راهنمای خرید لبنیات کامل ، قسمت اول


راهنمای کامل خرید لبنیات

استفاده از محصولات لبنی در رژیم غذایی روزانه و تأکید بر ارزش غذایی شیر و محصولات مختلف. عادی شده است مصرف لبنیات در کشور ما ریشه در تاریخ دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری ما تا حدودی از اصول تغذیه مناسب منحرف شده است. اما اطلاعات دقیقی هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار عموم قرار می گیرد. این روش خوبی برای سالم ماندن است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی در تولید انواع محصولات لبنی دخیل هستند. و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به طیف وسیعی از محصولات لبنی دسترسی دارند. اما گاهی اوقات تنوع زیاد محصولات می تواند برای انتخاب نوع محصول مناسب با شرایط آنها گیج کننده باشد. به خصوص که تبلیغات و فونت های این برند بیش از هر چیز بر مردم مسلط است. اما مهمتر از همه این است که با توجه به رژیم غذایی سالم و با کیفیت روزانه ، محصولی را انتخاب کنید که مناسب شرایط هر فرد باشد ، بنابراین هنگام خرید به نکات اساسی توجه کنید. توصیه شما در انتخاب مناسب ترین محصول

انتخاب بر اساس نوع محصول:

انواع محصولات لبنی آنها حاوی مقادیر مختلف پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.شیر ، ماست و پنیر اغلب بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. و همچنین بستنی و غیره. آنها حاوی سدیم یا چربی هستند. (به ویژه چربی اشباع شده) نسبت به سایر محصولات برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی شما باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود غذاهای پر کالری ، 30 درصد چربی و 10 درصد کالری اسیدهای چرب مصرف کنید. علاوه بر این ، حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

شیر نر

طیف گسترده ای از شیرهای موجود در بازار چشم شما را برای لحظه ای به یخچال مرکز خیره می کند. بسیاری از مردم فقط از شیر یارانه ای دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای ندارند. این شیرها به طور متوسط ​​2.5٪ چربی ، 3.4٪ پروتئین ، 4.8٪ لاکتوز و 0.8٪ مواد معدنی دارند.شیر بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب ، بسته به محتوای چربی ، دارای محتوای متوسط ​​چربی کمتر است. بیش از 0.5. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 fat چربی دارند و برای کسانی که محتوای چربی کمی دارند مناسب است گاهی اوقات ممکن است مقدار کمی شیر خشک بدون چربی به منظور بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه شود.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند محصولات کم چرب معمولا 1.5 درصد چربی دارند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا شیر با ماست بنوشند. شیر طعم دار میوه و شیر کاکائو برای بیماران دیابتی مناسب نیست. این به این دلیل است که اغلب شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب های بسته بندی این محصولات شامل یک میز تغذیه است می توانید میزان قند را از روی میز بررسی کنید ، در غیر این صورت به مصرف کننده اطلاع داده می شود که در ترکیب یا ترکیب ذکر شده روی بسته قند وجود دارد.


اطلاعات تکمیلی: مکمل های درمانی پوکی استخوان


طبق قوانین سازمان غذا و دارو اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده خاص را برآورده می کند. این غذا منبع خوبی از مواد مغذی است. و می تواند به عنوان ارزش افزوده برچسب گذاری شود ممکن است محصولات برچسب دار غنی از ویتامین ها یا مواد معدنی خاصی را بیابید. یا برعکس با الزامات غذایی خاص. تفاوت دیگر با شیر ، شیر پاستوریزه یا استریل است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ ادعا شده توسط سازنده و احتمالاً کمتر از 5 روز).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریلیزاسیون را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد. اما می توان آن را بیش از 5 روز پس از باز شدن در یخچال نگهداری کرد. ارزش غذایی این شیرها کمتر از شیر پاستوریزه نیست. و کازئین یا پروتئین اولیه شیر در طی فرآیند عقیم سازی تغییر نمی کند. اما طعم شیر با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک در این دسته قرار می گیرند. و کشک پرمصرف ترین محصول در این گروه است. درصد چربی ماست موجود در بازار متفاوت است و روی بسته مشخص شده است. در گروه ماست پرچرب ماست با 4 fat چربی ، ماست با 6 fat چربی و ماست خامه ای با 9 fat چربی ذکر خواهد شد. ما توصیه می کنیم در صورت ابتلا یا داشتن بیماری عفونی از ماست پروبیوتیک استفاده کنید. یا اسهال ناشی از مسافرت یا اگر در نزدیک خود بیمار قلبی عروقی یا سرطانی دارید.

برخلاف ماست معمولی ، این ماست حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبیوم روده شما را در برابر باکتری های مفید تنظیم می کند تا سلامت شما را حفظ کرده و به درمان برخی بیماری ها کمک کند. البته استفاده از این ماست ها در بیماران مبتلا به عفونت های پیشرفته و همچنین سیستم ایمنی ضعیف باید با احتیاط انجام شود.کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک برای سلامتی شما مفید است.کفیر حاوی ویتامین B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم است. و اسید آمینه تریپتوفان

آرد حاوی چربی کمی است. اما میزان نمک ممکن است برای برخی از غذاها مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای خرید لبنیات کامل اصفهان ، متخصص تغذیه

پنیر

شناسایی پنیرها در جهان کار ساده ای نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم طبقه بندی می شوند. پارمسان ، چدار و آمانتال سخت هستند ، کامبر و فتا پنیرهای نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره های ناشی از باکتری ها در حین تولید هستند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر خرد شده تهیه می شود. یک امولسیفایر اضافه کنید و مخلوط را گرم کنید. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

محتوای چربی و سدیم اغلب در جدول تغذیه به مصرف کنندگان گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی عوامل پنیر تولید شده در ایران را مطابق با استانداردهای ملی نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که پنیر شور است. شما می توانید شوری پنیر را تا حدی با افزودن آن به آب آشامیدنی خود کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و نگهداری پنیر دارد. بنابراین تمام پنیر را دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ، متخصص تغذیه


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه یک رویکرد اساسی در تغذیه و مصرف و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

آلرژی غذایی

غذاهایی که برای افراد مبتلا به حساسیت غذایی مفید و مضر است

مصرف هندوانه و چاقی

گوشت قرمز زیاد مصرف نکنید.

استراتژی های کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *