رابطه مردم با خدا و مردمی بودن آنها; دو ویژگی حکومت پیامبر


حجت الاسلام محمد رضا الترک محقق مؤسسه احیا حمدانحجت الاسلام محمدرضا ترک، پژوهشگر مؤسسه احیا همدان در گفت وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ۴ وظیفه اصلی دارند. اولین وظیفه دریافت وحی و انتقال آن به افراد بدون طبقه و پست بود. بر اساس آیه ۴۴ سوره نحل، کار دوم تفسیر و تحلیل آیات قرآن بود، زیرا در قرآن کریم به برخی از جزئیات اشاره نشده است.

و افزود: سومین وظیفه رسول خدا تربیت استعدادهای با فضیلت است که قابلیت وجود داشته باشند، مانند امیرالمؤمنین علیه السلام، سلمان و ابوذر.

حجت الاسلام ترک با اشاره به چهارمین وظیفه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تصریح کرد: تشکیل حکومت اسلامی از دیگر وظایف مهم پیامبر صلی الله علیه و آله بود. صلح طبیعتاً تا حکومت تشکیل نشود قوانین اسلام در جامعه رعایت نمی شود. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از ابتدا می خواست جامعه ای تشکیل دهد، لذا پس از ۱۳ سال مبارزه در مکه که با مبارزه مذهبی همراه بود و مورد مجازات و شکنجه قرار گرفتند، هجرت کردند. به مدینه رفتند و حکومت خود را در آنجا مستقر کردند.

و این استاد یادآور شد: اساساً اگر حکومتی تشکیل نشود، قوانین در جامعه اجرا نمی شود. نشانه هایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله قصد تشکیل حکومت داشته است، همان مواردی است که در قرآن کریم آمده است. اولین شاخصه‌ در آیه ۴۱ سوره حج ” الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِهمان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و از کفر نهی می کنند و پایان همه چیز برای خداست!
این مورد نماد است زیرا بهترین نماد ارتباط با خالق است، اگر حکومت این ارتباط را قطع کند حتی در این دنیا هم نمی تواند برای مردمش آسایش و رفاه به ارمغان بیاورد.

وی گفت: کشورهای غربی و جوامعی که خدا را خالی می کنند و خدا را از متن جامعه حذف می کنند، مانند جوامع کمونیستی، سکولار و لیبرال که ظاهر فردی بین انسان و خدا را رها کرده اند، به آن آرامش انسانی دست نمی یابند. آنها سراغ چیزهایی می روند که حتی حیوانات هم دوست ندارند، مانند قانونی کردن همجنس گرایی یا ازدواج با حیوانات.

حجت الاسلام ترک گفت: جامعه ای که در آن خدا برای اهداف خود کنار گذاشته می شود، مثلاً در ناکازاکی و هیروشیما بمب اتم می اندازند و هنوز حتی پس از گذشت یک قرن فرزندان ناقص به دنیا می آورند و به این ترتیب هل می دهند. مردم. به خدا و از وظایف حاکم است و سعادت و آرامش اساسی بشر تنها در سایه ارتباط با خداوند شکل می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر جامعه تحت تأثیر حاکمی قرار گیرد که با خدا کاری نداشته باشد، فقیر می شود، همانطور که امام حسین (علیه السلام) فرمودند اگر فردی مانند یزید بر شما حکومت کند چیزی از اسلام باقی نمی ماند. ، حکومت یزید دوام نیاورد. بیش از ۳ سال.

این پژوهشگر مؤسسه احیای زکات یکی دیگر از شاخص های مهم ذکر شده در قرآن را برشمرد و گفت: هر جا در قرآن کریم نماز ذکر شده، زکات ذکر شده است. زکات یعنی ارتباط با مردم و برخورد با ضعیفان. رسمی در لغت به معنای شخصی است که مدام مورد بازخواست قرار می گیرد و گاهی مردم مقامات خود از جمله استانداران را نمی بینند و حتی نمی شناسند. سطح زندگی فرد مسئول باید در حد افراد باشد. اگر نگاهی به زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام بیندازیم، در می یابیم که سطح زندگی آنان حتی از ضعیف ترین مردم هم پایین تر بوده است. امام علی (علیه السلام) می فرماید: اگر کسی در صنعا بفهمد که من علی حاکم بدتر از او هستم، از زندگی ناامید نمی شود. اما متاسفانه در جامعه امروزی برخی مشکلات فقط برای مردم است، مراجعه به ادارات و ورق بازی و درخواست ضامن فقط برای مردم است اما مسئول با یک امضا یک وام میلیاردی می گیرد.

الترک ادامه داد: اگر در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) شخصی از شهر دیگری برای دیدن او می آمد و پیش از این پیامبر را نمی دید، متوجه نمی شد که او حاکمی از اهل بیت است. نحوه عمل، لباس پوشیدن و ظاهر او. و پوشش و زندگانی رسول خدا بسیار شبیه است، مردم عادی جامعه بودند که هیچکس آنها را نمی شناخت، پس محبوبیت و ارتباط با مردم دومین ویژگی حکومت اسلامی و پیامبر بود. اگر این دو ویژگی رعایت شود، قطعاً حکومت متعادل مورد نظر رسول محقق خواهد شد.

وی با اشاره به کتاب امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر برای الگوی حکمرانی صحیح، تصریح کرد: حضرت علی (علیه السلام) فرمودند مالک (علیه السلام) حاکم مردم است و بعضی از آنها مسلمان و برادر دینی شما هستند و بعضی از آنها از دین شما نیستند، از یک سنخ هستند، آنها شما هستید و نباید بین آنها و برادران مسیحی خود از نظر انسانی تفاوت قائل شوید. و حقوق شهروندی افراد فقیری هستند که شما باید بیشتر از دیگران به آنها توجه کنید.

و به موضوع دیگری پرداخته است که به اهمیت پناهگاه زنان در نزد پیامبر می پردازد و می فرماید: اگر بخواهیم جایگاه زن قبل از اسلام و حتی در زمان ظهور اسلام را با زمان بعد از آن مقایسه کنیم. اصلا قابل مقایسه نیست زیرا دوران جاهلیت دوران تاریکی و دوران پس از اسلام دوران طلایی بود.

وی ادامه داد: جوامع متمدن مانند روم هستند

اگر چین و ایران را که امپراتوری داشتند با دوران پیامبر مقایسه کنیم، می بینیم که دوران سیاهی بوده است، زیرا زنان را به دلیل فروختن، بردگی و زحمت کشیدن تحقیر می کردند تا زنان را از جامعه بیرون کنند. که پای زنان را در قوطی های آهنی می گذاشتند تا زمانی که پاهایشان رشد کند و زنان حق ارث یا کار ندارند و اگر قحطی می شد به زن غذا نمی دادند اما در مواردی به زنان می دادند. کشته شده. دوران تاریکی بود که زنان در ادیان کنونی آن زمان جایی نداشتند.

وی ادامه داد: زنان در دوران قاعدگی طرد می شدند و حق نداشتند با اعضای خانواده غذا بخورند و یهودیان زن را شیاطین یا موجوداتی برای خوشایند مرد می دانستند. از آن زمان جملات معروفی نقل شده است، مثلاً اگر یک بشقاب تخم مرغ یا گوسفند داشتم، بیشتر از یک دختر سود می کردم. در جامعه عرب داشتن دختر مایه شرمساری بود و مردان از عصبانیت سیاه می شدند و آنها را زنده به گور می کردند.

حجت الاسلام ترک مطرح کرد: اما پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و تحصیل را برای همه مسلمانان اعم از زن و مرد واجب کرد. زن حق دارد تصمیم بگیرد، مانند مرد، زن نیز می تواند برای کسب فضیلت، آنچه را که لازم است انجام دهد و تنها به دلیل تفاوت در ظاهر این راه ها.

این استاد مکتب همدان گفت: قرآن کریم فرقی بین زن و مرد قائل نیست و در آیات خود از عباراتی مانند «یا ایها الدین امینو» و «ای انسان» استفاده کرده است. سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. ) بین زن و مرد فرقی نیست و معیارهایی که او قرار داده فقط در تقوا حاکم است، پس می فرماید: «خداوند شما را گرامی می دارد و من از شما می ترسم» (حجرات، آیه ۱۳). افرادی که به زنان توهین می کردند مورد نهی پیامبر قرار گرفتند.

وی با اشاره به موارد تساوی زن و مرد از دیدگاه قرآن و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گفت: زن و مرد در انسانیت و تکلیف الهی و در کسب مساوی هستند. از فضایل اما نکته‌ای که فمینیست‌ها در مورد مسئلۀ برابری زن و مرد نمی‌فهمیدند، تفاوت آن‌ها بین جنسیت است و جنبش فمینیستی اساساً به نفع مردان بود تا خود زنان. زیبایی زنان در جامعه مطرح شد، زنان با مردان همکاری نزدیک داشتند، حضور زنان در بیرون از خانه باعث می شد که او آسیب ببیند و محبت خود را از دست بدهد، زنان در اوج زندگی خود برای کارهایی مانند منشی گری، مهمان نوازی و… استفاده می شدند. جوانی .. ممکن بود، اما بعد از اینکه زن زیبایی خود را از دست داد و چنین صلاحیتی نداشت، زن احساس پوچی کرد و حتی خودکشی کرد.

اسلام سوء استفاده از زن را به عنوان کالای تبلیغی و چسبیدن به زیبایی آن نهی می کند، در عوض موافق علم و تربیت فرزند است که می تواند زمینه رشد مردم را فراهم کند. اسلام می‌خواهد که زنان به خاطر دانش، خلاقیت و نفوذشان دیده شوند، نه فقط به خاطر جذابیت ظاهری‌شان.

حجه الاسلام ترک تصریح کرد: اگر زنی بر اساس مبانی اسلام پیشرفت کند و با این چیزهای انسانی خود را نشان دهد روز به روز رشد می کند و در جامعه پیشرفت می کند اما تا زمانی که ظاهرش مورد توجه قرار گیرد، زیرا همیشه هست. زیباتر و بهتر از او و در جامعه حضور دارد و مورد غفلت قرار می گیرد.

انتهای پیام