سه رکن تربیت نسل قرآنی


نسل قرآنیبتول السیاسی، معلم قرآن و عترت و دبیر الهیات و معارف اسلامی ساوه در گفت وگو با ایکنا از استانداری مرکزی، بر لزوم توجه به توسعه فرهنگ قرآنی در مدارس تاکید کرد و گفت: مدرسه، خانه و مسجد سه محور اصلی هستند. . ارکان تعلیم و تربیت، نسل قرآنی اولویت و توجه همه نهادهای متولی قرآن باید باشد.

وی با بیان اینکه علت اصلی مشکلات دانش آموزان در حوزه قرآن تربیت آنان در خانواده است، افزود: تجربه نشان داده است که هر چه خانواده ها از تربیت قرآنی دور شده و برای رسیدن به اهدافی غیر از گسترش تلاش کنند. آموزه های قرآنی فرزندانشان نیز خواهد بود و همینطور». این عامل باعث دوری نوجوانان از قرآن و اهل بیت علیهم السلام می شود.

این سیاستمدار با ابراز تاسف از تمایل کم دانش آموزان به فراگیری قرآن، افزود: چاره ای جز ایجاد جاذبه و انگیزه در بین کودکان و نوجوانان نداریم. دانش آموزان نیازی به آموزش قرآن مانند آموزش زبان های خارجی، موسیقی و هنر احساس نمی کنند و این امر باید در خانواده و محیط های بیرونی مانند مدرسه و مساجد دامن بزند، اما متاسفانه این امر جدی گرفته نمی شود. .

السیاسی بر لزوم گسترش فرهنگ قرآنی در مدارس تاکید کرد و گفت: کمبود مدرسه در حوزه فرهنگی کاملاً مشهود است و اولین مشکل این است که هزینه های لازم برای درس دین، زندگی و دروس دین و زندگی اختصاص داده نمی شود. قرآن.” عدم برگزاری مسابقات فرهنگی و قرآنی در مدارس دانش آموزان را نسبت به دروس دینی بی تفاوت می کند. رنج مسابقات دانش آموزی ما را به اهداف متعالی قرآن نمی رساند.

وی ادامه داد: متأسفانه دانش آموزان با نخبگان قرآنی شهرستان و حتی مسئولان مدرسه خودشان آشنایی کافی ندارند و لازم است با جوایز خوب رتبه های مدارس را تشویق کنند تا انگیزه ورود سایر دانش آموزان ایجاد شود. جای نخبگان قرآنی در مدارس خالی است و می توان در مناسبت های مختلف از آنها به عنوان سخنران در برنامه های جذاب دعوت کرد، البته آشنایی با سبک زندگی قرآن آموزان زمینه ورود بیشتر نوجوانان به عرصه قرآن را فراهم می کند.

السیسی افزود: انجام کارهای خوب فرهنگی و قرآنی در مدارس مستلزم فرصت دادن بیشتر به معلمان قرآن است. مدرس درس قرآن باید در دروس مورد مطالعه فرصت مانور داشته باشد و از طرفی هزینه های این امر نیز در نظر گرفته شود تا تعداد آنها از نظر کمی و نیز افزایش یابد. حفظ قرآن سرمایه شیک

وی حذف ساعت اختصاصی از کلاس های قرآن در مدارس را اقدامی ناشایست دانست و افزود: در سال های گذشته این کتاب زمان خاص خود را داشت اما متاسفانه امروز این ساعت حذف شده است و معلم نمی تواند زمان بیشتری را برای آموزش قرآن و عترت اختصاص دهد. بحث در مورد موضوعات آن” تفسیر آیات قرآن است و این باعث ایجاد شکاف بین معلمان قرآن و دانش آموزان می شود.

این فعال قرآنی در پایان تاکید کرد: عامل اصلی مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه بی توجهی به دستورات قرآنی است تا نوجوانان از این قرآن کریم دوری کنند و مشکلاتی در جامعه پدیدار شود. بنابراین در گام اول باید مفاهیم را در قالب داستان برای دانش آموزان توضیح دهیم و سپس از نوجوانان و جوانان انتظار تمرین آیات را داشته باشیم.

انتهای پیام