راه اندازی مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی علمی کاربردی برای ایجاد فرصت های شغلی


به گزارش ایکنا، هجدهم شهریور سالروز تاسیس موسسه آموزش عالی جهاد علمی کاربردی است.

فعالیت آموزش عالی علمی کاربردی در دانشگاه جهاد دانشگاهی با دوره های پیوسته وابسته در ۹ مرکز و ۱۴ رشته/سایت در سال ۱۳۷۷ آغاز شد و طی دو دهه با افزایش مراکز و تعداد مقاطع تحصیلی، فعالیت آن افزایش یافت. مستمر نیست). لیسانس پیوسته و غیر مستمر، لیسانس پیوسته و لیسانس مقطعی I (سال اول) ایجاد شده است. دروس ذکر شده به صورت نیمسالی، واحدی (ترکیبی، تک واحدی و تک درسی) برگزار می شود.

به همین مناسبت با محمدعلی گدرزی، رئیس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید؛

ایکنا – ابتدا لطفاً درباره نظام آموزش علمی کاربردی و تفاوت آن با سایر نظام های آموزشی کشور توضیح دهید.

در آموزش عالی زیر سیستم های متعددی وجود دارد که یکی از زیر سیستم های آموزش عالی، نظام مهارت آموزی است. برای مهارت آموزی وظیفه ای تعیین شده است. فرض بر این است که افرادی که وارد این زیرسیستم می شوند و تحصیل می کنند، وقتی فارغ التحصیل می شوند، افراد ماهری باشند که از عهده یک سری مشاغل خاص در کشور برآیند. حوزه آموزش نظری به تولید علم و گسترش علم و دانش می پردازد، اما در نظام مهارتی الزاماً این گونه نیست، خروجی این سیستم از افراد ماهر انتظار می رود و نیازی به آن نیست. برای یافتن شغل در این زمینه خاص، آموزش های دیگری را پشت سر بگذارید.

الان مشکل دانشگاه های ما این است که لیسانس برق می گیرد اما با واقعیت های کار در این زمینه خیلی فاصله دارد که وقتی وارد یک کارخانه صنعتی می شود ابتدا باید آموزش کامل ببیند تا بتواند کار کند. موضوعاتی که او مطالعه کرده کاملا تئوری است تفاوت در سیستم آموزش مهارتی است که در این مورد نظر وجود دارد. حال باید موفقیت دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. اینکه این دانشگاه تا چه حد می تواند افراد ماهر را در دوره های مختلف تربیت کند باید مورد تحلیل قرار گیرد.

این وجه تمایز سیستم آموزش مهارتی از سیستم های دیگر است. به دلیل وجود این تمایز، محتوای آموزشی این نظام با محتوای آموزش نظری متفاوت است. به عنوان یک قاعده کلی، محتوای آموزش مهارتی باید بر جنبه های علمی متمرکز باشد، بنابراین گفته می شود ۷۰ درصد محتوای آموزشی باید کاربردی باشد. یعنی از ۱۰۰ درصد ساعت کلاس، دانش آموز باید ۷۰ درصد در محیط واقعی کار کند تا به یک فرد ماهر تبدیل شود.

برنامه موسسه جهاد علمی کاربردی دانشگاه برای ایجاد فرصت های شغلی و تولید ثروت برای فارغ التحصیلان

ایکنا – فعالیت های جهاددانشگاهی را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید و ایده تشکیل این دانشگاه از چه زمانی شکل گرفت؟

از جمله وظایف مورد تاکید نظام جهاد دانشگاهی، اجرای برنامه های آموزشی علمی کاربردی است. در بند هفتم ماده سه که وظایف جهاد را مشخص می کند، یکی از وظایف جهاد، اجرای دوره های آموزشی علمی کاربردی است. این زمانی بود که هنوز دانشگاه علمی کاربردی تأسیس نشده بود. بنابراین انجام این وظیفه در جهاد ضعیف بود. جهاد تنها سازمانی است که به صراحت اجرای آموزش علمی کاربردی را جزء وظایف خود عنوان کرده است. همچنین یکی از اولین مراکزی بود که با همکاری دانشگاه علمی کاربردی شروع به پذیرش دانشجو کرد.

در این سال ها حدود ۳۸ مرکز در سراسر کشور ایجاد کرده ایم و به جز یزد در همه استان ها مرکز داریم. در برخی شهرستان ها سه یا چهار مرکز داریم. در کل ۳۸ مرکز فعال در سراسر کشور داریم. دانشگاه علم و هنر یزد در ابتدا به صورت علمی کاربردی شروع به کار کرد اما پس از مدتی آن را به آموزش عالی تبدیل کردیم. زمانی که اوج پذیرش دانشجو بود، ۶۰ هزار دانشجو می پذیرفتیم، اما اکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ دانشجو در مراکز ما فعال هستند. مرکز جهاد علمی کاربردی بزرگترین مرکز آموزش علمی کاربردی از نظر تعداد مراکز و تعداد دانشجو می باشد.

ایکنا – برای بهبود و افزایش کیفیت آموزش چه اقداماتی انجام داده اید و چه معیارهایی را برای سنجش مراکز و دوره های آموزشی در نظر گرفته اید؟

دانشگاه جم مقر مراکز و مؤسسات آموزش علمی کاربردی است. دانشگاه جام برای جذب مدرس، راه اندازی دوره ها، فضای تدریس، کارشناسان مرکز و … مجموعه ای از معیارها را تدوین کرده است که این معیارها در سال های مختلف دستخوش تغییر و تحول شده اند. در برخی موارد، شما استانداردهای خوبی روی کاغذ دارید، اما به دلیل دور بودن آنها از واقعیت فعلی، در عمل نمی توان آنها را رعایت کرد. شما همچنین می توانید قوانین خوبی تعیین کنید، اما از آنجایی که هیچ نظارتی وجود ندارد، آنها رعایت نمی شوند. بنابراین دستورالعمل هایی در این زمینه وجود دارد.

ما در جهاد استانداردهایی را برای خود تعیین می کنیم که فراتر از دستورالعمل های دانشگاه جامع است و به چند دلیل کیفیت آموزش در جهاد را در اولویت قرار می دهیم. اول اینکه مراکز ما زیر نظر جهاد دانشگاهی فعالیت می کنند و جهاد سرمایه ارزشمندی است که نمی خواهیم به آن آسیب بزنیم. امری که باعث شد والدین به تحصیل فرزندان خود در مراکز جهاد علاقه مند شوند.

ما هر ساله بر اساس شاخص های مختلف، موقعیت ها را ارزیابی و رتبه بندی می کنیم. ما سعی می کنیم موقعیت های قوی را تشویق کنیم و به موقعیت های ضعیف کمک کنیم. اگر مرکز نیاز به تجهیزات داشته باشد، آن را تامین می کنیم. ما به این اعتقاد داریم. جهاد یک سرمایه است و ما تمام تلاش خود را برای حفظ این سرمایه ها در حوزه مهارت آموزی انجام می دهیم. خوشبختانه مراکز جهاد در رتبه بندی دانشگاه جم رتبه خوبی دارند. در انتخاب مخاطبین، مراکز جهاد از انتخاب اول تا پنجم است. یکی از دلایلش این است که مردم می دانند جهاد فروش آن را کم نمی کند و کار بدی ارائه نمی دهد. به همین دلیل خوشبختانه با وجود کم بودن تعداد دانشجو در دانشگاه های سراسر کشور، مراکز جهادی از شرایط بهتری نسبت به سایر مراکز برخوردار هستند. یک دلیلش حسن نظر مردم است و دلیل دیگر کیفیت مراکز ماست، یعنی مردم ترجیح می دهند مراکز جهادی را در تهران انتخاب کنند، چون در هر خیابان دو دانشگاه وجود دارد.

ایکنا – لوگوی تولید امسال؛ دانش بنیان یک شغل ساز است. مراکز علمی کاربردی در این زمینه رسالت مهمی دارند. برای رسیدن به این شعار چه برنامه ای دارید؟

همانطور که گفتم خروجی های مراکز ما باید افراد شایسته و ماهری باشد که به آموزش دیگری نیاز نداشته باشند و مشاغل مختلف را بر عهده بگیرند و آن را به بهترین نحو انجام دهند. خروجی مراکز ما نباید افراد بیکار باشند. آنها نه تنها باید شغل داشته باشند، بلکه باید برای دیگران نیز فرصت شغلی ایجاد کنند. ما مراکز نوآوری را برای افزایش این بعد راه اندازی کرده ایم. با این کار اهداف مختلفی داشتیم که یکی از آنها نزدیک کردن هر چه بیشتر دانشجویان به شرایط بازار کار در مراکز نوآوری بود. از طرفی سعی کردیم ایده های خوب دانش آموزان را به محصول تبدیل کنیم و نتیجه محصول تولید ثروت است.

طبق آمار هم اکنون ۲۵۰۰ شغل در کشور داریم که سرپرست ندارند. این بدان معناست که دولت به شدت به این مشاغل نیاز دارد، اما ما افرادی برای این مشاغل نداریم. کجا باید با این نیروها برخورد کرد؟ مراکز علمی کاربردی

جالب است که دانشگاه های دولتی افراد را آموزش می دهند، اما برخی از موقعیت ها خالی است. یکی از فلسفه های دانشگاه علمی کاربردی ایجاد دوره های متناسب با مشاغل بوده است. این موضوع در برخی مناطق رخ داده و در برخی مناطق رخ نداده است. ما این مراکز نوآوری را برای جبران این مشکل ایجاد کرده ایم.

انتهای پیام