مضرات رژیم های بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم های بدون کربوهیدرات

بدن انسان بر اساس ترکیب رژیم غذایی متعادل و متعادل ایجاد شده است. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که با حذف برخی از غذاها مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش می دهند. خوردن رژیم محدود کربوهیدرات برای بدن مضر است و می تواند باعث ایجاد انواع بیماری ها شود که برخی از آنها به شرح زیر است: مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی ایجاد می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها جذب کلسیم را کاهش می دهد. کاهش میزان کلسیم در ادرار و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند حداقل 30 گرم فیبر در روز توصیه می شود.این امر با رژیم کم کربوهیدرات به دست نمی آید.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ها بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز احتیاج دارد فیبر به دو نوع تقسیم می شود: نوع اول ، نوع محلول و نوع دوم ، نوع نامحلول. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش زمان حرکت روده دارد. رژیم های کم کربوهیدرات حاوی فیبر نامحلول هستند. که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد توصیه می شود غلات کامل ، آجیل ، میوه ها ، سبزیجات و جو را که غنی از فیبر محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست را کاهش می دهد. سندرم روده تحریکپذیر بواسیر و سرطان روده بزرگ

3- افزایش کلسترول

رژیم کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این غذاها افراد را تشویق می کند تا مقادیر زیادی پروتئین حیوانی بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مصرف این غذاها باعث افزایش کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره عروق و حمله قلبی را افزایش می دهد. خطر تصلب شرایین را کاهش می دهد خاموش شدن و لخته شدن خون و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم شامل 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، که با کاهش تراکم استخوان رخ می دهد به دلیل از دست دادن کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد بسیاری از عوامل غذایی در پوکی استخوان نقش دارند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در هر روز بسیار زیاد است. دفع کلسیم از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم به مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. حقیقت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات اصفهان ، متخصص تغذیه

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. این باعث کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم. ماهیچه های ما کاهش می یابد. غذاهایی که نوید کاهش وزن گسترده در مدت زمان کوتاه را می دهند ، اثرات مشابهی دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز است رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند. این کار باعث کاهش کار عضلات می شود. و بدن را ضعیف و خسته می کند ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ها حرکت می کنند مکانیسم های شیمیایی ATP را برای آزادسازی انرژی تجزیه می کنند مقدار کمی ATP در هر عضله برای انقباض و انبساط کوچک ذخیره می شود. کربوهیدراتها منبع اصلی تأمین ATP هستند. و اگر وجود نداشته باشد از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می کند.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و به همین دلیل خسته شده اید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات ها فیبر بالایی دارند و باعث افزایش تدریجی قند خون می شوند. آنها منبع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم غذایی کم کربوهیدرات. آنها به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز ، انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند. و احساس ضعف و خستگی می کند و در نتیجه ناتوانی در ورزش کردن رژیم غذایی کاهش وزن سالم رژیمی است که دارای گروه های غذایی کافی باشد و فرد احساس ضعف نکند. خسته یا گرسنه


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ، متخصص تغذیه


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه رویکردهای اساسی تغذیه و مصرف و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

گوشت قرمز زیاد مصرف نکنید.

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منبع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *