موزیک نادرست تسلی بیشتر + صدا زد


سید محسن هاشمی، رهبر تعزیه در گفت و گو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه هنر مضامین را تعریف می کند، گفت: مضامین عاشورا از جمله مفاهیمی است که در طول سالیان متمادی سعی شده است به شیوه های مختلف هنری به آن پرداخته شود. . وقتی مفاهیم عاشوریسم را با زبان هنر به بیننده منتقل کنید، تاثیر آن چند برابر می شود.

وی افزود: در تمام تظاهراتی که پیرامون قیام عاشورا صورت گرفت، این تعزیه بود که توانست به بهترین شکل ممکن در این مورد اظهار نظر کند. این هنر حاصل تفکر و نبوغ ایرانی است که از عشق و ارادت به اهل بیت (علیهم السلام) شکل گرفته است. در مورد تسلیت این نکته را هم اضافه کنم، تأثیر این هنر بیشتر از تشریفاتی مانند سینه زنی و اره برقی است.

این پیشکسوت تعزیه ادامه داد: ترانه ای که برای تسلیت گفتم از آنجا ناشی می شود که این هنر از آمیزه ای از هنرها تشکیل شده است. مثلاً موسیقی در تعزیه ناب و دست نخورده است یا استفاده از رنگ ها در تعزیه کاملاً معنادار و زیباست. در این هنر هر رنگ لباس یا پر روی کلاه معنایی دارد که به آن هویت می بخشد، اما متاسفانه با تمام مزیت هایی که می توان در این هنر گنجاند، این اثر آنطور که باید در آثار ما مورد حمایت قرار نمی گیرد. کشور.

وی با بیان اینکه تعزیه هنری با هدف ترویج فرهنگ عاشورا انجام می شود، اظهار داشت: زمانی که بتوان آنچه را که در گذشته در کربلا رخ داد با زبانی مؤثر به مردم منتقل کرد، توانستیم گامی موفق در اشاعه و ترویج برداریم. فرهنگ کربلا. در عین حال، بازسازی آنچه در کربلا باقی مانده در تعزیر، نه تنها نوعی نمایش نیست، بلکه نوعی تسلیت است تا مخاطبی که آن را تماشا می کند، با آن احساس ارتباط کند. واقعیت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش امکانات اجرا تاثیر مثبتی بر کیفیت تعزیه داشته است، تصریح کرد: از نظر فنی تعزیه رشد چشمگیری داشته است زیرا در گذشته شاهد اجرای تعزیه فقط در دهه اول محرم بودیم اما امروز ، تعزیر در طول سال اجرا می شود. آنها در جای خود ساخته می شوند، اما به نظر من از آنجایی که تسلیت نیازی به این امکانات اجرایی ندارد، کنسول امروزی نه تنها از نظر کیفی بهتر از کنسول های قبلی است، بلکه کاهش عملکرد نیز دارد. البته در گذشته باید آثار بی کیفیتی وجود داشته باشد، اما در مقطعی از تاریخ تعزیه به ویژه در دوره قاجار، نوعی تعزیه را دیدیم که از نظر کیفی با هیچ دوره ای قابل مقایسه نبود. خلوص مضمون در آثار آن زمان تعزیه را بهتر از سایر ادوار آن روزگار می کرد.

این پیشکسوت تعزیه تاکید کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا با وجود سطح تحصیلات بالاتر در بین مردم تعزیه همچنان فکر می کنیم که این هنر در گذشته از کیفیت بالاتری برخوردار بوده است؟ پاسخ روشن است. گذشت زمان همیشه به معنای رشد نیست. این تنها به تعزیه محدود نمی شود، بلکه در هنرهای دیگر از جمله موسیقی نیز قابل مشاهده است. یکی دیگر از دلایلی که باعث رشد کیفی کسب و کار شده است، به اعتقادات و اعتقاداتی است که کارگزاران دلجویی در گذشته داشتند. در قدیم، همه چیز در تسلیت از ایمان و اعتقاد سرچشمه می گیرد.

وی افزود: امروز هم خوانندگان ما بر اساس عشق و اخلاص کار خود را انجام می دهند و گفته فوق نباید توهین به خوانندگان امروزی باشد. به عبارت دیگر، باید گفت که شکل ایمان و عبادت در گذشته به قدری ناب بوده که قابل مقایسه با هیچ دوره ای نبوده است.


بیشتر بخوانید:

اعتماد به تسلیت از تحریف جلوگیری می کند


هاشمی در پاسخ به سوال دیگری که آیا ضرر در تسلیت فقط در شکل و اجراست یا در معنا هم اشکال دارد؟ وی گفت: آسیب رایج در این هنر به دلیل برخی تحریفات است که به نام تغییر و نوآوری در تعزیه رخ می دهد. اگر قرار است شاهد تغییراتی در دلداری باشیم، کارشناسان فنی این کار را انجام دهند. افرادی که سال ها در این زمینه مطالعه و تحقیق کرده اند. نکته بعدی این است که این تغییر زمانی تایید می شود که ابتدا کارشناسان آن را تایید کنند و بعد مردم از آنچه تغییر کرده است خوششان بیاید.

یکی از پیشکسوتان تعزیه موسیقی را پاشنه آشیل تعزیه امروز دانست و گفت: متأسفانه آنچه امروز آسیب جدی به موسیقی تعزیه تلقی می شود موسیقی تعزیه است و در این زمینه معتقدم تغییرات بی بند و باری در حال ایجاد است که آسیب جدی به موسیقی تعزیه وارد کرده است. معنی این هنر موسیقی امروزی نه تنها از نظر شکل و اندازه مناسب است، بلکه بسیاری از آنها کپی از آهنگ های ترکی هستند. این تغییرات اولاً باید با تجربه همراه باشد و ثانیاً تغییر مورد نظر نباید به ماهیت لباس آسیب برساند.

انتهای پیام