یک استاد هرگز از یادگیری قرآن دست برنداشت


یادت باشد معلم قرآن دوست استحجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، دبیر جامعه قرآنی و فرهنگی عصر، پس از رحلت محمدرضا، سابقه آشنایی با حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی پور را به مدت نزدیک به سه دهه دارد. حسینی. این محقق و پیشکسوت عرصه تلاوت قرآنی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار گرفت به مرور خاطرات خود پرداخته و به ویژگی های بارز اخلاقی آن مرحوم پرداخت.

«معلم قرآن همه چیز او آمرزیده می شود حتی نهنگ در دریا.» (احادیث جامع الشیعه: ج ۱۵، ص ۹، ۱۴).

به بهانه عروج ملکوتی استاد قرآن کریم و خادمش حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی پور، فرصتی دست داد تا بخشی از خاطرات این استاد برجسته و بخشی از قرآن را مرور کنم. خدمات روحی برای مسلمانان آن مرحوم، اگرچه خدمات گسترده آن مرحوم فراتر از این مختصر و آنچه در این سطور است، ذکر شده است که این حقیر تنها نزد بزرگواران و کم آشنایی است.

اوایل دهه هفتاد با آقای شهیدپور آشنا شدم که از قم برای قضاوت در مرحله منطقه ای مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف در شهر زنجان آمده بود. چهره درخشان و لبخند روی صورت آن جناب عزیز این جسارت را به من داد که در نوجوانی به جلو بروم و با او گفتگو کنم. استاد سلام گرمی کردند و در همان گفتگو متوجه شدم که آنها نیز اهل زنجان هستند (پدر بزرگوارشان از علمای زنجان و ساکن قم بودند، ایشان نیز از کودکی و در اوایل دهه پنجاه در شهر مقدس قم بزرگ شدند. در قرن گذشته تمام قرآن را حفظ کردند، موفق شدند.) این بهانه و مبنای خوبی برای ارتباط بیشتر بود.

در سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه قم شدم و از سال ۱۳۷۱ حفظ قرآن را آغاز کردم. پس از ورود به حوزه متوجه شدم که طبق روایات باقی مانده از دوران حکومت آیت الله العظمی کلپایجانی، سالیانه امتحانی برای پرداخت حق الزحمه برگزار می شود. هزینه های تشویقی برای حافظان کل، نصف و ثلث قرآن. در آن زمان حدود نیمی از قرآن را حفظ کرده بودم اما به دلیل عدم آمادگی کامل در آزمون ۱۰ جزء شرکت کردم. ممتحن این آزمون استاد شهیدپور است و شرکت در این آزمون این فرصت را به من داد تا دوباره با استاد آشنا شوم. وقتی استاد متوجه شد که من بیش از ۱۰ جزء را حفظ کرده ام، مرا تشویق کرد تا در آزمون حفظ ۱۵ جزء شرکت کنم.

از ویژگی های ثابت استاد الهام بخشیدن و تقویت روحیه مخاطب، ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان و مخاطبان خود است. در نهایت استاد در مورد ۵ کامپوننت سوم سوالی را مطرح کردند و سرور را در ۱۵ جزء پذیرفتند.

در این سال ها چندین بار در مسابقات و دوره های تربیت معلم که توسط الحزفه برگزار می شد با استاد آشنا شدم تا اینکه در سال ۱۳۷۹ با همکاری تعدادی از طلاب و قرآن پژوهان توانستیم قرآن را تأسیس کنیم. واحدی در مدرسه معصومه ، که مدتی است فعالیتش متوقف شده است، بازگشایی کنیم.

فعالیت های قرآنی حوزه و حوزویان برای ایشان اهمیت زیادی داشت. در مسابقاتی که در سطح دانش آموزان قم برگزار می شد با آنها مشورت کردیم و طبق معمول متواضعانه در قضاوت مسابقات شرکت کردند. در آن سال ها مسابقات مدرسه معصوم از مهم ترین مسابقات قرآنی حوزه علمیه قم به شمار می رفت.

در سال ۱۳۸۱ به همت جمعی از اعیان حوزه علمیه و به سرپرستی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی، واحد قرآن دانشگاهیان را نیز تأسیس کردیم. دوستی دیرینه استاد با حاجی سید طباطبایی و جمع پرشور طلاب جوانی که برای توسعه حفظ قرآن در مدرسه اقدام به تأسیس سازمان قرآنی می کردند، بهانه ای شد تا استاد تجربه و اعتبار خود را در تثبیت این مؤسسه جدید صرف کند.

در این دوره این فرصت را داشتیم که از حضور استاد در طراحی مسابقات موسسه و همچنین طراحی دوره های آموزشی و آموزش مربیان بهره مند شویم.

سال ۱۳۸۷ بود و اکنون حدود ۱۵ سال از آشنایی هاجر با استاد می گذرد و با در نظر گرفتن تجربیات به دست آمده تصمیم گرفتیم با همکاری بسیاری از شخصیت های برجسته قرآنی از جمله استاد شهریار برهزکار مؤسسه ای برای ویرایش متون قرآنی تأسیس کنیم. و محمد الحاج ابوالقاسم.قرآن در کشور.

استاد شهیدی پور از اعضای هیئت امنای این مجموعه که با نام نورالثقلین فعالیت خود را آغاز کرده است در جلسات شورای علمی موسسه شرکت صادقانه داشته است.

اولین ثمره این مشارکت که با حضور استاد شهیدی پور و اساتید دیگری از جمله پروفسور پریزکار، استاد حاجی ابوالقاسم، پروفسور قاسمی و پروفسور حکیمی در جلسات منظم هفتگی حاصل شد، ایجاد کتاب درسی با موضوع حفظ محوطه دانشگاه قرآن که بحمدالله کاملترین منبع در آن دوره بود و آموزش حفظ قرآن کریم به جامعه ارائه شد.

در عین حال توانستیم مرکز قرآنی حوزه علمیه قم را تأسیس کنیم که پیش از آن در سطح یکی از واحدهای معاونت حوزه علمیه فعالیت می کرد. شورای قرآن و عترت عالی ترین مرجع تصمیم گیری این مرکز و عضو ثابت، ثابت و مؤثر آن حاجی سید شهیدی پور بود.

از جمله اقدامات تاثیرگذار در آن دوره که با مشارکت جدی وی انجام شد، راه اندازی طرح قرآن و حدیث به مدت ۱۰ سال، طراحی مسابقات کشوری قرآن و حدیث و برگزاری دوره های آموزشی برای معلمان قرآن کریم. قرآن در رشته های مختلف.

در عصری که فعالیت‌های قرآنی حوزه در قالب وحدت قرآن پدید آمد و از اوایل دهه هفتاد با مسئولیت خادم قرآن کریم و دوست استاد قدیمی آقا. حجت الاسلام والمسلمین علی حبیبی، جناب آقای حاجی شهیدی پور، نقش مهم و اساسی در آن گروه داشتند، به طوری که ایشان کتاب حوزه را در زمینه آموزش قرائت و لحن تألیف کردند که حاصل تلاش دو تن از اساتید برجسته بود. شخصیت های قرآنی حوزه. (حجت الاسلام حبیبی و سید شهیدپور) که مطالعه اولیه قرآن را با مطالعه این کتاب آغاز کردند. برگزاری ده ها دوره تربیت مربی قرآن در آن مرحله، برگزاری آزمون های مختلف قرآنی و… از مهمترین اقدامات آن دوره بود.

با توجه به اهتمام مستمر استاد به توسعه امور قرآنی و همزمان با تأسیس ولایت جدید حضرت معصومه سلام الله علیها، در سال ۱۳۸۸ با حضرت آیت الله سعیدی دیداری داشتیم. گفتگوی استاد شهیدی پور و حاجی ابوالقاسم درباره جایگاه قرآنی حرم مطهر. به پاس قدردانی از اساتید محترم به ضرورت تأسیس مرکز قرآن و حدیث در حرم مطهر و اعتماد مدیریت محترم به قضاوت و قضاوت اساتید محترم، در همان سال، قرآن کریم مرکز قرآن کریم حرم anic که زمینه ساز باشکوه ترین تجلیل از شعائر حرم و نیز توسعه آموزش قرآن و احادیث نبوی بود. یکی از نتایج آن تربیت صدها حافظ کل قرآن کریم در این زمینه است. پردیس نورانی

در تمام این سالها و تا پایان عمر شریفشان حضور در مجلس قرآن در حرم مطهر جزو برنامه هایشان بود.

از سال ۱۳۹۲ که توفیق خدمت به قرآن در مرکز امور قرآن اوقاف و امور خیریه را داشتم، این افتخار را نیز داشتم که از تجربیات و نظرات اساتیدی که عمری را گذرانده اند، بهره ببرم. در داوری و امور فنی مسابقات.

توانمندی های کم نظیر استاد در رشته تجوید به ویژه وقف و اولی باعث شد که از نادر اساتیدی باشد که از اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نقش داور را بر عهده داشت.

استاد شهیدی پور علاوه بر تحصیلات گسترده و بزرگان فراوانی که به دروس قرآنی آگاه بودند، بسیاری از هم عصران ایشان شاگرد ایشان بودند، اما در عین حال خود را از تحصیل مستثنی نمی دانستند و از هر فرصتی استفاده می کردند. به بحث و گفتگو و تعمیق دانش خود می پرداخت و گاه با شاگردانش بحث می کرد. در این مدت من از وجود محفلی که ایشان در آن حضور داشتند و هیچ موضوع قرآنی برای بحث ارائه نشده بود، اطلاع نداشتم.

ایشان در سالهای اخیر علیرغم کسالتی که داشتند متواضعانه پذیرفتند که جلسات هفتگی با جمعی از اساتید قرآن برای آشنایی بیشتر با تلاوت ها برگزار شود و الحمدلله این جلسات حدود یک سال به طول انجامید.

اکثر اوقات که در خدمت ایشان بودیم با صبر و حوصله زیاد به سوالات و تماس های دانشجویان پاسخ می دادند. در بیست و هشت سالی که این معلم فرزانه را می شناسم، هرگز ندیده ام که حتی یک بار هم از کوره در رفته و عصبی شود. آنچه همه آشنایان از آن سخن می گفتند صبر و بردباری و استقامت فراوان و از دیگر ویژگی های بارز سیرت قرآنی او تواضع او بود.

همه در یک جمله در مورد او اتفاق نظر داشتند که همان مهربانی قلب و صفای باطنش است. این مرد قرآنی به قدری ساده، معصوم و صمیمی بود که من آنقدر او را دیده ام که در همان جلسه اول مردم را به خود جذب می کند. او بسیار بسیار بردبار بود، توقعات بسیار کمی داشت و کاری به مادیات نداشت.

طرفداران او حس شوخ طبعی، نوشتن خوب و شوخی های او را فراموش نمی کنند. آنقدر سرزنده بود که فقدانش را باور نمی کنیم و یادش را همیشه زنده نگه می داریم.

آنچه در این چند سطر آمد فقط در حد مشاهدات و ارتباطی بود که با ایشان داشتم وگرنه خدماتی که استاد در گروه های مختلف از جمله شورای عالی قرآن کریم و مرکز چاپ و نشر ارائه کردند. . از قرآن، گروه علوم و فنون قرائت جامعه المصطفی العالمیه، آرشیو تهیه شده. کتاب صوتی قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی شامل ده‌ها مؤسسه و گروه است که هر کدام مجموعه‌ای از مطالعات مفصل است.

دانش استاد از علوم و فنون قرائت، ادامه تحصیل و تألیفاتی که به ویژه در موضوع وقف و بدو داشته و هزاران شاگردی که در طول حداقل پنج دهه فعالیت قرآنی تربیت کرده اند، می باشد. دانش بسیار خوب کتاب مفصلی که امیدوارم توسط اساتید و بزرگان نوشته شود.

۲۴ اوت ۱۴۰۱

سید مصطفی حسینی

مشهد مقدس”

انتهای پیام