پیشینه و مفهوم انتظار در ادیان مختلف


حجت الاسلام محمد جماری، مدرس مدرسه لرستانحجت الاسلام و المسلمین محمد الجمری، مدرس مدرسه لرستان در گفت وگو با ایکنا از لرستان، درباره پیشینه انتظار و مفهوم انتظار در ادیان مختلف، اظهار کرد: انتظار عذاب یعنی نگاه به آینده. به راه. با امید و بستر سازی برای پیروزی نهایی حق بر باطل، گسترش دنیای صلح و ایمان اسلامی و برپایی حکومت حق در سراسر جهان به دست مهدی موعود (عج).

وی اظهار داشت: انتظار در لغت به معنای نگاه به آینده و مضطرب است و از نظر روانی یک ویژگی ذهنی است که آمادگی برای آنچه مورد انتظار است را می طلبد و پایان تاریخ را عدالت و سعادت جهانی رقم می زند.

الجمیری به پیشینه انتظار اشاره کرد و ادامه داد: منشأ صحبت از انتظار در اسلام به زمان پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) از آن پیامبر برمی گردد و ده ها وجود دارد. روایات در مورد نشانه ها وصول و اوصاف موعود و کارهای بزرگی که بعد از ورود انجام داد و داد، رسید.

معلم این مکتب لرستان در خصوص انتظارات در ادیان مختلف گفت: زرتشتیان معتقدند که اهورامزدا (روح نیکی) همیشه با اهرمان (روح شیطان بزرگ) در تضاد است تا اینکه در پایان جهان ظاهر شود و خوبی می آورد شر و پلیدی غالب خواهد شد و زمان صلح و صفا و جلال فرا خواهد رسید (اهورا مزدا).

وی به عقیده یهود در مورد انتظار اشاره کرد و افزود: در کتب یهود همواره به موعود بشارت داده شده است و معتقد بودند که با آمدن موعود همه مخلوقات از حضور او بهره مند می شوند و منتظر موعود. وعده داده است. زمین به خاطر قدرت شیطانی به ارث می رسد و در هم می شکند و صالحان مورد تایید خداوند قرار می گیرند.

گاماری افزود: در مسیحیت بر آموزه انتظار و ظهور منجی تأکید فراوانی شده است و اخبار روشنی از وعده آخرالزمان در کتاب مقدس (متی، لوقا، مرقس، برنابا) وجود دارد، مانند; «درهای خانه‌هایتان را ببندید و چراغ‌ها را روشن کنید، چون منتظران ارباب خود هستند، وقتی او بیاید و در را بکوبد، فوراً در به روی او باز می‌شود».

وی در خصوص انتظار در ادیان غیر توحیدی نیز گفت: آموزه انتظار یک باور رایج است و ادیان غیر خداباور نیز به آن اعتقاد دارند، مثلاً این اعتقاد را می توان در کتب قدیمی چین در عقاید مشاهده کرد. از هندی‌ها و در میان مردم مکزیک، امید به ایمان به آینده‌ای روشن و رستگاری نهایی نقطه مشترک همه ادیان و مناسک الهی و غیر الهی است و این عطش انسانی بهترین دلیل بر درستی ایمان. پیش بینی

وی افزود: در جهان اسلام همه اصل این موضوع را پذیرفته اند و برای تبیین و دفاع از این عقیده و این عقیده از دیدگاه اهل سنت که فردی از نسل قریش بیرون می آید کتاب هایی نوشته اند. . و از نسب پیامبر عظیم الشأن اسلام و مسیح پشت سر او، پس بر سر او نماز می خوانند و خلافت و حکومت را به عهده می گیرند، واقعیتی که انکار ناپذیر است، جز اینکه اکثر آنان معتقدند مهدی موعود علیه السلام. هنوز به دنیا نیامده است، زیرا ایشان را از نوادگان امام حسن مجتبی (علیه السلام) می دانند.

این کارشناس دینی در خصوص جایگاه انتظار در فرهنگ شیعه نیز به این نکته اشاره کرد که در مروری کوتاه بر روایاتی که از انتظار صحبت می کنند، به دو دسته تقسیم می شود که شامل انتظار آخر به معنای عام و انتظار عاقبت به طور کلی است. . به معنای خاص آموزه های دینی علاوه بر بیان فضیلت (گشایش عمومی) و امید به آینده و سوق دادن انسان به این عرصه، مانع از ورود جوامع بشری به آن می شود و تلاش آموزه های اسلامی در بیان معنای کلی امید است. و امید و آن را با عناوین عالى ذکر کرده و با ارزش شگفت انگیز ذکر کرده و از این القاب عبادت و بندگى، بهترین عبادت و بهترین اعمال و برترین جهاد است.

وی ادامه داد: انتظار فرج به معنای خاص، چشم به راه آینده ای با تمام ویژگی های جامعه مورد رضایت خداوند است که تنها مصداق آن دوران سیادت آخرین ذخیره الهی حضور مقدس حضور است. ولی عصر (عج)، برخی از سخنان معصومین (علیه السلام) را در این باره، چنین می فرماید: امام محمد باقر (علیه السلام) در تعیین دین مورد رضایت خداوند، پس از تحدید امور: «و تسلیم.

این مدرس حوزه علمیه لرستان با اشاره به اینکه در حوزه انتظار دو تفاهم عمده و عمده داریم که یکی از آنها انتظار درست و سازنده است، افزود: انتظار سازنده، بسیج و الزام آور همان انتظار حقیقی است که در روایات به آن گفته می شود. بهترین عبادت و بهترین جهاد، و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تعلیم فرمودند که مرحوم مظفر در سخنی کوتاه و جامع انتظار را چنین بیان فرمود: معنای انتظار ظهور. مصلح و منجی الهی حضور. مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) این نیست که مسلمانان دست خود را در فرایض دینی خود رها کرده باشند و آنچه را که باید از اموری مانند یاری به حق، احیای احکام و اوامر، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و… رها کنند. به امید اینکه امیر آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بیاید و کارها را درست کند، جلوی آن را بگیرند و هر مسلمانی خود را موظف به اجرای دستورات اسلام بداند، نه اینکه از تعریف دین از خود دست بکشد. راه راست را رها نکند و از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشد، چنانکه پیامبر اسلام می فرماید: «همه شما پیشوایان یکدیگر هستید و در میان شما نیز به اصلاح مسؤول هستید. این مسلمان نمی تواند منتظر ظهور مهدی مصلح از وازا باشد. در صورت تسلیم یا کوتاهی، خواه در انتظار ظهور باشد، تأخیر دعوا را تکلیف یا مجاز نمی داند و بی اعتنایی به تکالیف شرعی و بی اعتنایی به آن به هیچ وجه نیست.

انتهای پیام