راز سوگند قرآن با زهر مجاهدان سوخته خواهد شد


به گزارش ایکنا ؛ جلسه تفسیر قرآن محمدعلی الانصاری، مفسر قرآن کریم شب گذشته با محوریت آیات اول سوره مبارکه العدیات برگزار شد که در ادامه می توانید گزیده ای از موضوعات را مطالعه کنید. ;

«وَ الْمُعْمَعُونَ الْمَوْجَانَ، ثُمَّ أَعْضَلُ مِنَ الْجَعْلَ، ثُمَّا تَغَیْرُهُ فِی الْمَمْحانَ، پس با آن خیس کردند و در آن مستقر شدند».

این سوره توسط گروهی از مکی ها تأیید شده و قبل از هجرت بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است و به عقیده آن گروه، سوره ای مدنی است. دسته اول معتقدند این سوره از نظر ساختار لفظی سوره مکی است و با حروف سمت راست شروع می شود و حاوی آیات کوتاه و برجسته ای است که از ویژگی های سوره مکی است. دسته دوم درباره مضمون سوره اظهار نظر کردند و گفتند: یعنی در این سوره از گروه مهمی از جهاد و زیارت صحبت شده است و این دو نکته است که قبل از هجرت رسول خدا(ص) به آن پرداخته نشده است. خدا رحمتش کند و درود فرستد. بنابراین موضوعات این سوره از موضوعاتی نیست که بر پیامبر صلی الله علیه و آله در مکه نازل شده است. بنابراین، این سوره از نظر مضمون دارای مسائلی است که با سوره ای که پس از هجرت بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده، مطابقت دارد.

در مورد فضیلت این سوره، روایات زیادی داریم که مفسران آن را نقل کرده اند. دوتا رمان خوندم از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که هر که این سوره را بخواند خداوند برای هرکس که در مزدلفه شب نشینی کند و در منا حاضر شود ده حسنه به او پاداش دهد. ما باید به دنبال رابطه ای بین معنای سوره و این فضیلت باشیم. همانطور که امام صادق علیه السلام فرمودند هر که سوره ادیات را بخواند خداوند او را با امیرالمؤمنین علیه السلام می فرستد. این نکته حاوی پیامی نیز در خصوص محتوای سوره است که در ادامه به آن اشاره می کنم.

علت سوگند به خدا در آیات قرآن

آغاز سوره با کلمه بخش. خدا قسم نمی خورد. پس اگر اصل حق قسم است، به اصطلاح قسم باید مورد عنایت امت باشد و بخشهای قرآن از مواردی است که قرآن باید به آن توجه بیشتری داشته باشد.

در بیت اول می فرماید: در راه راه رفتن به آهستگی به آن رهرو می گویند و وقتی سرعتش زیاد شود سای و وقتی سرعتش بیشتر شود آدو می گویند. “، بنابراین آدو با شتاب حرکت می کند. و دویدن. کلمه “ذبح” شرطی است که می توانیم آن را به زنانه ترجمه کنیم. هنگامی که برخی از حیوانات به سرعت حرکت می کنند، صدایی به نام ذبح شنیده می شود. معنی بیت: سوگند به دویدن زنان.

من در حال حاضر در حال ترجمه بحث “Mariat Drive It” هستم. مراد نیز به معنای آتش زدن است. جرقه در اثر برخورد دو جسم با یکدیگر ایجاد می شود که به آن “کاپ” می گویند. “تغییرات در صبح است.” غار از «آقارا» به معنای حمله و حرکت سریع است. پس با خیساندن او را تحت تأثیر قرار دادند. «کارها» به معنای بلند کردن چیزی از زمین است. نقا یعنی غبار. معنای این آیات چنین است; این سوارکاران آنقدر سریع هستند که گرد و غبار را از روی زمین بلند می کنند. سپس با این حرکت و شتاب در میان جمعیت ظاهر می شوند.

در فهم این آیات دو مسیر روایی داریم; یعنی دو فهم از سوره می دهد که هر کدام مهم و محرک تفکر است. ما اصرار نداریم که یکی از این دو قطعاً معنای آیه باشد. آنچه اکثر مفسران شیعه و سنی گفته اند این است که از امام صادق (علیه السلام) در مورد معنای آیه سؤال شد. از این رو رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام را مأمور جنگ کرد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند در روز پنهان حرکت کنید و حرکت اصلی خود را در شب انجام دهید و بسیار مراقب جاسوسانی باشید که مراقب شما نیستند. علی (علیه السلام) همان کاری را کرد که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) انجام داد و شبانه به پشت خطوط دشمن رسید و صبح زود حمله را آغاز کرد. همزمان با این پیروزی اولین آیات سوره مبارکه نازل شد و این همان کرامت نزولی است که در متون اولیه ذکر شده است.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شبانه به دشمن حمله نکرد

نکته ای که در اینجا باید عرض کنم این است که ما در اسلام جنگ و تجاوز نداریم، یعنی فتح سرزمین و فتح کشور معنا ندارد و فلسفه جهاد و نبرد دفاعی است. به خاطر این فلسفه ای که برای جهاد بیان می شود، حداقل باید اساس آن از بین برود. یکی از راه های کاهش خسارت این است که یک شبه به دشمن حمله نکنید. به همین دلیل رسول خدا صلی الله علیه و آله هرگز در شب حمله نکرد، بلکه حمله خود را در سحرگاه قرار داد تا دشمن بتواند از خود دفاع کند.

نکته دیگر اینکه وقتی خداوند به این اسب ها قسم می خورد، در واقع منظورشان خود اسب ها نیست، بلکه منظور شوالیه ها این است که روی این اسب ها می نشینند و می دوند و حمله می کنند، یعنی خدا به جان مجاهدان قسم می خورد. این اسب‌ها که شوالیه‌ها بر آن‌ها می‌نشینند، چنان شرافتمند هستند که خداوند به آتش فروزان آنها سوگند یاد می‌کند. این نشان دهنده جایگاه والای جهاد در اسلام است.

علاوه بر این، یک مسیر تفسیر دوم داریم که با تفسیر اول منافاتی ندارد. ممکن است یک آیه از قرآن ده مورد داشته باشد که با هم منافات نداشته باشند. نقل قول دوم این است؛ ابن عباس می گوید من در کنار کعبه نشسته بودم و شخصی از من در مورد معنای «عرف» سؤال کرد. گفتم منظورشان اسب هایی است که برای رضای خدا حمله می کنند. ابن عباس می گوید هر که این سؤال را از من کرد از من جدا شد و نزد امیرالمؤمنین علیه السلام که در کنار زمزم نشسته بود رفت و همین سؤال را از او پرسید.

امام فرمود: این سؤال را از شخصی قبل از من پرسیدی. آن شخص گفت بله، از ابن عباس پرسیدم. حضرت همان را گفت که ابن عباس گفت. آن شخص را توضیح دهید. سپس علی علیه السلام فرمود: به ابن عباس بگو بیاید. وقتی ابن عباس آمد، امام به او فرمود: آیا در مورد چیزی صحبت می کنی که نمی دانی؟ به خدا سوگند اولین جنگی که در اسلام رخ داد، جنگ بدر بود و ما در جنگ بدر دو اسب بیشتر نداشتیم، پس چگونه خداوند متعال «العادیات» می‌گوید و کلمه را جمع به کار می‌برد. ? سپس امام فرمود: مراد از رسم، شترهایی است که زائران بر خانه خدا به عرفات و از عرفات به مزدلفه و از مزدلفه به منا نازل می شوند. این راه دوم در آیه شریفه است. بر اساس این روایت، ابن عباس معنای این آیه را با جهاد پیوند می زند، اما آن را مربوط به جنگ بدر می داند، اما امیرالمؤمنین صلوات الله علیه می فرماید این آیه چیزی ندارد. با جنگ بدر انجام دهید. .

انتهای پیام