شرح وظایف مربیان در مدارس


محمد میرزاپور، معلم قرآن چهارمحال و بختیاری

محمد میرزاپور، معلم پیشکسوت قرآن شهرستان شرمحل و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایکنا از استان، با تشریح پیشینه و نوسانات فعالیت معلمان تربیتی در مدارس، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی در طول سالیان متمادی تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته است. فعالیت خود و ایجاد مسائل آموزشی در این مؤسسه یکی از این تحولات است که وظیفه رشد و کسب مهارت های لازم به ویژه شکل گیری نگرش های اخلاقی و دینی در معلمان، دانش آموزان و والدین را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه مدت هاست مدرسه دیگر آن چیزی نیست که امروز است و خانواده ها آداب و مهارت های زندگی را به فرزندان خود آموزش می دهند، ادامه داد: برخی خانواده ها نیز برای تکمیل تحصیل و ریشه کنی بی سوادی فرزندان خود را به مدرسه فرستادند. با شروع آموزش در دوره ناصرالدین شاه قاجار، وزارتخانه هایی مانند آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش و پرورش برای آموزش کودکان و نوجوانان در کشور تأسیس شد.

میرزاپور با بیان اینکه آموزش و پرورش یک مفهوم ترکیبی است، تاکید کرد: پس از انقلاب با تدبیر شهیدان رجایی و بهنار، موسسه آموزشی متناسب با اهداف نظام اسلامی در آموزش و پرورش تأسیس شد. در این راستا مربیانی برای حفظ دستاوردهای انقلاب و ترویج معارف و ارزش های اسلامی تعیین شده اند.

انتظارات آموزشی

وی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت با توجه به این اهداف عالیه اسلامی باید قداست خود را در همه ابعاد حفظ کند، گفت: از امور تربیتی و مربی تربیتی انتظاراتی وجود دارد از جمله اینکه مربی تربیتی باشد که در اندیشه است. عموم مردم از نظر. فضایل اخلاقی، بینش دینی، بصیرت دینی، مهارت های ارتباطی اولیه، هنجارهای اجتماعی، رعایت هنجارهای قانونی و ارزشی در امور فردی و اجتماعی، حل مسئله رفتاری باید بر دیگران برتری داشته باشد تا دانش آموزان او را الگوی خود بدانند. باید گفت که بسیاری از اختیاراتی که آموزش و پرورش به عنوان مربی آموزشی از آنها استفاده می کند سال ها طول می کشد تا واجد شرایط شوند.

این کارشناس بازنشسته آموزشی به استان تایید کرد: وقتی صحبت از مربی تربیتی می شود باید فردی آراسته به ظاهر اسلامی، صداقت، نجابت و هوش باشد که سعی کند ویژگی های خوب یک فرد ایده آل را به دانش آموزان منتقل کند. نگاه معلم وار. البته باید گفت که فرآیند انتقال این آموزش ها از مربی آموزشی به دانش آموزان با توجه به مقاطع و مقاطع تحصیلی متفاوت است و تهیه یک نسخه برای همه دانش آموزان در هر سنی امکان پذیر نیست.

تفاوت در وظیفه مربی آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی

میرزاپور ادامه داد: معلم دوره ابتدایی باید فردی باشد که بتواند افکار خود را تا حد تفکر ابتدایی کودک پایین بیاورد و سعی کند اهداف، مظاهر و مناسک تربیتی را در قالب عباراتی ساده، کودکانه، پرشور و قابل فهم به دانش آموزان منتقل کند. اشعار آهسته در این مرحله معلم باید شریک خوبی برای بچه ها باشد، یعنی در تفسیر حدیث نبوی «من بچه بچه بودم پس او را بچه می کنم» یا «چون زبان بچه هاست». باید در مقیاس بزرگ باشد.”

وی با بیان اینکه هر مربی آموزشی مخاطبان متفاوتی دارد، با طرح این سوال که مربی آموزشی در دوره اول متوسطه چگونه باید باشد؟ وی تصریح کرد: مربی در این مرحله نقش بسیار حساسی دارد و باید حواسش به آداب و عقاید خاص و خصوصی نوجوانان باشد و در کنار دانش آموزان پایه هفتم و در همان سطح رشد و بلوغ باشد. دانش آموزان پایه هشتم و نهم. و روزی دیگر، عظمت، رشد و بلوغ نوجوانان را نهم می خواند. او از یک سو دانش آموزان کلاس هفتم را دستگیر می کند و از سوی دیگر باید آداب برخورد با نوجوانانی را که تظاهر به پختگی و جوانی می کنند بداند. در واقع یک مربی پیش دبستانی مانند بازیگری است که در سناریو چند نقش را بازی می کند.

میرزاپور ادامه داد: معلم دبیرستان در واقع مشاور دانش آموزان است و هرگز نباید به این معلم به عنوان معلم امر و نهی فکر کنند زیرا دانش آموزان در این سن فکر می کنند همه چیز را می دانند و سعی می کنند آینده ای رویایی داشته باشند. بدون وقفه بهتره در این مرحله دانش آموزان با صدها مشکل جدی تهدید می شوند که می تواند سرنوشت آنها را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین در این سنین به یک سرپرست قوی اما دقیق نیاز دارند و مربی آموزشی در چنین شرایطی باید نقش یک دوست خاص و مشاور مورد اعتماد را ایفا کند. روحیه شاد و جوان.. ظاهر شدن

وی تصریح کرد: انتصاب یک فرد خشک، فرمانبردار و بازدارنده به عنوان معلم متوسطه مفید نخواهد بود و این فرد در کار خود موفق نمی شود. با توجه به این تقسیم بندی ها از ویژگی های مربیان آموزشی در هر مقطع تحصیلی، هر فردی باید با توجه به شناختی که از روحیه، عقاید و اخلاق خود دارد، یکی از این سطوح فعالیت را انتخاب کند.

تعریف مربی و کمک مربی

معلم قرآن استان با اشاره به اینکه معلم آموزشی و معاون آموزشی تفاوت هایی دارد، گفت: در ابتدای راه اندازی امور تربیتی در آموزش و پرورش نیرویی با عنوان مشاور آموزشی وجود داشت. در مدارس فعال بود، اما بعدها با هدف تقویت پایه های آموزشی دانش آموزان در واحد امور تربیتی، آموزش و پرورش در سطح معاونت وزارت تشکیل شد و به این ترتیب معاونت تربیت بدنی و تربیت بدنی ریاست جمهوری در این رابطه به وجود آمد.

میرزاپور افزود: بر اساس مصوبات شورای اسلامی در ماده ۴ فصل سوم قانون، امور تربیتی برای تحقق سه هدف که رفع ظلم از مدارس، گسترش دامنه معارف اسلامی و انجام فعالیت های تربیتی است، توسعه یافته است. مشکلات تامین نیرو در حوزه آموزشی و کمبود نیرو در این زمینه باعث شده است که در مدارس پرجمعیت از دستیار پرورشی استفاده شود که در سطح عالی و با اختیارات کامل فعالیت می کند، در حالی که در مدارس کم جمعیت، آموزشی مربیانی که تعداد کمتری دارند استفاده می شود. قدرت تنظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش فهرست وظایف مربیان و مددکاران آموزش و پرورش را مشخص و تعریف کرده است، تصریح کرد: معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزشگاه زیر نظر مدیر برنامه ریزی و ساماندهی کارها از جمله راهنمایی، ارزشیابی و پیگیری آموزشی را انجام می دهد. . فعالیت ها؛ این فرد علاوه بر عهده دار شدن کلیه فعالیت های آموزشی، باید زمینه مشارکت معلمان، دانش آموزان و اولیای دانش آموزان را فراهم کند، یعنی برنامه و تقویم سالانه با عنوان برنامه کاری در معاونت آموزشی تعیین شود. با همکاری مدیر و سایر مسئولان مدرسه محقق شود.

میرزاپور در ادامه به تشریح برخی از وظایف معلمان و معاونت های آموزشی در مدارس گفت: اقامه نماز جماعت، ترویج فعالیت های قرآنی، تعظیم شعائر دینی در مدارس، برنامه ریزی آموزش های لازم در خصوص مسئله بلوغ دانش آموزان دختر و پسر و برگزاری جشن تکریم و تکریم تجلیل از دانش آموزان وظیفه و … این است که مربی پرورشی با توجیه خانواده ها و همکاری مسئولان مدرسه زمینه اجرای آنها را فراهم کند.

وی تاکید کرد: جلب مشارکت فعال و موثر و ارتباط صمیمی با دانش آموزان به صورت جمعی و فردی، تشکیل شورای دانش آموزی و نظارت بر کار آن، تهیه برنامه صبحگاهی جذاب، پرنشاط و کوتاه با همکاری دانش آموزان و جذب، جهت دهی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزی. سایر وظایف مربی آموزش و پرورش مدرسه. مشاهده و ارزیابی فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان، فهرست‌بندی و پیگیری نقاط ضعف و قوت را می‌توان از دیگر وظایف مربی تربیتی دانست، زیرا تمامی این وظایف با همکاری مدیر و معلمان ذی‌ربط و نیز سازمان به درستی انجام می‌شود. والدین دانش آموزان

جای خالی زنگ های آموزشی در مدارس

این معلم قرآن کریم استان یکی از مشکلات مربیان تربیتی را کمبود وقت برای دانش آموزان تحت عنوان فعالیت های تربیتی عنوان کرد و افزود: بنابراین مربیان باید قبل از صبح و در طول ساعت به دانش آموزان آموزش دهند. نماز، یا خارج از هفته نامه. برنامه زمانبندی مدرسه : اخذ حق اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی آن در مسائل دینی و اخلاقی. مربی تربیتی وظیفه مهمی دارد که دانش آموزان را از اهمیت نماز و احکام آن آگاه کند و نبود ساعات ویژه برای فعالیت های آموزشی کار مربیان را در این زمینه سخت می کند.

وی تاکید کرد: علیرغم وظایف سنگین آموزشی که برای معلمان و معاونین آموزش و پرورش محول شده است، ساعات درسی مشخصی در برنامه هفتگی مدارس برای انجام این وظایف و دقایق محدود صبح یا زنگ تفریح ​​و تفریح ​​مشخص نشده است. زنگ نماز بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم آموزشی و تربیتی است فراهم نمی کند

میرزاپور با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری مرهون محققینی است که عمر خود را در کتابخانه ها می گذرانند، تاکید کرد: راه اندازی، تقویت و تجهیز کتابخانه و همچنین تهیه کتاب های متناسب با سن دانش آموزان، احیای کتابخانه و جذب هر چه بیشتر کتابخانه ها. ممکن است. تعداد دانش آموزانی که از کتاب ها بهره مند می شوند از جمله انتظارات مربیان آموزش و پرورش است. متاسفانه در بازدید از مدارس استانداری متوجه می شویم که کتاب های موجود در برخی از کتابخانه های مدارس مناسب سن دانش آموزان نیست، هر کتابخانه دبستانی حاوی کتاب های مناسب دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه یا معاونت می باشد. برعکس. جایی است که مسئولان آموزش و پرورش در وزارت آموزش و پرورش تصمیم بگیرند که سازماندهی اولیه را به کتابخانه های مدارس بدهند.

وی با اشاره به نامطلوب بودن آمار سرانه مطالعه در کشور گفت: کتابخانه های مدارس یکی از مهمترین مراکز ارتقای آمار مطالعه در بین مردم هستند چرا که اگر دانش آموزان در زمینه مطالعه تشویق شوند و کتابخانه فعال و جذابی در اختیار داشته باشند. از معلمان تربیتی، معلمان به ویژه ادبیات معلمان، والدین و همراهان باید تشویق شوند و قطعا فرهنگ مطالعه را در آنها ایجاد خواهد کرد.

تقویت روحیه کار گروهی

میرزاپور تصریح کرد: دانش آموزان معمولا در انجام فعالیت های انفرادی بسیار توانا و برجسته هستند اما وسعت کمتری برای انجام فعالیت های گروهی دارند و این وظیفه مربی آموزشی است که گروه هایی از دانش آموزان تشکیل دهد تا بتوانند کار گروهی را تجربه کرده و به کسب مهارت های لازم دست یابند. مهارت ها. شناخت دانش آموزانی که از مشکلات رفتاری و اخلاقی، کمبودهای عاطفی و خانوادگی رنج می برند از دیگر وظایف مربی تربیتی است که برای کاهش این مشکلات باید هوشمندانه و دقیق مداخله کند.

وی همچنین به نقش مشاوران مدارس در این زمینه اشاره کرد و تصریح کرد: امروزه بسیاری از مدارس از وجود مشاوران بهره می برند و مربی تربیتی با حفظ شأن و منزلت دانش آموزی که دچار مشکلات رفتاری و عاطفی است می تواند هماهنگی لازم را انجام دهد. با او. مدیر و اولیا: مشاور مدرسه باید اقدامات لازم را برای رفع مشکلات انجام دهد.

میرزاپور با اشاره به نقش مربی آموزشی در برگزاری ویژه برنامه ها در مناسبت های ملی و مذهبی و با همکاری گروه های دانش آموزی گفت: مربی وظیفه دارد دانش آموزان را برای تهیه و اجرای صحیح و دقیق به صورت جذاب و آموزنده راهنمایی و تشویق کند. برنامه های ویژه کوتاه مدت

وی بیان کرد: نظارت بر سلامت و امنیت دانش آموزان با همکاری مدیر مدرسه از دیگر وظایف مربی آموزشی در مدارس است و به پیشگیری از حوادث و رساندن وسایل ضروری به افرادی که دچار حادثه شده اند کمک می کند. باید آگاه باشد.

آیا مربیان انکوباتور موثر هستند؟

میرزاپور در پاسخ به این سوال که آیا مربیان آموزشی با توجه به شرح وظایف خود در مدارس صلاحیت داشتند؟ وی گفت: فعالیت های آموزشی مدارس شامل طیف وسیعی از فعالیت های هنری، اردوها، مسابقات فرهنگی و هنری، مسابقات کتابخوانی، دعای گروهی، مراسم تکلیف، ویژه برنامه ها، تشکیل گروه های دانش آموزی، بهداشت و درمان و … است. بسیاری از اهداف آموزشی مورد انتظار از سیستم آموزشی در کلاس های درس اجرا می شوند.

و ادامه داد: بسترهای آموزشی در مدارس با توجه به فعالیت های آموزشی فراهم می شود و در اینجا باید بین فعالیت های آموزشی و پرورشی تفاوت قائل شد. تعلیم و تربیت مفهوم گسترده ای است که ویژگی های رفتاری فرد را در بر می گیرد و فلسفه، اصول، مبانی و شرح وظایف مربی باید در منشور آموزشی مشخص شود که در هر دوره و دوره زمانی به روز و بازتعریف می شود. . آموزش چیزی است که به طور غیرمستقیم منتقل می شود و مهارت هایی که افراد در قالب کار گروهی در مدارس می آموزند منجر به آموزش واقعی می شود.

میرزاپور با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشورها معلم تربیتی در مدارس وجود ندارد، گفت: در کشوری مانند ژاپن، دو سوم آموزش عمومی را برنامه های آموزشی تشکیل می دهند و در این دوره نظام کتاب درسی و امتحانی وجود ندارد، بلکه همه فعالیت ها انجام می شود. جنبه جمعی داشته و دانش آموزان آداب اجتماعی و تربیتی و اخلاقی را در قالب مهارت های زندگی و به صورت غیر مستقیم فرا می گیرند.

وی افزود: متاسفانه در مدارس ما بر جنبه نخبه گرایی و رقابت تاکید می شود و در بسیاری از موارد این مسابقات دانش آموزان را با مشکل مواجه می کند و برای جلوگیری از آسیب های روحی و روانی به دانش آموزانی که موفق به کسب نتیجه و مقام در مسابقات نمی شوند. اقدامی انجام می شود.» به آن فکر نمی شود و پیامدهای منفی آموزشی برای این دانش آموزان فراموش می شود. در واقع برنامه ریزی برای رقابت سالم در مدارس کمتر مشهود است.

میرزاپور در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مربیان آموزشی وظیفه دارند در مدارس تدریس کنند، گفت: در برخی سال ها این اتفاق افتاد و کتاب هایی تهیه شد که مربیان آموزشی تدریس می کردند، اما این رویه متوقف شد. در حال حاضر کتابی با عنوان «تفکر و سبک زندگی» در مقطع متوسطه اول شناسایی شده است و اولویت آموزش این کتاب با مشاوران و مربیان مدارس است.

انتهای نامه