صحبت زائران از ارائه خدمات در مشهد

آرامگاه مطهر رضویهر ساله در پایان ماه صفر زائران زیادی از نقاط مختلف کشور راهی مشهد مقدس می شوند و مهمان امام مهربانی می شوند. امسال نیز مسئولان انتظار حضور چند میلیونی زائر را داشتند و مقدمات طولانی مدت در این زمینه فراهم شد، چرا که گفته شد تامین مواد غذایی و مایحتاج روزانه در سه بخش عرضه، دسترسی و قیمت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع در جاهایی که زائران بیشتر هستند اهمیت بیشتری دارد.

همچنین از آنجایی که اسکان مسافران مانند هتل ها و خوابگاه ها محدود است، باید برنامه ریزی شود تا حتی یک زائر بدون محل سکونت نباشد، به همین دلیل اسکان اضطراری در نظر گرفته شده است که شامل حسینیه ها، مدارس، زمین های ورزشی و غیره

جاده حرم مطهر رضوی را پیاده می روم. تعداد زیادی از زائران در این نزدیکی دیده می شوند. موکب های زیادی نیز در مسیر حرم رضوی برگزار شد که خدمات مختلفی به زائران ارائه می کند و مملو از جمعیت است. وسایل حمل و نقل عمومی برای این ایام آماده شده و یکی پس از دیگری رفت و آمد می کند و زائران را به مقصد می رساند.

خبرگزاری ایخنای خراسان رضوی نیز به منظور بررسی کیفیت و کیفیت خدمات ارائه شده به زائران و میزان رضایتمندی آنان با برخی از آنان گفت وگو کرده است که مشروح این گفتگو به شرح زیر است.

فهیمه میرزایی از آشتیان منطقه مرکزی آمده و در گفت و گو با خبرنگار آکنا اظهار کرد: بارها به زیارت امام رضا (علیه السلام) رفته ام اما روزهای گذشته در روزهای گذشته نبوده و حرم را با این ندیده ام. جمعیت قبل از

از او در مورد نوع اقامت و خدمات ارائه شده پرسیدم، پاسخ داد: در یکی از هتل های اطراف مشهد اقامت داشته ایم اما متاسفانه قیمت ها بسیار بالا رفته است تا اینکه فروردین ماه در همان هتل اقامت کردیم و هزینه هر نفر. برای یک شب ۲۵۰ هزار تومان بود در حالی که در این هتل در حال حاضر برای هر نفر شبی ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می کنیم که رقم قابل توجهی است و نسبت به شش ماه گذشته سه برابر شده است.

وی می افزاید: پرداخت این مبلغ برای ما زیاد بود به همین دلیل با توجه به اینکه ۵ تا ۶ روز در مشهد اقامت داشتیم، اما با توجه به هزینه ها و بودجه، مدت اقامت را به سه روز کاهش دادیم.

مرزایی که به همراه همسر و فرزندش به مشهد آمده است، می گوید: در مسیر پیاده روی به سمت حرم رضوی موکب های زیادی برای ارائه خدمات قابل تقدیر برگزار شد.

اما او از هزینه های حامل های مسافری نیز گلایه می کند و می گوید: با ماشین شخصی به مشهد آمدیم اما برای سهولت در رفت و آمد ترجیح دادیم از تاکسی های آنلاین استفاده کنیم و … متاسفانه برخی از تاکسی های آنلاین به دلیل درخواست های زیاد خیلی دیر جواب می دهند. . به ناچار از تاکسی استفاده می کنیم که برخی از آن ها برای یک مسیر قیمت های متفاوتی می گیرند.

علی شکومند که به همراه خانواده از اردکان استان یزد به مشهد آمده و از زائران امام مهربانی ها است، در گفت وگو با خبرنگار ایکنا گفت: دیروز وارد مشهد شدیم و متاسفانه به دلیل ازدحام جمعیت به سختی بلیط رفت و برگشت گرفتیم.

وی ادامه داد: با توجه به بودجه ای که داشتم در یکی از هتل آپارتمان های اطراف حرم اقامت داشتیم که البته با توجه به اینکه در گذشته در این مکان اقامت داشتیم و کیفیت خدمات تقریباً متناسب با آن بود مدتی پیش رزرو کردم. قیمت.” اما در حال حاضر به دلیل ازدحام بازدیدکنندگان، کیفیت خدمات تا حدودی کاهش یافته و تعرفه نیز افزایش یافته است.

این زائر یزدی درباره نحوه تامین نیازهای خود توضیح می دهد: در روزی که در مشهد بودیم مشکل خاصی برای تهیه نان نداشتیم و از نظر تهیه سایر مواد غذایی تا به حال تفاوت چندانی با شهرم نداشتم.

شوکومند در پایان می گوید: من فقط امروز با مرکز خدمات امام رضا (علیه السلام) آشنا شدم، کار بسیار خوبی است و اگر زائران مشکلی دارند، جایی است که می توانند بروند و آنجاست. . جای تشکر دارد اما اگر اطلاع رسانی کنید و در این زمینه بیشتر باشد بهتر است زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان از وجود چنین مکانی اطلاعی ندارند.

نفیسه تمورت یکی دیگر از زائرانی است که به همراه دخترش از دزفول برای زیارت امام رضا (ع) با اتوبوس راهی مشهد مقدس شد.

وی در گفت وگو با ایکنا خاطرنشان کرد: ما از قبل مکانی برای اقامت رزرو نکردیم و متأسفانه در بدو ورود با مشکل مواجه شدیم و اگر جایی برای اقامت پیدا شد هزینه آن برای ما گزاف بود. تازه رسیدیم و خسته بودیم مجبور شدیم تو خونه یکی از زائرین بمونیم با اینکه تعرفه نسبت به کیفیت خیلی بالا بود ولی خوشبختانه با راهنمایی دوستان با مرکز خدمات زائر تماس گرفتم و امشب به یکی از مدارسی که معرفی شدند می روند، اشاره کنیم.

این زائر دزفولی در خصوص تهیه نان و سایر مایحتاج و خدمات ادامه می دهد: برای تهیه نان مشکلی نداشتیم اما ردیف های یکی دو نانوایی که تا کنون بازدید کردیم شلوغ بود. در مورد حمل و نقل هم چون به جز حرم رضوی جایی نرفتیم از وسایل نقلیه عمومی که ارائه شده بود استفاده کردیم و خدمات آنها نسبتا خوب است.

وی در پایان می خواهد مشکلی را به رانندگان تاکسی و تمامی افرادی که به زائران خدمات رسانی می کنند اشاره کند.

ارائه خدمات عادلانه تر به زائران

تومورث می گوید: علیرغم هزینه های سنگین و وضعیت نامناسب اقتصادی که اکثر مردم با آن مواجه هستند، از همه اینها می خواهم که با ما عادلانه تر رفتار کنند و زائران را درک کنند و بدانند که ما نیز جزو آنها هستیم و با سختی سفر به مشهد پس انداز می کنیم. تا هر چند سال یکبار به زیارت حضرت رضا (علیه السلام) برویم.

علی دلفراز دیگر زائری است که از سبزی فر با خودروی شخصی به مشهد آمده است. وی در خصوص اسکان نیز به ایکنا گفت: من و خانواده ام در خانه یکی از اقوام مستقر شدیم و مشکلی برای اسکان نداشتیم، اما اکنون با خانواده ای آشنا شدم که به دنبال محل اقامت بودند و بسیار نگران بودند، اما خوشبختانه بر اساس اطلاعات موجود. من برای زائران اردوگاه خدمت می کردم، ایشان ایشان را راهنمایی کرده بودند و خوشبختانه جایی برای اسکان پیدا کردند، اما انتقاد من این است که متأسفانه بسیاری از زائران با این اردو آشنایی ندارند و شاید آنطور که باید در این مورد گفته نشده باشد. اگر زائران از این اردو مطلع بودند، کمتر دغدغه اسکان و سایر خدمات ارائه شده را نداشتند.

هانیه علوی نیز زنجانی زائر امام رضا (علیه السلام) است. وی که با هواپیما به مشهد آمده است در گفت وگو با ایکنا گفت: به همراه مادر، همسر و فرزندم به مشهد آمدم و امروز دومین روز سفر است.

وی در خصوص نوع اسکان ادامه می دهد: حدود یک ماه پیش اسکان خود را رزرو کردیم تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم، اما متاسفانه قیمت های اقامتی نسبت به چند ماه گذشته و کیفیت بسیار بالاتر از حد معمول است. خدمات کم و درصد کمتر است و امیدوارم با توجه به ازدحام زائران در این ایام چنین مواردی به دقت رصد و بررسی شود. در واقع این روزها هر تعرفه ای که می گویند باید پرداخت کنیم.

علوی در خصوص رفت و آمد در جاده های منتهی به حرم مطهر رضوی می گوید: چند باری که در این جاده از آن استفاده کردم سرویس وسایل نقلیه عمومی خوب بود اما به هر حال ازدحام زیاد است.

این حاج زنجانی درباره سایر خدمات ارائه شده و مشکلات احتمالی نیز خاطرنشان می کند: مشکل اصلی، نامشخص بودن تعرفه هتل ها و اقامتگاه هاست که باید نظارت دقیقی بر آن داشت، زیرا در ایامی که تعداد زائران زیاد است و امثال ما نیز به منظور جایی برای اقامت پیدا کنند، آنها باید بدون تعرفه گمرکی را بپذیرند.

احمد باشکانلو هم زائر پیاده ای است که به همراه همسرش از شیروان به مشهد آمده است. و در مورد موکب های جاده منتهی به حرم رضوی به خبرگزاری کردستان(ایکنا) گفت: در این جاده موکب های زیادی وجود دارد و خدمات خوبی ارائه می دهند اما تعداد زائران زیاد است. تا به حال حرم رضوی را اینقدر شلوغ ندیده بودم. امسال زائران زیادی در دهه آخر صفر به مشهد مقدس سفر کردند.

وی در خصوص اسکان و اسکان نیز می گوید: از آنجایی که با هیئتی به مشهد آمدیم محل سکونت ما از قبل تعیین شده بود و مشکلی در این زمینه نداشتیم اما وقتی برای خرید نان رفتیم نانوایی ها شلوغ بود و توانستیم برای تهیه مایحتاج خود از نانوایی سوم نان بخرید.

به سمت خانواده ای می روم که با ماشین شخصی آمده بودند، چمدان و چیزهایی که در صندوق عقب مانده بودند.

سعید سیف زاده و خانواده اش از ازنا در استان لرستان به مشهد نقل مکان کردند. وی در گفت وگو با ایکنا گفت: دقایقی پیش وارد مشهد شدیم و دنبال مکانی هستیم. جاهای اقامتی هم پیدا کردیم که متاسفانه با توجه به اینکه امکاناتشون کم بود و بعضی جاها خیلی شلوغ بود اما نرخ بالایی داشت.

پیشنهاد می کنم با مرکز خدمات زائر تماس گرفته و از آنها کمک بخواهند تا زمان کمتری را برای یافتن مکان صرف کنند.

فرماندار مشهد در خصوص بازرسی و نظارت بر کارهای انجام شده در دهه پایانی ماه صفر از فعال شدن اردوی خدمت رسانی به زائران امام رضا (علیه السلام) در خیابان امام رضا (علیه السلام) خبر داد. در برابر مهدیه. در چهار خیابان منتهی به حرم، چهار پایگاه دیده بان بازار برای پیگیری شبانه روزی شکایات زائران راه اندازی کرده ایم و در هر خیابان دو کیوسک وجود دارد که ماموران به صورت شبانه روزی در دسترس هستند تا به آنها مراجعه کنند. برای زائران در صورت برخورد با مشکل.

زائران می توانند جهت اسکان اضطراری و دسترسی به امور مختلف با مرکز عملیات خدمات رسانی به زائران دهه آخر سفر به شماره ۳۷۰۴۵-۰۵۱ مشهد تماس حاصل نمایند.

به هر کجا که بروید اپراتورهای زیادی پاسخگوی تلفن زائران هستند و برخی از زائران نیز برای رسیدگی به امور خود به صورت حضوری از این قرارگاه بازدید کردند.