صداقت و درستی اصل علما است


علی هریان اردکانی، رئیس دانشگاه سجاد علی هریان اردکانی، رئیس دانشگاه سجاد در گفت وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص اهمیت شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: در این زمینه بسیار خوب عمل خواهند کرد.

وی افزود: موضوع اهل معرفت در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و متاسفانه در این زمینه از آن سوء استفاده شده است. اما بعد مثبت دانش بیشتر از ابعاد منفی آن است. تولید دانش مبتنی بر دانش و دانش مبتنی بر تولید و ثروت است که نتیجه آن این چرخه منجر به افزایش رقابت، بهبود فرآیند تولید و افزایش کیفیت محصولات می شود.

رئیس دانشگاه سجاد تصریح کرد: اکنون دنیا دنیای رقابت است و اگر بتوانیم محصولاتی با کیفیت، نوآوری و دانش بیشتر و هزینه کمتر در دنیای رقابت تولید کنیم. ما قطعا برنده مسابقه خواهیم بود و برای رسیدن به این امر باید تغییراتی در برخی ساختارهای آموزشی و پژوهشی ایجاد شود.

وی افزود: موفقیت ها و دستاوردهای فراوان ما در تولید محصولات شناختی نشان می دهد که در این زمینه از دنیا عقب نیستیم اما جای پیشرفت دارد. این فعالیت ها نشان می دهد که از نظر تولید دانش بنیان از دنیا عقب نیستیم.

هاریان اردکانی گفت: یکی از موارد مهم در این زمینه این است که باید به علوم پایه ارزش بیشتری قائل شویم. علوم ریاضی فیزیک، شیمی و… همه فنی هستند، اگر این علوم را رها کنیم در واقع از دانش بنیان غافل شده ایم. متأسفانه در سال های اخیر علاقه به علوم پایه کاهش چشمگیری داشته است.

وی گفت: بسیاری از بزرگان تاریخ در ابتدا ریاضیدان یا فیزیکدان بودند و سپس فیلسوف و شخصیت تاریخی شدند. همگی مانند برتراند راسل، دکارت یا فارابی در علوم پایه تسلط یافتند و سپس وارد علوم دیگر شدند. بی توجهی به علوم پایه در سال های اخیر علاوه بر آسیب رساندن به نظام آموزشی، به دانش بنیان آسیب وارد کرده است.

هاریان اردکانی با اشاره به اینکه میزان پذیرش دانشجو در رشته ها به شدت در نوسان است، افزود: در این راستا جلسه ای برگزار و بحث شد که از چهار میلیون دانشجو ۵۰۰ هزار نفر در رشته حسابداری مشغول به تحصیل هستند. . این بدان معناست که ۱۲.۵ درصد از دانشجویان کشور تنها در یکی از چند صد رشته تحصیلی تحصیل می کنند.

وی افزود: فکر می‌کنم دانشگاه‌ها در تربیت و جذب دانشجو بسیار موفق هستند، اما مشکل اصلی نظام عرضه و تقاضا است که یک حوزه را رونق می‌دهد و دیگری را پشت سر می‌گذارد. ما می خواهیم پیشرفت دانشمندان را شبیه سازی کنیم، اما ابزاری برای آن وجود ندارد. دولت تلاش می کند زیرساخت ها را برای وضعیت بهتر فراهم کند که تا حدودی موفق بوده است.

اقتصاد دانش بنیان یک اقتصاد رقابتی است

رئیس دانشگاه سجاد در خصوص آینده تولید دانش گفت: باید به این نکته توجه کنیم که اگر از این امر حمایت نشود رقابت را تضعیف می کند. بنابراین رقابت باید تقویت شود که نیاز به حمایت و زیرساخت دارد، اما چشم انداز آینده برای تولید دانش بنیان بسیار مثبت است.

وی گفت: به نظر من تعداد بنگاه های دانش بنیان مهم نیست، بلکه خروجی این بنگاه ها مهم است. موضوع مهم در این زمینه درصد پیوند اقتصاد یک کشور با دانش بنیان آن است که اگر این رقم بالا برود قطعا اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

هریان اردکانی ادامه داد: ما در دانشگاه سجاد تولید خود را بر اساس دانش پایه گذاری می کنیم و در این راستا محصولی به نام «سپه تن» تولید کردیم.سپه تن نام سامانه هوشمند کنترل ترافیک حمل و نقل و حمل و نقل است. ناوگان توسط اساتید، دانشجویان و تکنسین ها.

وی تصریح کرد: این دستگاه وسیله ای است که برای نظارت بر سیستم حمل و نقل بر روی کامیون ها و اتوبوس ها نصب می شود و قرار بود روی همه این خودروها نصب شود که هنوز این اتفاق نیفتاد و تا پایان سال ۱۴۰۱ شمسی مورد هدف قرار گرفت. ” سبحتون همچنین بر روی ۲۰۰ هزار خودروی حمل و نقل نصب خواهد شد.

رئیس دانشگاه سجاد درباره قوانین دانشگاه گفت: باید به بخش خصوصی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های خصوصی رسیدگی شود. دانشگاه های خصوصی، از آنجایی که از نظر قانونی بار سنگینی ندارند، به شرط قدردانی از آنها، راحت تر می توانند در تولید بورسیه مشارکت کنند.

وی افزود: به عنوان مثال اگر «سپه تن» در دانشگاه فردوسی توسط جهاددانشگاهی تولید می شد، روند ورود این محصول به بازار سریعتر بود. اگر دولت امتیازاتی را که به دانشگاه‌های دولتی به دانشگاه‌های خصوصی داده‌اند، در نظر بگیرد، قطعاً به خوبی عمل خواهد کرد.

رئیس دانشگاه سجاد با بیان اینکه فرهنگ صداقت و اعتماد به کالای ایرانی وجود دارد، گفت: صداقت و صداقت اصل معرفت مردم است. وقتی صحبت از دانش می شود بحث بهره وری در تولید و تحویل محصول مطرح می شود و اصل بر این است که محصول مورد استفاده مردم قرار گیرد. برخی با توهین و ایجاد بی اعتمادی در بین مردم، تمایل مصرف کنندگان را به کالای ایرانی کاهش می دهند.

حیریان با بیان اینکه فرهنگ صداقت بر افراد متکی به دانش تأثیر می گذارد، اضافه کرد: تولید با کیفیت معنا پیدا می کند و کیفیت هزینه دارد. دانش مبتنی بر کاهش هزینه ها بدون کاهش کیفیت است. پس اگر بخواهیم رقابت کنیم باید با حفظ کیفیت هزینه های تولید را کاهش دهیم.

کاهش تب مستندسازی را یک نکته مثبت می دانم

هاریان اردکانی درباره کاهش پذیرش در دانشگاه سجاد توضیح داد: پذیرش در دانشگاه ها کاهش یافته است اما این بدان معنا نیست که پیشرفتی در کار ما وجود ندارد. الان مردم به دنبال علم هستند، حالا تب مستندسازی فروکش کرده است و من این را بسیار مثبت می دانم که دانشجوها دیگر فقط دنبال مدرک نیستند، راه خودشان را پیدا کرده اند. در واقع کاهش مستند فرصتی برای افزایش علم گرایی است.

وی ادامه داد: البته این موضوع مختص دانشگاه سجاد نیست همانطور که در کل کشور این اتفاق افتاد. در سال ۱۳۹۴ که جمعیت کشور حدود ۷۴ میلیون نفر بود، چهار میلیون دانش آموز داشتیم و اکنون با افزایش جمعیت، با کاهش تعداد دانش آموزان مواجه شدیم و حدود ۳.۴ میلیون دانش آموز وجود داشت که این تعداد دانش آموز بود. حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.

رئیس دانشگاه سجاد در خصوص ارتباط جامعه به ویژه مراکز صنعتی با دانشگاه ها گفت: در دانشگاه های کشورهای پیشرفته، مراکز علمی، خدماتی و صنعتی بسیار به هم نزدیک هستند و مراکز صنعتی به سرعت نیازهای خود را به دانشگاه ها منتقل می کنند. ، که ارتباط بین رشته، صنعت و دانشگاه را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در ایران صنایع ریسک نمی‌کنند، زیرا در سال‌های گذشته صنعت معتقد بود که دانشگاه‌ها برای کار در این صنعت مفید نیستند و به همین دلیل نیازی به جامعه دانشگاهی احساس نمی‌شد.

هاریان اردکانی تصریح کرد: چند سالی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موافقت کرده است که اعضای هیات علمی دانشگاه ها فرصت تحصیل در صنعت را داشته باشند و در حال حاضر اعضای صنعت و دانشگاه تمایل به همکاری دارند و کاربردی تر از گذشته هستند.

وی افزود: انتظار ما از دانشگاه این است که همه مشکلات حوزه صنعت را حل کند و هیچ توقعی هم نیست چرا که اگر قرار باشد تکنسین تربیت کنم تکنسین کارهای فنی و دستی را انجام می دهد و لازم است در دولت” بلکه کار یک مهندس است.” او نمی تواند این کار را انجام دهد و بالعکس.

رئیس دانشگاه سجاد در خصوص رشد افسارگسیخته دانشگاه ها اظهار داشت: به دلیل رشد مستند و لجام گسیخته دانشگاه های بی کیفیت، در آموزش عالی اختلال ایجاد شده است. البته همه کسانی که به این دانشگاه ها می روند حرفه ای نمی شوند. من نمی گویم این تمرین ها بی فایده است و این فارغ التحصیلان اصلا به درد نمی خورند، اما این رویکرد نباید رایج باشد.

انتهای پیام