناسی ها وجود دارد ، تعریف روشنی ندارد. هوش و دانش را بدون تعریف واضح ترجیح دهید احساسات مظهر ارتباطی است که هرکسی می تواند بیان کند. به عنوان مثال افرادی که تحت استرس هستند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان فرد ایجاد شود ، منعکس می کند.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جالب و پیچیده ، ارتباط بین تغذیه و خلق و خو است. که با وجود پیچیدگی اما کمترین هزینه را دارد. و به ندرت بر اساس این نظریه نسبیت مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی توسط مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در مقدار مواد مغذی داده شده به غذا این می تواند سطح مغز این بردارهای شیمیایی را تغییر دهد. از جمله سروتونین و استیل کولین

نقش برخی مواد مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش مواد غیر مغذی در عملکرد مغز ، مانند محدوده توجه و حافظه کوتاه مدت ، مورد توجه قرار گرفته است: متیل گزانتین کافئین ، تئوبرومین و تئوبرومین است که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شود. می تواند تمرکز و توجه را افزایش دهد بر نوع تغذیه تأثیر می گذارد روش رژیم غذایی و الگوهای خوردن
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این منطقه انجام شده است. و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی های انسانی. اطلاعات کمی در تحقیقات انسانی یافت شده است. به این دلیل برخی از استدلال هایی که می توان مطرح کرد ، نتایج مطالعات حیوانی روی انسان است. و نمی توان به وضوح آن را شناسایی کرد. در همین حال مراکز عصبی انسان تکامل یافته و پیچیده تر شده اند و مراکزی که در این ناحیه دخیل هستند

رابطه تغذیه و خلق و خو | اصفهان ، متخصص تغذیه

تاثیر کربوهیدراتها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها هورمون سروتونین را در مغز تولید می کنند. عملکرد آن تنظیم خواب است. بهبود خلق و خو و رفع افسردگی و با خوردن کربوهیدرات ها یا شیرینی هایی به نام آرامش و رضایت در مردم که گاهی این احساسات بیشتر است مخصوصاً وقتی غذا شیرین و پر چرب باشد.
خوردن رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات باعث آزاد شدن سروتونین شیمیایی مغز می شود. برعکس ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم این که شیرینی ها تأثیر مثبتی بر انسان دارند ، بسیاری از مردم از خوردن شیرینی امتناع می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از مردم خود را گرسنه می کنند و به تنهایی شیرینی نمی خورند. زیرا فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود. همانطور که تاریخ تکاملی انسان نشان می دهد مردم شیرینی را خیلی دوست دارند و وقتی شیرینی می خورند احساس خوبی دارد و بیمار نمی شود ، برعکس ، هنگامی که با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ مواجه می شوید. آنها احساس ناراحتی و ناراحتی می کنند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز بیشتر احتمال دارد شیرینی بخورند. علاوه بر دسر چربی همچنین در بهبود خلق و خو و رفتار نقش دارد. اما روند عمل با دسر متفاوت است. و حامل های شیمیایی ترشح شده در مغز پس از خوردن چربی از خانواده تریاک هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است. همچنین در کاهش درد نقش دارد. اما در مورد شکلات نتایج نشان داد که بعد از خوردن شکلات ترکیبی به نام فنیل اتیل الامین در مغز ایجاد می شود. این باعث ایجاد احساس رضایت شخصی می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی بیشتر نمایان می شود. (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی

تأثیر گیاهخواری و خوردن گوشت بر رفتار افراد

آندروژن ها در گوشت جمع می شوند. و گوسفند حاوی استروژن و مواد شیمیایی خاصی است که به خوراک دام می رود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعه نشان داد که افرادی که رژیم های گیاهی مصرف می کنند علائم شدیدتری دارند. و یکی از دلایل ممکن است افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. که بر روحیه تأثیر می گذارد
تحقیقات نشان داده است که غلظت روی سرم در افراد مبتلا به افسردگی با افراد سالم یکسان است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهواز نشان داد که مصرف روی در رژیم غذایی افراد مبتلا به افسردگی نشان داد که مصرف روی در افراد تقریباً نیمی از افراد سالم هستند.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نمی توانید سیاه و سفید را ببینید. و مشکل را کاملاً انکار یا تأیید کنید. بعید است آموزش در این زمینه کارساز باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و پشتیبانی تجاری اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و این مهمانان ما را با لیموناد سرگرم می کند. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشابه های گازدار و آب میوه های مضر تجاری شده است.


اطلاعات تکمیلی: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


هرچه بیشتر مواد مغذی متعادل ، متعادل و متنوع تری دریافت کنید. به طور طبیعی دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است. بهتر کار کنید
وی از تحولاتی که در صنعت غذا اتفاق افتاده و ایرانیان را از سنت های ما خارج کرده است ، صحبت کرد. تحولات در صنایع غذایی گسترش ارتباط بین ملتها و ملتها و رشد ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه ما ایرانی ها از سنت های زیادی پیروی می کنیم. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و سیب زمینی سرخ کرده و پنیر که پر از چربی اشباع شده و سوءتغذیه هستند. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند.

کمبود ویتامین های گروه B که برخی از آنها به بدن ، مغز و اعصاب سوخت می دهند ، اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهد ، به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی قادر به پاسخ صحیح به عوامل بیماری زا نیست و سیستمی است که باید از مزایای سلامتی فرد محافظت کند. او گیج شد و به جای حمله به دشمن به بدن خودش حمله کرد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ، متخصص تغذیه


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی تغذیه و مصرف و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

گوشت قرمز زیاد مصرف نکنید.

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منبع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *