آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها | دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


انواع آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها

مقاله ای از سایت دکتر آتمینانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، توضیح می دهد که آنتی اکسیدان ها چیست و چگونه کار می کنند. علاوه بر این ، نقش های مفید مورد بحث قرار خواهد گرفت. اکثر آنتی اکسیدان های مورد بحث در این مقاله از طریق غذا وارد بدن می شوند. و برخی نیز در بدن تولید می شوند. مطالعات بر روی برخی آنتی اکسیدان ها برای تعیین خواص آنتی اکسیدانی آنها به تنهایی کافی نیست. بسیاری از آنتی اکسیدان ها به طور همزمان در بدن انسان کار می کنند از طرفی آنتی اکسیدان ها را نمی توان تنها در غذا یافت. اما بسیاری از آنتی اکسیدان ها در غذا یافت می شوند.آنتی اکسیدان ها نیز به صورت گروهی عمل می کنند. نه تنها به این دلیل توصیه می شود به جای مکمل آنتی اکسیدان ، از رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

ویتامین C (اسید اسکوربیک)

نقش ویتامین C امروزه به خوبی شناخته شده است. ویتامین C یکی از معروف ترین ویتامین ها است. بنابراین ، مقدار زیادی از این ویتامین در جهان متمدن مصرف می شود. به آن مکمل روزانه می گویند. استفاده از مکمل های ویتامین C به دنبال فرضیه هایی در مورد نقش این ویتامین در سرماخوردگی افزایش یافت. در دهه 1960 ، مردم در ایالات متحده معتقد بودند که مکمل ویتامین C سلامت و طول عمر را بهبود می بخشد.
ویتامین C فقط یک ویتامین نیست. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. این ویتامین می تواند رادیکال های آزاد و عوامل اکسید کننده را هدایت کند. همچنین از آسیب اکسیداتیو به دیواره سلولی و همچنین اکسیداسیون لیپوپروتئین ها مانند LDL جلوگیری می کند و نقش مهمی در ویتامین E ایفا می کند. ویتامین C به تنهایی نقشی در پیشگیری از بیماری های قلبی ندارد.

این ویتامین می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. نقش ضد سرطانی ویتامین C نیز مشخص شده است. اگرچه ویتامین C به تنهایی نقش محرک و تقویت کننده ای در این فرایند دارد ، اما توصیه می شود به جای ویتامین C به تنهایی از ترکیبی متعادل از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.به طور کلی ، ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از سرطان ایفا می کند. (غیر از سرطان تخمدان و پروستات) در سال 1999 ، میزان توصیه شده روزانه ویتامین C برای پیشگیری از سرطان دو تا سه برابر افزایش یافت. محققان معتقدند مصرف روزانه باید از 60 میلی گرم به 100 به 200 میلی گرم افزایش یابد. اعتقاد بر این است که مصرف زیاد روزانه ویتامین C مانند 200 میلی گرم در روز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

ویتامین E

مدتهاست که اهمیت ویتامین E در غذا شناخته شده است. اما در چند سال گذشته محققان گزارش می دهند که این ماده در پیشگیری از برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی نقش دارد. برخی دیگر معتقدند که مقدار فعلی ویتامین E توسط بدن تامین نمی شود و 100 میلی گرم در روز را توصیه می کند. نتایج آزمایشات تکمیلی تحقیقات نشان داده است که ویتامین E به کمک آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین C و کاروتن نیاز دارد. تا کارآمدتر باشد ویتامین E ترکیبی از مولکول های شیمیایی است که در دانه ها و قسمت های سبز سبزیجات یافت می شود. این ویتامین به دو گروه توکوفرول و توکوترینول تعلق دارد. خواص ویتامین و آنتی اکسیدان این دو مولکول متفاوت است.

همه این مولکولها چربی هستند و در محیط چربی بسیار پایدار هستند. به دلیل چربی بودن ویتامین E این ویتامین در قسمتهای چربی سلولها مانند غشای سلولی ذخیره می شود. و در لیپوپروتئین ها این از اکسیداسیون چربی و حمله رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. تأثیر ویتامین E با مصرف ویتامین C افزایش می یابد. ویتامین C پس از حمله به رادیکال های آزاد و تبدیل آن به حالت اولیه بدون اکسیداسیون ، ویتامین E را به شکل غیر فعال بازیافت می کند. ویتامین E در جلوگیری از تشکیل لخته خون موثر است. بنابراین ، نقش آن در بیماری عروق کرونر قلب در نظر گرفته می شود.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها | اصفهان ، متخصص تغذیه


اطلاعات تکمیلی: آلرژی غذایی


مطالعات اپیدمیولوژیک ارتباط بین مصرف ویتامین E و کاهش بیماری های قلبی عروقی را نشان داده است. در بیماران تنها با یک حمله قلبی میزان مرگ و میر در گروه با سطوح آنتی اکسیدانی بالاتر کمتر بود. در ایالات متحده مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه مکمل ویتامین E خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. همچنین نشان داده شده است که مکمل ویتامین E می تواند سیستم ایمنی بدن را پس از واکسیناسیون تقویت کند. سطوح بالای ویتامین E را می توان از غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز بدست آورد. این سبزیجات همچنین منبع غنی روغن هستند. ترکیب ویتامین E و روغن های خوراکی برای جلوگیری از اکسیداسیون چربی یکی از جالب ترین موضوعات تغذیه ای است.

کاروتنوئیدها

امروزه نقش تغذیه ای میوه ها و سبزیجات رنگارنگ به اثبات رسیده است. وجود کاروتنوئیدها در میوه ها و سبزیجات ممکن است مسئول تأثیرات مفید تغذیه ای این غذاها باشد. رنگ هویج ، پرتقال ، گوجه فرنگی و سبزیجات بروکلی به دلیل وجود کاروتنوئیدها است. چندین نوع کاروتنوئید شناسایی شده است که برخی از آنها مانند بتاکاروتن می توانند به رتینول یا ویتامین A تبدیل شوند. زیرا ویتامین A نوعی ویتامین است که انسان به آن نیاز دارد. بنابراین مصرف کافی بتاکاروتن نقش مهمی در سلامت جسمی دارد. اخیراً نقش سایر کاروتنها مانند رنگدانه قرمز لیکوپن در گوجه فرنگی و لوتئین مورد توجه قرار گرفته است.

بیش از 600 ترکیب کاروتنوئید شناخته شده ، که مهمترین آنها بتا کاروتن ، آلفا کاروتن ، لیکوپن ، لوتئین و کریپتوکسانتین است. معروف ترین کاروتنوئید بتاکاروتن است که ابتدا از هویج استخراج شد. با توجه به ماهیت چربی مولکول کاروتنوئید بنابراین این مولکول ها در غشاها و چربی ها تجمع می یابند. اینجاست که تقاضا برای اکسیدان ها مطرح می شود. تحقیقات نشان می دهد که کاروتنوئیدها می توانند با حذف رادیکال های آزاد و اکسیژن به تنهایی در اکسیداسیون نقش داشته باشند.کاروتنوئیدها همچنین در بازیافت ویتامین E موثر هستند. در آزمایشگاه کاروتنوئیدها می توانند رشد تومور را کاهش داده و فعالیت جهش زا ها را کاهش دهند.

همچنین نشان داده شده است که تغذیه حیوانات تجربی سرشار از کاروتنوئیدها می تواند سرطان را کاهش دهد. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که بتاکاروتن همچنین عملکرد سیستم ایمنی را در افراد مسن و مبتلا به ایدز بهبود می بخشد. همچنین نشان داده شده است که کاروتنوئیدها می توانند از طریق فعالیت آنتی اکسیدانی خود از رشد بافت قلب و عروق جلوگیری کنند. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از بتاکاروتن می تواند از سرطان ریه و معده جلوگیری کند.

لیکوپن

این کاروتنوئید قرمز در سال 1989 مهمترین مهار کننده اکسیژن در نظر گرفته شد و یک اکسید کننده قوی است. لیکوپن کاروتنوئید اصلی گوجه فرنگی ، هندوانه و گریپ فروت است.تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد لیکوپن خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. این بیماری تحت تأثیر سایر کاروتنوئیدها قرار نمی گیرد. برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد گوجه فرنگی سطح لیکوپن سرم را افزایش نمی دهد.با این حال ، مصرف آب گوجه فرنگی می تواند لیکوپن سرم و خون کامل را افزایش دهد. جذب لیکوپن در غذاهای چرب و پخته بیشتر است. همچنین مشخص شد که افراد سیگاری لیکوپن کمتری در خون خود نسبت به افراد غیرسیگاری دارند. در حال حاضر تحقیقات زیادی در مورد اثرات لیکوپن انجام شده است.

لوتئین و زاکسانتین

تجمع این آنتی اکسیدان ها در چشم به جلوگیری از آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک می کند.

فلاونوئیدها و سایر فنل ها

فنل ها گروهی از مولکول های آلی هستند که در میوه ها و سبزیجات یافت می شوند. کارخانه های تولید کننده فنل برای کاربردهای مختلف این شامل حفاظت در برابر هجوم حشرات ، بیماری ها و تابش خیره کننده می شود.برخی فنل ها تأثیر قابل توجهی بر ظاهر و کیفیت میوه دارند. این مواد همچنین باعث ایجاد بوهای مختلف می شوند. در میوه و سبزیجات و بیشتر فلاونوئیدها از نظر محلول بودن با کاروتنوئیدها تفاوت دارند. میزان فنل موجود در میوه بستگی به نوع میوه و میزان رسیدن میوه دارد. فلاونوئیدهای اصلی کوئرستین و کاتچین هستند. و منابع غذایی حاوی فلاونوئیدها شامل چای ، پیاز و کلم بروکلی است.در حال حاضر بیش از 4000 نوع فلاونوئید شناخته شده است.

فلاونوئیدها رادیکال های آزاد و فلزات سنگین را از بین می برند. آنها همچنین از خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C پشتیبانی می کنند. تحقیقات زیادی در مورد نقش فلاونوئیدها در جلوگیری از حملات ویروسی و باکتریایی انجام شده است. التهاب و آلرژی برخی فلاونوئیدها رگ های خونی را گشاد کرده و تشکیل لخته خون را کاهش می دهند. نقش ضد سرطانی فلاونوئیدها نیز امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خواص ضد سرطانی فلاونوئیدها به طور کامل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آنها نیست. بیشتر مطالعات روی فلاونوئیدها در آزمایشگاه ها انجام می شود. با این حال ، این مطالعات به وضوح نقش غیرقابل انکار فلاونوئیدها را در پیشگیری از سرطان نشان می دهد.

مکانیسم های احتمالی اثرات ضد سرطانی فلاونوئیدها به شرح زیر است:
  • فلاونوئیدها می توانند در وهله اول از آسیب DNA جلوگیری کنند.
  • فلاونوئیدها می توانند از سرطان جلوگیری کنند.

فلاونوئیدها تأثیر زیادی بر گردش خون دارند. این به این دلیل است که می تواند تبادل مایع درون مویرگها را با بافتها افزایش دهد. برخی از فلاونوئیدها دارای خواص ضد انعقادی هستند. این اثر ضد انعقادی بر اساس مهار آنزیم سیکلواکسیژناز است. فلاونوئیدها همچنین روند اکسیداسیون LDL را کاهش داده و محتوای ویتامین E را حفظ می کنند. همه این اثرات می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.
اولین مطالعه جامع در مورد تأثیر فلاونوئیدهای غذایی بر بیماری های قلبی و عروقی در یک مرد هلندی بالای 65 سال انجام شد. اهمیت رژیم های فلاونوئیدی و سلامت قلب فنل های موجود در انگور شامل کاتچین ها ، فلاونول ها ، تانن ها و آنتوسیانین ها است.

خاک کمیاب

برخی از این ترکیبات تنها آنتی اکسیدان ها نیستند. اما آنها می توانند در تشکیل آنزیم های آنتی اکسیدانی دخیل باشند.به عنوان مثال ، منگنز ، مس و روی نقش مهمی در ساختار سوپراکسید دیسموتاز ایفا می کنند. و سلنیوم نقش مهمی در آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز ایفا می کند. اگرچه احتباس آهن در بدن یکی از نمونه های اختلال استرس اکسیداتیو است ، اما مشخص نیست چه مقدار آهن در بدن ذخیره می شود. اما کمبود آهن نیز به طور قابل توجهی با افزایش تولید اکسیدان ها مرتبط است. یکی از مهمترین عناصر با خاصیت آنتی اکسیدانی ، سلنیوم است.

سلنیوم

سلنیوم هم جزء ضروری بدن انسان و هم آنتی اکسیدان است. سلنیوم عضوی انکار ناپذیر از آنزیم آنتی اکسیدان طبیعی است. (گلوتاتیون پراکسیداز) .این آنزیم های آنتی اکسیدانی در مبارزه با رادیکال های آزاد بسیار مثر هستند.

ترکیبات گوگرد

سبزیجاتی مانند پیاز و سیر به دلیل محتوای گوگرد مورد مطالعه گسترده قرار گرفته اند. به نظر می رسد این ترکیبات گوگردی می تواند از سرطان جلوگیری کند. در مدیترانه سیر یک غذای مغذی محسوب می شود. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که خوردن سبزیجاتی مانند پیاز و سیر می تواند از سرطان معده و روده بزرگ جلوگیری کند. اما در مورد انواع دیگر سرطان هیچ اطلاعات قانع کننده ای وجود ندارد ، علاوه بر این ، برخی از مطالعات روی حیوانات نشان داده است که عصاره سیر و پیاز ضد سرطان هستند. این اثر را می توان با تعدادی مکانیسم توضیح داد که در آنها اثر آنتی اکسیدانی این ترکیبات تنها یکی از این مکانیسم ها است.

آنتی اکسیدان ها در غذاهای دیگر

سایر آنتی اکسیدان های غذایی شامل یوبیکینون (کوآنزیم Q10) و لیپوئیک اسید است.اسفناج ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی و لوبیا منابع غنی اسید لیپوئیک هستند.
آنتی اکسیدان های تولید شده در بدن
آنتی اکسیدان ها در بدن شامل مهمترین آنزیم های آنتی اکسیدانی و آنتی اکسیدانی هستند: سوپراکسید دیسموتاز (SOD) ، گلوتاتیون پراکسیداز (GSHPX) و کاتالاز.

سوپراکسید دیسموتاز یک آنزیم درون سلولی است که از سلول ها در برابر آسیب سوپراکسید محافظت می کند. این آنزیم به طور مداوم آنیون سوپراکسید را به مولکول های اکسیژن و آب اکسیژنه (H2O2) تبدیل می کند. گلوتاتیون پراکسیداز هیدروپراکسید لیپید را به الکل تبدیل می کند که خطر کمتری برای سلول ها دارد. گلوتاتیون پراکسیداز همچنین پراکسید هیدروژن را به آب تبدیل می کند. مولکول گلوتاتیون پراکسیداز همچنین حاوی فلز سلنیوم است. آنزیم کاتالاز پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن تبدیل می کند. هر مولکول کاتالاز می تواند میلیون ها مولکول پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن در ثانیه تبدیل کند.


دکتر رضا اطمینانانی

اصفهان ، متخصص تغذیه


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه یک رویکرد اساسی در تغذیه و مصرف و عادات غذایی ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و تغذیه اصفهان کلیک کنید.


مطالب توصیه شده:

غذاهای مفید و مضر برای آلرژی غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

گوشت قرمز زیاد مصرف نکنید.

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *