چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی در یک روز چیست؟

چاقی تنها ناشی از پرخوری نیست. و عوامل زیادی می توانند بر افزایش وزن شما تأثیر بگذارند که ممکن است از آنها مطلع نباشید. در این مقاله به بررسی این عوامل چاقی می پردازیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته کلیدی این است تقریباً بسیاری از مردم علت افزایش وزن و چاقی را نمی دانند. و فکر می کند که او همه چیز را درست انجام داده و بدون دلیل چاق شده است به این دلیل در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، دلایل افزایش وزن را بررسی کرده ایم. اما شما نمی دانید با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی. با ما همراه باشید.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که چاقی دلیلی ندارد. و اگر فکر می کنید علت چاقی یک مشکل ماوراء طبیعی است. وحشتناک اشتباه می کنید. علت پرخوری بستگی به شیوه زندگی یا سلامت شما دارد.در واقع شما نمی دانید چرا در حال افزایش وزن هستید. برخی هنوز فکر می کنند که خوردن کم غذا مناسب است و به دنبال دلایلی برای افزایش وزن بدون پرخوری هستند. اما این فقط صورت مشکل را پاک می کند و کمکی به شما نمی کند.

نکات زیر ممکن است یک یا چند دلیل برای افزایش وزن و چاقی شما باشد. اما شما این دلایل را نمی دانید:

نشسته

بی تحرکی در طول روز و به اصطلاح عدم تحرک عواملی هستند که بر افزایش وزن و بیماری های مزمن تأثیر می گذارند. کار پشت میز کار ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن همه فعالیت های بی تحرک هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. کارهایی که با تماشای تلویزیون دنبال شد ، نقش مهمی در کم تحرکی در این مطالعه ایفا کرد.

برخی از تغییرات ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش توده چربی می شود.در کل بدن ، اندازه دور کمر را کاهش داده و توده عضلانی بدون چربی را افزایش دهید.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که صرف زمان زیاد روی صفحه نمایش می تواند منجر به افزایش ناخواسته وزن شود.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه. می تواند به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید.

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های الکترولیت ، بستنی ، چای سرد و قهوه شیرین. می تواند به تجمع چربی بیشتر در بدن کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون پرخوری است. همچنین شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

در ایالات متحده نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند هستند و با افزایش وزن ارتباط دارند.به عنوان مثال ، 30 مطالعه روی 242،352 بزرگسال و کودک نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن روزانه یک نوشیدنی شیرین باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی می تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد. اما توصیه نمی شود از مصرف ناگهانی شکر خودداری کنید. و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند. بنابراین ، باید به تدریج انجام شود مصرف شکر و شیرینی را کاهش دهید.

غذای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل پرخوری هستند. و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فود و غذاهای مایکروویو شامل بسیاری از مواد ناسالم مانند قندهای افزودنی ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم است. این بدون شک برای سلامتی شما مضر است و می تواند منجر به چاقی شود.

علت چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق می شدند.

غذاهای بسیار فرآوری شده اغلب کالری بالایی دارند. اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر است که به شما احساس سیری می دهد این می تواند به راحتی منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

به اندازه کافی نخوابیدن

خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی با سایر آثار منفی همراه است. ممکن است باعث افزایش وزن شود

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئینی که از سلول های چربی ترشح می شود) بیشتر از زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین افزایش زمان خواب ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب با کاهش 33 درصدی کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر خواب بی کیفیتی دارید شما می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن را در مدت زمان معینی کاهش دهید.

عدم مصرف کافی غذای مفید

عدم خوردن غذاهای ناسالم و ناسالم می تواند به همان اندازه برای سلامتی شما مضر باشد. با خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده و در واقع افزایش وزن؛ وقتی صحبت از غذای سالم می شود ، آن را نخورید و این همان چیزی است که باعث می شود بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی و کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که تا حد امکان سبزیجات مصرف کنند. مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنید. از کمترین غذاهای فرآوری شده و سرشار از مواد مغذی استفاده کنید. و بیشتر غذا را در خانه تهیه کنید.

این مطالعه نشان داد که افراد هر دو گروه غذایی تقریباً وزن یکسانی از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. این نتایج نشان می دهد که کیفیت غذا مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن همه غذاها در رژیم غذایی شما کار سختی نیست سعی کنید به تدریج غذاهای مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، آجیل ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است که می تواند منجر به چاقی شود. سطح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و اشتیاق به غذاهای پر کالری و خوشمزه را افزایش می دهد. این می تواند منجر به افزایش وزن شود.علاوه بر این ، مطالعات نشان داده اند که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

بدون پرخوری وزن خود را افزایش دهید

ع

جالب است مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 بزرگسال چاق ، افرادی که در تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق شرکت کردند ، کاهش وزن بیشتری نسبت به افرادی که تنها توصیه های استاندارد رژیم غذایی دریافت کردند ، تجربه کردند.

برای کاهش استرس سعی کنید از تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت استفاده کنید. و مدیتیشن در زندگی روزمره شما

شما از نوعی اختلال رنج می برید

اگرچه علت چاقی اغلب به شیوه زندگی و توصیه های اشتباه برمی گردد. اما برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع ، دلایل افزایش وزن بدون پرخوری و حتی ورزش بیش از حد می تواند مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم که برای بهبود شیوه زندگی خود تلاش کنید ، باز هم با تجمع روبرو می شوید. چربی اضافی در بدن شما. از جمله اختلالاتی که می تواند باعث چاقی شامل موارد زیر است:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر عملکرد تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند باعث چاقی شود و منجر به افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این شرایط روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث افزایش وزن شود و با از بین بردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث کاهش وزن شود.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک حمله مکرر پرخوری غیرقابل کنترل است. و می تواند منجر به عوارض زیادی برای سلامتی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ همچنین با افزایش وزن ارتباط دارد. بنابراین ، عاقلانه است که برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، مانند آرامبخش و داروهای ضد روان پریشی ممکن است باعث افزایش وزن شود اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو وزن خود را افزایش داده اید حتما با پزشک مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته ، کم خوابی ، بی تحرکی نقش داشته باشند. و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی است که ممکن است خطر افزایش وزن را افزایش دهد. برخی تغییرات ساده مانند خوب غذا خوردن ورزش و تمرکز بر غذای سالم می تواند به شما در تناسب اندام و بهبود سلامتی کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *