ویتامین C ، مزایا و دوز مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید. مکمل های ویتامین C ممکن است برای مواردی مانند زوال عقل مفید باشد. با این حال ، مطالعات بیشتری برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C فواید علمی زیادی دارد. اما تعدادی ادعای بی اساس نیز وجود دارد که با شواهد ضعیف یا بدون شواهد تایید می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
جلوگیری از سرماخوردگی
اگرچه ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما قابل پیشگیری نیست.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مرتبط می دانند ، با این حال ، اکثر مطالعات نشان می دهند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
جلوگیری از بیماری چشم
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا در ارتباط با سن مرتبط است.

ممکن است مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب ویتامین C کمی دارند. اما هیچ شواهد قطعی از مطالعات انسانی وجود ندارد که ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید با غذا یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان همراه است. افت فشار خون پیشگیری از نقرس بهبود جذب آهن تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. دریافت کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم دارد. استحکام استخوان و افزایش عملکرد مغز جالب اینجاست که برخی افراد ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C مفیدتر از دریافت این ویتامین از طریق غذا هستند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث اختلالات گوارشی شود. این شامل علائمی مانند اسهال و حالت تهوع است.

زیرا ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد می تواند مشکلاتی را برای افرادی که دارای سطوح بالای آهن هستند ایجاد کند.

دریافت بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد. این می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
این به این دلیل است که ویتامین C محلول در آب است و به مقدار زیاد ظرف چند ساعت پس از مصرف دفع می شود. بنابراین مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در رژیم غذایی مشکل ساز شود. در افراد سالم مصرف بیش از حد ویتامین C بیش از میزان توصیه شده روزانه به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر برای رسیدن به حداکثر مقدار مجاز ، باید 29 عدد پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند. و در برخی موارد ، مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است رخ دهد.

همه عوارض جانبی ویتامین C از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه به نظر می رسد وقتی افراد دوزهای بیش از 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، بنابراین مکمل های ویتامین C باید تنها در صورت تجویز پزشک مصرف شود.

خلاصه کردن
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل های غذایی استفاده شود افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در خطر مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند. شایع ترین علامت علائم گوارشی است ، اما عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه وجود دارد. ممکن است در اثر مصرف زیاد ویتامین C ایجاد شود.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *