نکات رژیم غذایی برای افراد مبتلا به آسم


اگرچه توصیه های رژیم غذایی زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد. اما تحقیقات نشان داده است که چندین ماده غذایی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد. و علائم بیماری را کاهش دهد برخی غذاها می توانند علائم آسم را بدتر کنند یا شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند که از هر 5 نفر 1 نفر کودک هستند.

بر اساس مقاله ای که در Nutrition Reviews منتشر شده است ، آسم بیشتر در بین آمریکایی های آفریقایی تبار و در طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین تر شایع است.

مقاله ای که می خوانید در مورد غذاهایی است که افراد مبتلا به آسم باید از آنها پرهیز کنند و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از بروز آنها جلوگیری کنند ، و همچنین عواملی که می تواند به افراد مبتلا به بیماری های مزمن کمک کند.

غذای سالم

غذاهای زیر ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند احتمال ابتلا به آسم در کودکان و بزرگسالان را افزایش دهد. مکمل ویتامین D می تواند به طور قابل توجهی خطر حملات شدید آسم را که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود ، کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 در نتیجه مطالعات متعدد منتشر شد نشان می دهد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف زیاد میوه و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند خس خس سینه ارتباط وجود دارد.

بیشتر بخوانید: با این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین

میوه ها و سبزیجات تازه منابع غنی آنتی اکسیدان مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند. این به بدن کمک می کند تا با مواد مضر که می توانند به بافت های بدن آسیب برساند مبارزه کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات می تواند عملکرد ریه را بهبود بخشد و علائم آسم را کنترل کند.

در اینجا لیستی از غنی ترین منابع ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • انواع مختلف آجیل مانند بادام ، بادام زمینی و فندق.
  • دانه های آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب زمینی شیرین
  • اسکواش
  • فلفل قرمز زرد
  • طالبی
  • زردآلو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند. که دارای خواص ضد التهابی است

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند ، مانند:

  • سیب
  • انواع توت ها
  • آنگکور
  • چای سیاه و چای سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • طیور
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات

غلات سبوس دار نیز می توانند به کاهش علائم آسم کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات کامل در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل جو دوسر ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و بلغور گندم است.

بیشتر بخوانید: تاثیر چاقی بر بیماری انسدادی مزمن ریوی یا COPD.

غذاهایی که برای آسم مفید هستند

از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که ممکن است علائم آسم را تشدید کنند ، شناسایی کرده است ، از جمله:

غذاهایی که حاوی سولفیت هستند

سولفیت ها معمولاً در غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی هایی با ماندگاری طولانی مانند الکل ، ترشی ، لیموناد کارخانه ای ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شوند.

سولفیت های زیاد در رژیم غذایی افراد مبتلا به آسم می تواند علائم آنها را بدتر کند انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت به ویژه شراب می توانند باعث آسم شوند. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که شراب سفید می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در افراد مبتلا به این بیماری شود.

سالیسیلات ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در چای ، قهوه و بسیاری از غذاهای تند یا تند یافت می شوند. در برخی موارد نادر برخی از افراد مبتلا به آسم به این مواد حساسیت دارند و ممکن است علائم مکرر را تجربه کنند. بعد از غذا خوردن

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین ، حاوی سالیسیلات ها ، آسم را در برخی افراد بدتر می کند.

فست فود

مطالعه ای که در سال 2013 مصرف فست فود را در بین کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد که افرادی که این غذاها را سه بار یا بیشتر در هفته می خورند بیشتر در معرض ابتلا به آسم و سایر بیماری ها هستند.

محرک های دیگر که باید از آن اجتناب کرد

آسم باید محرک هایی را که علائم را بدتر می کند یا باعث ایجاد حملات می شود شناسایی کرده و از آنها اجتناب کند. انجمن ریه آمریکا لیستی از توصیه ها و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه کرده است:

  • داروهای بدون نسخه ، مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی.
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به بادام زمینی و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش سوزی و شومینه های چوبی.
  • شرایط نامساعد جوی مانند طوفان ، باد شدید ، هوای سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، دود خروجی خودرو و بخارات شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیوانات پر مو یا پر
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، کپک ، دانه های قارچی و عوامل بیماری زا

نکات مفید دیگر برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران بیماری خود را جدی بگیرند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از محرک ها و مصرف داروهای م effectiveثر در زمان مناسب کمک کند.

توجه و ثبت علائم می تواند به بیماران در درک چگونگی اجتناب از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث آسم می شوند ، کمک کند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعالیت های سالم و رژیم غذایی کم چرب و سرشار از میوه و سبزیجات می تواند به افراد در کنترل وزن کمک کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از عفونت ویروسی مانند شستن دست و واکسیناسیون. می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

چکیده

اگرچه هیچ رژیم مشخصی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد. اما غذاهای زیادی وجود دارند که می توانند علائم را کاهش داده یا بدتر کنند.

رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات غذاهای کم چرب و سرخ شده می توانند به کنترل علائم کمک کنند.

نظارت بر عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

بیشتر بخوانید: غذاهای سالم مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *