ضرورت بررسی اشتغال زایی در صنعت گردشگری در بخش های مستقیم، غیرمستقیم و القایی


هادی رفیعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده جهاد گردشگری دانشگاه خراسان رضوی.به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هادی رفیعی، عضو هیأت علمی پژوهشکده جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، امروز ۲۱ مردادماه در دومین مجمع تخصصی اقتصاد حج و گردشگری در مشهد مقدس برگزار شد. شهر مشهد وی در پژوهشکده جهاد دانشگاهی خراسان رضوی درباره ایجاد فرصت های شغلی در اقتصاد حج و گردشگری گفت: صنعت گردشگری قبل از کرونا و تا کنون سومین صنعت و بالاتر از صنایع غذایی و خودروسازی در کشورهای متوسط ​​بوده است.

وی ادامه داد: از هر ۱۰ شغل یک نفر در این صنعت بوده و از هر ۴ یا ۵ شغل ایجاد شده در این صنعت یک شغل به طور متوسط ​​در سایر کشورها بوده است. طبق گزارش زیرو گلوبال و به دلیل کرونا، آن را از سهم بیش از ۱۰ درصدی در سال ۲۰۲۰ به سهم ۵ درصدی رسانده ایم و درصد اشتغال نیز کاهش یافته است و در ایران نیز این مشکل ایجاد شده است. کاهش یافته و اشتغال ثابت مانده است.

رفیعی افزود: آثار و نتایج صنعت گردشگری مغفول مانده است و از سوی دیگر در کشورهای دیگر اثرات اقتصادی صنعت گردشگری به سه نوع مستقیم، غیرمستقیم و القایی تقسیم می شود. تجارت مستقیم مانند هتل، رستوران، حمل و نقل و غیره. به طور غیرمستقیم به تجهیزات این مراکز برگرفته از بخش صنعت مربوط می شود و اثرات القایی آنها نیز با شرایط علمی مواجه می شود، در واقع وقتی صنعت گردشگری رشد می کند و قدرت می گیرد، سایر حوزه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد رضوی دانشگاه خراسان گفت: امروز در حوزه اشتغال و بیکاری که هدف است، این سوال پیش می آید که صنعت گردشگری در عرصه کار چگونه و کجاست؟ علاوه بر این، برنامه ریزی اقتصادی صنعت گردشگری در نظام معادلات قابل مشاهده است.

وی بیان کرد: با توجه به سرمایه گذاری در این زمینه، بسیاری از فعالیت ها را شناسایی و محاسبه کرده ایم که مستقیماً با صنعت گردشگری مرتبط بوده است، در این راستا علاوه بر هتل ها و رستوران ها و آنچه که مستقیماً با صنعت گردشگری ارتباط دارد، ما نیز آنها را در حساب ها گنجاند و آنها را زنجیره ای در نظر گرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم بررسی شد و لذا از نظر کلی تصمیم گیرندگان و تصمیم گیرندگان. تصمیم گیرندگان باید به برنامه های سیستماتیک برای پیوند صنعت گردشگری با سایر بخش های اقتصادی متوسل شوند

رفیعی اضافه کرد: در شرایط تورم قدرت خرید خانوارها کاهش می یابد و هزینه گردشگری کاهش می یابد و یا از کیف پول خانوار خارج می شود بنابراین در سیاست گذاری نیازمند رویکرد نظام مند هستیم. وقتی بودجه ها در همه ابعاد آن تخصیص می یابد، باید اصلاح شود.

محمدرضا وزیرپور، بازرس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: قبل و بعد از کرونا تغییر هیجان‌انگیز و عجیبی در رفتار سرمایه‌گذاران، هتل‌داران و مهمانان داشتیم. در آغاز کرونا همه چیز بسته بود. از ابتدای خرداد ماه با مجوز سازمان های متولی و با نظارت ما و وزارت بهداشت اجازه بازگشایی داده شد. حدود ۳۵ هتل از ۲۰۰ هتل ما در مشهد بازگشایی شده است.

وی افزود: در این مدت انتظارات دقیق نبود و خبری از آینده کرونا نبود. برخی نگران منابع انسانی بودند و نمی خواستند نیروی کار آموزش دیده خود را از دست بدهند. حمایت دولت کم بود و دولت با بدهی سنگین تامین اجتماعی مواجه بود.

وزیرپور با بیان اینکه تغییر رفتار در تمامی بازرسی ها مشهود بود گفت: هتل ها به چند دسته تقسیم شدند. عده ای سعی کرده اند با سرمایه گذاری نیروهای خود را حفظ کنند. برخی دیگر بعداً هتل ها را افتتاح کردند و برخی نگران سلامتی مهمانان بودند. این تغییر رفتار مستلزم تحقیقات زیادی است.

بازرس هیئت مدیره اتحادیه هتل داران خراسان تصریح کرد: در دوران رکود بین افراد موفق و ناموفق تفاوت های زیادی به چشم می خورد، در کنار رکود تورم و ویروس کرونا نیز وجود داشت و کسانی که به سرمایه توجه کردند نیروی انسانی و تلاش برای تربیت نیروی انسانی و حفظ شد.

بازرس هیئت مدیره اتحادیه هتل داران خراسان گفت: تا زمانی که تحقیقات به صورت دقیق انجام نشود نمی توان آمار دقیقی از مسافرانی که در مشهد هستند ارائه کرد. افشای آمار نادرست منجر به خطای سرمایه گذار می شود. برخی آمارها اغراق آمیز است. سازمان های حرفه ای نمی توانند آمار دقیقی ارائه دهند.

وی گفت: برای به دست آوردن آمار دقیق باید تعداد هتل ها و هاستل ها را به دست آورد و بررسی کرد که چند هتل و کجا به آنها نیاز داریم؟ می خواهیم بدانیم در هتل ها چه سطحی از امکانات مورد نیاز است؟ آیا هتل های ما باید به هتل های لوکس بروند یا هتل های ارزان؟ این تحقیقات آینده کار دانشگاه است.

واصرپور ادامه داد: کار تشکل های حرفه ای نظارت، مدیریت یا مشاوره در حوزه حقوقی و نیروی انسانی است. یکی از مسائل مهمی که در ورود به سرمایه گذاری با آن مواجه هستیم، بررسی آینده است. ما مثلث بسیار به هم پیوسته ای از نهادهای مدیریت گردشگری، سازمان های حرفه ای و دانشگاه ها هستیم. یک سری کارها باید با سرمایه گذاری خصوصی انجام شود و بخشی از کارها باید با کمک دانشگاه باشد.

وی در خصوص مهمترین مشکل صنعت هتلداری گفت: این روزها با بحران نیروی انسانی در صنعت هتلداری مواجه هستیم. بسیاری از مردم این صنعت را به دلیل اخراج در دوران کرونا ترک کرده اند. اینکه چه تعداد از آنها باز خواهند گشت نیاز به تحقیق در آینده دارد. باید بررسی شود که آیا این افراد به دلیل علاقه به صنعت گردشگری آمده اند یا دلایل دیگری. بحران کرونا و منابع انسانی باعث شده سرمایه گذاران بیشتر به منابع انسانی علاقه مند شوند.

انتهای پیام