فرهنگ شهدا


شهادت قاسم بن الحسن

حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم حاجتبنه، دبیر ستاد مرکزی خدمات رسانی رضوی در شرمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه باید نگاه خود را به مرگ مشخص کنیم، اظهار کرد: باید مشخص کنیم کاندیداتوری هستیم یا خیر. دور از مرگ؟ مانند یهودیانی که اهل کتاب بودند و گمان می کردند تنها دوستان خدا هستند و از این رو هرگز آرزوی مرگ نمی کردند. سرنوشت عنان بیانی از آیه دارد: «بگو مرگی که از آن می گریزی تو را ملاقات می کند، سپس به عالم جاهل و جاهل باز می گردی.

وی با اشاره به اینکه فراریان از مرگ به دنیا پیوند خورده اند و دنیا بر آنان سنگینی کرده است، ادامه داد: دنیا چنان بار سنگینی بر دوش آنها انداخته که از انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند و حتی اگر دستور جهاد باشد. صادر شده، باقی خواهند ماند. باز و طبق تفسیر آیه ۳۸ سوره طوبی مانند باری سنگین بر زمین چسبیده اند و دلشان سنگین است، بنابراین سبک نیستند و نمی توانند پرواز کنند و به اوج معنویت برسند.

برهان ساخته او حکایت از آن داشت که به فرموده حق تعالی: «وَ لا یُمْتُ وَ لَمْتُ أَلَّهُمْ أَنَّکُمْ» (آل عمران/ ۱۵۸) همه ما روزی از دنیا بیرون می رویم، پس فرمود: چه خوب است. برای این است که تو در راه کشته شوی از طرف خداوند طبق آیه قبل از آن، یا می میریم تا در آخرت مغفرت و رحمت خداوند را بدست آوریم. یا به قول اباعبدالله علیه السلام این بدن ها برای مردن آفریده شده اند، اما این فضیلت است که انسان در راه خدا با شمشیر بمیرد.

این کارشناس مذهبی استان تاکید کرد: اگر انسان بر اساس آیه ۱۷۹ سوره اعراف مرگ را نادیده بگیرد از حیوان پستتر است و انسان در نهایت این دنیا را ترک می کند و اگر لازم باشد بهتر کنیم خانه دنیوی و غافل ماندن از آخرت.» طبیعی است. در آیه ۱۲ سوره مبارکه محمد صریحاً آمده است که کسانی که به راه کفر رانده می شوند مانند حیوانات به خوش گذرانی و شهوترانی و پرخوری می پردازند و پایان خانه آنها آتش جهنم است.

جهانی گرایی; حائلی بین اولیاء و خدا

وی با بیان اینکه مرگ باعث از بین رفتن فاصله بین الحرمین الهی می شود، گفت: از این رو مرگ در نظر آنها مشترک و محبوب است تا هرچه سریعتر دیوار دنیا از آنها برداشته شود و به خدا برسند. وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام را متهم کردند که از ترس مرگ از حق خود دفاع نمی کند، می فرماید: «انس بمیرد از خوش بینی به ولادت مادرش» تنها به این معنا نیست که نمی ترسم. اما در کودکی تشنه اوست. سینه مادرم به مرگ انسان علاقه مندم و از آن استقبال می کنم.

فرمود: در امتحانی که اباعبدالله علیه السلام در صحرای کربلا بر قاسم بن الحسن علیه السلام گرفت، از مقام مرگ پرسیدند، روشن است. که هر یک از ما باید ما را بشناسیم و تعریف کنیم. دیدگاه و موضع خودش در مورد مرگ. این جایگاه برای ما تعیین کننده است و تعیین می کند که آیا ما شهید کربلا هستیم یا از این نعمت بزرگ محروم هستیم و در کاروان کربلا می مانیم.

حافظ قرآن کریم در ادامه این مطلب گفت: فرهنگ حسینی در انقلاب اسلامی ما تأثیرگذار بود و نوجوانان با عضویت در این مکتب آرزوی پیشتاز بودن را پیدا کردند و شهید مرمت بالازاده ۱۳ ساله یکی از آنهاست. آن نوجوانانی که گفتند: «الف! حضرت قاسم بود!» (سلام الله علیه) مثل من ۱۳ ساله است که امام حسین (علیه السلام) به او اجازه میدان داد، اما فرمانده سپاه اردبیل به من اجازه نمی دهد. به جبهه بروید، می گوید: ۱۳ سال نمی فرستیم با اذن مقام معظم رهبری که آن زمان رئیس جمهور بودند و وارد تیپ عاشورا شدند و به هدفشان رسیدند.

مرگ بر پای امام (علیه السلام). شیرین تر از عسل

با اشاره به سؤال امام حسین (علیه السلام) از برادرزاده خود قاسم بن الحسن و تأکید بر اینکه هر یک از ما در هر لحظه که سؤال امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است باید پاسخی برای این سؤال داشته باشیم. ) آیا جایگاه ماست، استدلالی را اضافه کرد: جایگاه ما در باید مراحل زندگی در این سؤال روشن است، پس از قاسم در شب عاشورا پرسیدند مرگ را چه می‌بینی؟ قاسم مرگ را این گونه تعبیر می کند که «خانواده من از من عسل» یعنی شیرین تر از عسل و در اینجا علم این جوان اهل بیت علیهم السلام در تاریخ ثبت شد.

وی ادامه داد: این جوان طعم ایثار برای امام زمانش را که شیرین تر از عسل است، حس می کند و می فهمد، قاسم این آزمون را پس داده و به این سوال پاسخ داد. در روز عاشورا میدان جنگ آماده شد و علی اکبر (علیه السلام) از بنی هاشم وارد میدان شد و به شهادت رسید و پس از آن قاسم (علیه السلام) از عموی بزرگوارشان اجازه ورود به میدان را گرفت و اجازه خواست. جنگیدن. با اشک اما امام حسین علیه السلام اجازه میدان نداد.

حجه تعریف کرد که: این عمو و برادرزاده اش آنقدر در آغوش هم گریه کردند که مات و مبهوت شدند و قاسم علیه السلام در میدان اجازه خواست و امام اجازه نداد و قاسم برای تعلیم ما آمده است. نحوه دریافت مجوز از پیشگاهی به همین دلیل به دست و پای عمویش می افتد و آنها را صدا می زند: «جانم برای جان تو، فدیه و جانم برای لوقا» و بسیار التماس می کند تا اینکه عمویش به او اجازه می دهد. بجنگ و قاسم به میدان می رود. با چشمانی اشکبار ۲۵ رزمنده دشمن کشته و نابود می شوند.

شهادت به سبک امام علی (علیه السلام).

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه عمر بن سعد لشکر دشمن میدان را بر قاسم (علیه السلام) تنگ می کرد، گفت: تا این که سر این لوح از ماه شکافته و از اسب به زمین می افتد که گویی روش زیبای شهادت بر حضرت علی علیه السلام و اختلاف سرهایشان در این جوان از فرزندان امام حسن علیه السلام تقسیم شد و تجلی و تکرار می شود. سرگردانی حضرت قاسم (علیه السلام) در لحظه شهادت ما را به یاد سرگردانی همراه با تشنگی اسماعیل در سرزمین مکه که سرگردانی زمزم از آن زاده شد و سرگردانی با فرهنگ قاسم (علیه السلام) است. جوانی عاشورایی متولد شد و ادامه یافت.

وی در ادامه برهان سازندگانش گفت: زمزم تشنگی را سیراب می کند و نورانیت می آفریند و بهار مفتضح عاشورا با تاریخ و فرهنگ زیبای «اهل پیچ امین الدوله» تا قیام امام زمان (عج) را سیراب می کند. هنگامی که امام حسین (علیه السلام) با چشمانی اشکبار و احساس غربت به جنازه قاسم (علیه السلام) رسید، او را به سینه اش چسباندند و در حالی که این شهید را حمل می کردند، آثار خون روی زمین باقی ماند. و او پادشاه ماست. راهنمای خیمه های حق و هدایت.

تأثیر خون قاسم مناره نوجوانان آشوری

وی تاکید کرد: قاسم زمان ما در حال جست و جو و ردیابی خون قاسم است، درست مثل پسر ۱۳ ساله ای که نارنجکی را به کمرش بست و با قلب کوچکش ثابت کرد این قلب های کوچک از صدها قلب ارزشمندتر است. قلم ها می توان در یک شب صد سال سفر کرد و آنقدر عزیز شد که امام زمان (عج) مصیبت شهادتش را فرو ریخت.

حاج بنا گفت: امید است جامعه اسلامی بتواند فرزندانی چون قاسم (علیه السلام) تربیت کند و ما نیز به برکت انقلاب این فرصت را داشتیم که در مقطعی این استعدادها را ببینیم و این امید می رود. که در گام دوم انقلاب، چنین مخرجی را نیز مطرح خواهیم کرد که اسلام و انقلاب را زنده کند. قاسم حتی اگر از قافله شهادت جان سالم به در می‌بردند، چندین دهه ماندند و ثابت کردند که اگر قاسم بن حسن و قاسم خمینی می‌ماندند، در بزرگسالی به شخصیت‌های بزرگ و منزّه‌ای چون حاج قاسم سلیمانی تبدیل می‌شدند.

انتهای پیام