سرنگی کارمند فرهنگ + صدا


مراسم رونمایی از کتاب تابستان 1369

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایرانیان، جدیدترین کتاب مرتضی سرهنگی با عنوان «تابستان ۱۳۶۹» که شامل چهل خاطره از لحظه اسارت رزمندگان ایرانی است، شامگاه یکشنبه ۹ مردادماه در مراسمی با حضور منتشر شد. نویسنده حجت الاسلام محمد قمی. رئیس اداره تبلیغات اسلامی محمدمهدی دادمان، مدیر حوزه هنری، علی اکبر شیروانی، مدیر انتشارات سوره مهر و جمعی از هنرمندان و خوشنویسان در تالار مهر رونمایی شد.

ادای احترام به آثار ادبیات پایدار، ادای احترام به مرتضی سرحنجی است

علی اکبر شیروانی مدیر انتشارات سوره مهر به نقش بی بدیل مرتضی سرهنگی در ساخت ادبیات پایدار اشاره کرد و گفت: امروز گرد هم آمدیم تا کتابی را که به نوعی بنایی است که سرهنجی آن را بنیان نهاده است گرامی بداریم. البته هر جشنی که ما برگزار کنیم، چه برای کتاب های سرهنگی و چه برای سایر کتاب های ادبیات پایدار، راهی برای ستایش و تجلیل از معماری است که چهل سال برای ساختن عمارت ادبیات پایدار تلاش کرد.

کتاب های زیادی درباره خانواده ها نوشته نشده است

مهمت مهدی دادمان رئیس حوزه هنری با اشاره به آشنایی و ارتباط چندین ساله خود با مرتضی سرهنگی و ارتباط شاگرد و معلم با وی گفت: چه شاگرد سرهنگی باشیم و چه نباشیم هر لحظه ای که با آن مواجه می شویم کلاس درس است و بین. سرهنگی درست است و به هر نسبت با دیگران صحبت کنید، شاگردی است.

رئیس حوزه هنری ادامه داد: آنچه در لحظه لحظه کار سرهنگی می توانم به آن فکر کنم، لذت ببرم و یاد بگیرم آمیزه ای از حکمت، روایت تاریخی و ادبیات است. حقیقت این است که امروز به همت، تلاش، نوآوری و ابتکار مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی و سایر دوستانی که شبانه روز در دفتر مقاومت، هنر و ادبیات تلاش کردند، با پدیده ادبیات، تاریخ و ادبیات مواجه هستیم. ادبیات. پر از خرد

وی با تاکید بر اینکه مرتضی سرهنگی و دیگر اساتید دفتر هنر و ادبیات مقاومت، نوع جدیدی از ادبیات را خلق کرده اند که می توان آن را در دسته ادبیات داستانی و تاریخ شفاهی قرار داد، افزود: امروز در آنچه به عنوان ادبیات پایدار شناخته می شود، با یک ادبیات پایدار مواجه هستیم. ژانر ادبی جدی، نوآوری در فرم که حاصل جوشش درونیات بزرگانی است که عمر و تلاش و علاقه و جوانی خود را صرف کردند و مایه مباهات فرهنگ و هنر و ادب انقلاب اسلامی شدند.

دودمان در بخشی دیگر از صحبت های خود به موضوع اسارت اشاره کرد و گفت: متأسفانه روی پدیده پیچیده انسانی به نام اسارت بسیار کم کار کرده ایم و هنوز بسیاری از ابعاد آن مشخص نیست. از منظر رسمی، فنی و نمایشی، هنوز به بسیاری از پرداخت‌ها در خانواده‌ها نپرداخته‌ایم و از منظر انسانی، بسیاری از ابعاد آن هنوز باز نشده است. صفحات زیادی از کتاب ها هستند که هنوز نوشته یا خوانده نشده اند.

رئیس اداره فنی با اشاره به اینکه پدیده خانواده ها دنیایی از موضوعاتی است که هنوز به آن پرداخته نشده است، تصریح کرد: اصولاً وقتی به موقعیت، زمان و موقعیت انسان نگاه می کنیم پر از اتفاقاتی است که نقل این وقایع بیان ناگفتنی های فراوانی است که حقانیت و ظلم را بر مردم و جامعه و انقلاب اسلامی ایران ثابت خواهید کرد.

دادمان روایت اسرای عراقی در ایران را بخشی از ادبیات اسارت عنوان کرد و گفت: اسرای اسیر شده از جبهه دشمن در اردوگاه های جمهوری اسلامی نیز بخش مهمی از این ادبیات است که زیاد به آن پرداخته ایم. .

وی افزود: رویکردهای متعددی در ادبیات اسارت وجود دارد که هنوز بخشی از رویکرد اول که خاطرات اسرای ایرانی است، اما ابعاد و زوایای دیگری وجود دارد که به آن پرداخته نشده است که این وظیفه در حوزه هنری و سایرین بیشتر به آن بپردازند.

دودمان در پایان سخنان خود با اشاره به کتاب «تابستان ۱۳۶۹» گفت: سیرهنگی در این کتاب یک بار دیگر اهمیت کتابخانه جنگ را یادآوری می کند، امروز ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد. سالها مجاهدت پایدار اهالی فرهنگ و ادب، با گنجینه ای از آثار روبرو هستیم. ادبی پایدار و وظیفه نسل جدید اهل ادب و فرهنگ و ادب است. هنر انقلاب اسلامی علاوه بر گفتن داستان های ناگفته، به دنبال این گنج باشید.

سرنگی مشت بسته اش را باز می کند

چنانکه معصومه آباد، نویسنده کتاب «من زنده ام» در جملاتی آورده است: همه اسیران ما الرشید، ابوغریب، موصل، تکریت و دیگر اردوگاه ها و زندان ها از هر گوشه و کنار و هر چه داریم. وی گفت: اعتبار این امر مرهون زحمات سرهنگ مرتضی سرهنگی در این زمینه است و اینکه کتاب دو روی دارد که یکی آن مکتوب و دیگری نگارنده است.

وی ادامه داد: آنچه می نویسد قطعا خاطرات تلخ و شیرینی است از گوشه های پنهان و آشکار سینه آزادگانی که جوانی و هستی و عمر خود را در راه مبارزه و مقاومت در راه آرمان های دینی و انقلابی خود سپری کردند. اما هنر نوشتن این مصائب نیز بسیار دشوار است که سرهنگ جان سالم به در برد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در بیان خصلت های سرهنگ آباد خاطرنشان کرد: در حضور سرهنگ تکبر نیست، از «من» منزه و وسوسه «ما» است. هنر خاص و وجه تمایز سرهنگی این است که می تواند مشت بسته را باز کند. نکته قابل توجه این است که سرهنگی از زبان آزادگان و خانواده های شهدا و رزمندگان قدیمی مزه مزه می کند و سپس شیرینی این عبارت را در جملاتی بسیار زیباتر از آنچه گفته شد برای گوینده تکرار می کند. در تمام کتاب هایی که ردی از قلم سرهنگ وجود دارد، ضمن بیان خاطرات، با ابتکاری عملی همراه است که برای ما ارزش و اهمیت زیادی دارد.

سرهنگ مردی برای تمام فصول

محسن کاظمی از نویسندگان حاضر در این مراسم نیز گفت: مرتضی سرهنگی به عنوان یک مسئول فرهنگی و پیشرو توانست کار شایسته و لازمی را – نه تنها در کتاب تابستان ۶۹ – انجام دهد، بلکه به طور کلی روند و مسیری که او طی کرد.

وی ادامه داد: انتظار داریم سرهنگی به پیروی از گفته های همیشگی خود که می گوید «جنگ رزمنده تا خاطراتش را تعریف نکند»، قلم خود را به دست بگیرد و تجربیاتش را از ۴۰ سال مبارزه فرهنگی بنویسد تا از آنها درس بگیریم. “

کاظمی ضمن بیان اینکه سیرهنگی در تمام فصول مردی تمام نشدنی است، به کتاب «تابستان ۶۹» اشاره کرد و گفت: سرهنگی در این کتاب به ارزیابی نیازها، مطالب انتخابی و خاطراتی پرداخته است که در دنیای به هم پیوسته امروزی می توانیم از آنها استفاده کنیم.

این نویسنده ادبیات بازداشت و اسارت را یکی از جدی ترین دغدغه های سرهنگی در پانزده سال گذشته دانست و افزود: سرهنگی همیشه دوست داشته ادبیات اسارت و بازداشت شکل بگیرد و «تابستان ۱۳۶۹» آغاز آن است. کار کردن و آماده شدن برای یک کار بزرگتر این است که به این منطقه نگاه کنید.

نوشتن درباره خانواده ها سخت تر از نوشتن درباره جنگ است

کاظمی با اشاره به جمع آوری چهل خاطره از لحظه اسارت رزمندگان ایرانی در کتاب «تابستان ۶۹» گفت: این اثر یک چراغ است، در واقع چهل چراغ روشن شده توسط سرنگی و خیلی خوب است که خودمان را آشکار کنیم. به این نور بیایید آن را زمین بگذاریم و یک اشاره از آن بگیریم.

وی با اشاره به عنوان کتاب گفت: در عنوان «تابستان ۱۳۶۹» عناصر زیادی را می بینیم. این عنوان بیانگر زمان و رویداد است و همچنین مکان پشت سر مخاطب را یادآوری می کند که به طور کلی انتخاب خوبی است.

کاظمی افزود: تابستان سال ۶۹ بخشی از تاریخ ماست که اسرا به میهن بازمی گردند و بار اصلی این اسرا که سال ها در شکنجه و دوری از غرب بوده اند، خاطراتی است که با خود به دوش می کشند. درد و رنجی که باید گفت و نسل ها باقی بماند. به نظر من کتاب «تابستان ۱۳۶۹» رونق جدی برای اسرای ماست و نوشتن در این فضا بسیار دشوارتر از ادبیات جنگ و انقلاب است و افرادی مانند سرهنگی می توانند در این زمینه چاره ساز باشند و به ما کمک کنند. مثال برای انجام کارهای جدی تر

از نوجوانی کتاب های سرهنگی را می خواندم

سخنران دیگر این مراسم حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود که ضمن بیان خاطراتی از دوران نوجوانی و نحوه آشنایی با آثار و کتاب های مرتضی السرحنجی گفت: مشتری کمان و سایر انتشارات سرهنگی. از نوجوانی که هنوز سوره بودم مهریه ام نبود و کار برای سرهنگی در شهر سخت بود و کتاب هایش را پیدا می کردم و با اشتیاق می خواندم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: توفیق چندین ساله و بهره شخصی از دیدار با آقای سرهنگی، جهان بینی و متانت بین المللی ایشان که در ایشان دیدم و ارادت ایشان به شاگردی. و برای تربیت نویسندگان و نویسندگانی که اکنون نویسندگان ارزشمندی هستند، کشور و ادبیات انقلاب محسوب می شود و این ما را امیدوار می کند که امثال سرهنگی بیشتر شود و از قلم او بهره بیشتری ببریم.

محبوب عزیزی، کتابدار کتابخانه تخصصی نظامی و دستیار پژوهشگر کتاب «تابستان ۱۳۶۹» نیز دقایقی درباره منابع رمان در حوزه خانواده و تجربه نگارش این کتاب صحبت کرد.

ما علیه فراموشی می نویسیم

مرتضی سرهنگی نویسنده کتاب «تابستان ۱۳۶۹» در سخنرانی پایانی این مراسم ضمن تشکر از کسانی که در انتشار این کتاب او را یاری کردند، به بیان خاطراتی از آزاده سرفراز خلبان حسین لشکری ​​و آزاده معصوم آباد و کابوس هایی که دیده اند پرداخت. .: همه زندانیان ما بدون استثنا کابوس می بینند، اما آن را به خود نمی آورند و بیان نمی کنند.

سرحنجی با اشاره به آمار پیام های اسرا در دوران اسارت در عراق گفت: بر اساس آمار ۱۰ میلیون پیام بین اسرای ایرانی و خانواده هایشان رد و بدل شده است که بسیاری از آنها هنوز در دست خانواده زندانیان است. حوزه هنری توانست ۱۲۰۰۰ کاراکتر را در یک حرکت جمع آوری کند که منبع بسیار خوبی برای تاریخ آن دوره است.

این سوال را بپرسید: از خانواده هایی که در این ده میلیون نامه نیستند چه می خواهیم؟ وی گفت: از آیات و روایات و نقاشی هایی که در این نامه ها به کار رفته تا امید به آنها همه موضوع تحقیق است. برخی از این نامه ها در ظاهر واقعی نیستند و با حال و هوای نویسنده همخوانی ندارند زیرا همه آنها نوشته اند که ما کار خوبی می کنیم اما در پرانتز باید اضافه کنند “ولی تو باور نمی کنی” و فقط می خواستند امید بدهند. به خانواده ها

وی با اشاره به تجربه خود در دیدار خوب ایرانیان با اسرای عراقی در اردوگاه های ایران و مقایسه آن با شکنجه های هولناک اسرای ایرانی در اردوگاه های عراق، گفت: سومین کتابی که در بخش ادبیات شروع به کار کرد. حوزه هنری مربوط به این حوزه است و کتابی که در حال نوشتن درباره خاطرات اسرای عراقی در ایران هستیم، در واقع علیه فراموشی می نویسیم، ما اینجا از ۱۵ کشور اسیر گرفته ایم و هیچکس نمی داند؛ یعنی کی ارائه می کنند. طبق آمار، ۳۴ کشور در جنگ با ایران به عراق کمک کردند، این درست است و ما نباید این واقعیت ها را فراموش کنیم.

رونمایی از کتاب «تابستان ۱۳۶۹» با عنوان «چهل خاطره از لحظه اسارت رزمندگان ایرانی» اثر مرتضی سرهنگی که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، ختم این مراسم دو ساعته بود.

انتهای پیام